روزگاری كه می‌گفتند «با لباس سپید به خانه بخت رفتی باید با كفن از آن بیرون بیایی» خیلی هم دور نیست، اما حالا دیگر این نصیحت پدربزرگ و مادر بزرگ مثل خیلی از حرف حساب‌های دیگر فراموش شده است.

هر 2 ازدواج تهرانی‌ها یكی طلاق می‌شود!

سلامت نیوز:روزگاری كه می‌گفتند «با لباس سپید به خانه بخت رفتی باید با كفن از آن بیرون بیایی» خیلی هم دور نیست، اما حالا دیگر این نصیحت پدربزرگ و مادر بزرگ مثل خیلی از حرف حساب‌های دیگر فراموش شده است. این روزها هر 9 دقیقه شیرازه یك خانواده از هم پاشیده می‌شود؛‌ این آخرین آمار از وضعیت ازدواج و طلاق در كشور است كه از سوی یك مقام رسمی یعنی رئیس كمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی اعلام می‌شود و بیانگر هشداری جدی درباره عبور از خط قرمز بحران خانواده است. به گواهی آمار، این بحران در شهرهای بزرگ و به خصوص پایتخت جدی‌تر است به گونه‌ای كه در تهران از هر دو ازدواج یكی پایانش جدایی است.

 

به گزارش سلامت نیوز، جوان نوشت: شهریور ماه سال گذشته بود كه رهبر معظم انقلاب سیاست‌های كلی خانواده را در 16 بند ابلاغ كردند؛ سیاست‌هایی كه بر تشكیل خانواده و محوریت آن در تمامی قوانین سیاست‌ها و راهبردهای نظام تأكید دارد و ضمن مد نظر قرار دادن ایجاد نهضت فراگیر ملی برای ترویج و تسهیل ازدواج موفق و آسان و نفی تجرد در جامعه، بر تحكیم خانواده و ارتقای سرمایه اجتماعی آن تأكید دارد. این اما تنها قانون و سند بالا‌دستی در حوزه خانواده و ازدواج نیست. قانون تسهیل ازدواج مصوبه دیگری است كه 12 سالی قدمت دارد و طی 13 بند ترویج ازدواج آسان به هنگام و پایدار را مورد توجه قرار داده است. قانون حمایت از خانواده هم یكی دیگر از اسناد و مصوبات در حوزه خانواده است. ماحصل محصور ماندن تمام این قوانین و اسناد بالادستی در حصار كاغذی و اجرایی نشدن این سیاست‌ها اما آمارهای تأمل برانگیز طلاق و كاهش چشمگیر ازدواج است به گونه‌ای كه هم اكنون چیزی نزدیك به 12 میلیون جوان در حال عبور از سن مناسب ازدواج هستند و از هر چهار ازدواج هم یكی به جدایی می‌انجامد. این بدین معناست كه كشور در آستانه بحران خانواده قرار دارد؛ ‌بحرانی كه شكل‌های تازه‌ای از همباشی را وارد ادبیات آسیب‌شناسان اجتماعی كرده است. 

 
یك طلاق از هر دو ازدواج پایتخت‌نشینان

خانواده اساسی‌ترین بنیاد هر جامعه است. بنابراین با آسیب زدن به این كانون و سستی آن می‌توان دیگر اركان جامعه را هم به راحتی تحت تأثیر قرار داد. هم اكنون چیزی حدود یك میلیون و 300 هزار نفر از جمعیت كشور به تجرد قطعی رسیده‌اند و نیمی از طلاق‌ها در پنج سال نخست زندگی مشترك رخ می‌دهد. در كنار آمار قابل تأمل طلاق رسمی، ‌به باور كارشناسان خانواده چیزی حدود دو برابر آمار طلاق رسمی، طلاق عاطفی داریم. از سوی دیگر مطابق آمار حدود 12 میلیون دختر و پسر داریم كه در آستانه 30 سالگی برای خانم‌ها و 35 سالگی برای آقایان هستند و هنوز ازدواج نكرده‌اند.
 
سلمان خدادادی، رئیس كمیسیون اجتماعی مجلس با یادآوری قانون حمایت از خانواده می‌گوید: این قانون در سال ۹۱ در جهت حمایت از خانواده توسط مجلس تصویب شد كه بر اساس آن قوه قضائیه موظف شد ظرف سه سال از تاریخ مصوب برای حمایت از خانواده‌ها در تمامی شهرستان‌ها نسبت به تشكیل شعب رسیدگی به دعاوی خانوادگی با محوریت خانواده اقدام كند، اما متأسفانه این شعب حتی در پایتخت كشور هم تشكیل نشد؛ درست است كشور با كمبود قاضی مواجه است، اما باید تمهیدات لازم از سوی قوه قضائیه برای تشكیل این شعب اتخاذ شود. وی با اشاره به اینكه بندهایی از سیاست‌های شانزده‌گانه كلی خانواده ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری در قانون تسهیل ازدواج جوانان آمده است، ادامه می‌دهد: ازدواج جوانان، دغدغه و اولویت جدی مقام معظم رهبری است و برای رفع دغدغه معظم‌له باید نسبت به اجرای قوانین مصوب و همچنین مشكلات سد راه ازدواج جوانان اقدام كرد.
 

خدادادی تأكید می‌كند: امروزه شاهد افزایش طلاق، افزایش سن ازدواج و كاهش طول سال‌های زندگی هستیم. در حالی كه پیش از این فاصله ازدواج و طلاق پنج تا هفت سال بود، اما متأسفانه اكنون این فاصله به سه تا پنج سال رسیده كه جای بسی نگرانی است. 
وی از وجود بیش از 2/7 میلیون نفر زن سرپرست خانوار در كشور خبر می‌دهد و با هشدار نسبت به اینكه هر ۹ دقیقه  یک طلاق در كشور ثبت می‌شود، می‌افزاید: در تهران ۵۰ درصد ازدواج‌ها منجر به طلاق می‌شود. 

 
ازدواج جوانان پشت سد مشكلات معیشتی

 بخش مهمی از چالش‌های مرتبط با ازدواج و طلاق به بیكاری و مسائل اقتصادی باز می‌گردد، به گونه‌ای كه رهبر معظم انقلاب نیز نتیجه‌  بیكاری را رشد آسیب‌های اجتماعی همچون اعتیاد، فساد، مشكلات خانوادگی و نارضایتی از نظام و دولت عنوان و در سال اقتصاد مقاومتی تولید - اشتغال بر لزوم اشتغالزایی از سوی دولت تأكید كردند. 

 رئیس كمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی هم با انتقاد از اینكه زیرساخت‌ها برای ازدواج جوانان در كشور فراهم نیست، می‌افزاید: مشكلات اقتصادی و بیكاری مهم‌ترین عامل بی‌رغبتی جوانان به امر ازدواج است.
 
خدادادی با تأكید بر اینكه همچنان پیگیر اجرای قانون تسهیل ازدواج جوانان از سوی دولت هستیم، افزود: با وجود تصویب قانون مذكور در سال ۸۴ اما بعد از گذشت ۱۲ سال همچنان بلاتكلیف مانده و دولت تنها از این قانون به اجرای چند ماده در حوزه وام ازدواج اكتفا كرده، این در حالی است كه بانك‌ها به گونه‌ای در پرداخت وام ازدواج به زوجین تعلل می‌كنند كه زوجین از اخذ آن پشیمان می‌شوند.
 

این نماینده مردم در مجلس دهم با بیان اینكه ساز و كارهای لازم را برای تسهیل ازدواج جوانان در لایحه برنامه ششم اتخاذ كردیم، تصریح كرد: همچنان پیگیر اجرای قانون تسهیل ازدواج جوانان از سوی دولت هستیم، زیرا جوانان كشور در امر ازدواج با مشكلات اقتصادی و معیشتی زیادی مواجه هستند كه بی‌توجهی نسبت به رفع این مشكلات افزایش طلاق و كاهش ازدواج در كشور را به دنبال داشته است.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha