پنجشنبه ۲۴ فروردین ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۸

۶۰ درصد زنان زندانی در کشور به علت جرایم ناشی از اعتیاد و مواد مخدر در زندان‌ها در حال سپری کردن دوران محکومیت خود هستند.

اعتیاد در کمین زنان

سلامت نیوز:۶۰ درصد زنان زندانی در کشور به علت جرایم ناشی از اعتیاد و مواد مخدر در زندان‌ها در حال سپری کردن دوران محکومیت خود هستند. در حال حاضر هزار و ۱۴۲ مرکز ترک اعتیاد در کشور وجود دارد که ۹۳ مرکز و تیم درمانی کاهش آسیب اعتیاد ویژه زنان است و ۴۱ هزار و ۶۸۵ زن تحت پوشش این مراکز هستند. نسبت زنان معتاد این مراکز به مردان حدود ۱۰ درصد است که این رقم را می‌توان به کل جامعه تعمیم داد.

به گزارش سلامت نیوز ، آرمان نوشت: تحقیقات نشان می‌دهد که شانس ابتلا به اعتیاد در زنانی که به یکی از اختلالات خلق مبتلا هستند چهار برابر از سایر زنان بیشتر و میزان گرایش دختران و زنانی که به اضطراب مبتلا هستند ۲/۲ برابر زنان دیگر است. در ضمن ۸۰ درصد از دختران و زنان که مبتلا به مواد هستند در پیشینه شخصیتی‌شان یک اختلال خلق یا اضطراب مشاهده می‌شود. نکته نگران کننده این است که زنان شش سال زودتر از مردان به آخر خط اعتیاد می‌رسند و این موضوع کار را در درمان اعتیاد سخت‌تر می‌کند.

زنانه شدن اعتیاد نگران‌کننده است

تیر ۹۵ معاون کاهش تقاضا و توسعه مشارکت‌های ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: ۱۵ هزار مربی در امر فرهنگسازی در پیشگیری از اعتیاد آموزش‌های لازم را دیده‌اند. پرویز افشار اظهارکرد: اولویت نخست و تاکید مقام معظم رهبری در پیشگیری از اعتیاد به مواد مخدر است، زیرا اگر در امر پیشگیری موفق باشیم علاوه بر جلوگیری از سایر معضلات اجتماعی در هزینه‌ها نیز صرفه‌ جویی می‌شود، زیرا هزینه درمان ۱۵ برابر بیشتر از هزینه‌ پیشگیری است. او ادامه داد: با توجه به اینکه ۸۰ درصد شخصیت فرد در خانواده شکل می‌گیرد نقش و تاثیرگذاری زنان در امر پیشگیری از اعتیاد به مواد مخدر در خانواده فراوان است، اما در دیگر فضاها نیز تاثیر آ‌نها در پیشگیری از اهمیت فراوانی برخوردار است. او اضافه کرد: زنان در شکل‌گیری تشکل‌ها و گروه‌های همسالان از مردان فعال‌تر هستند و با توجه به حضور پررنگ زنان در محیط‌های اداری تاثیرگذاری این قشر در فرهنگسازی دارای اهمیت است. افشار خاطرنشان کرد: سهم زنان از اعتیاد به مواد مخدر در سال ۸۰، به میزان پنج درصد در کشور بود و این میزان در سال ۹۰ به حدود ۱۰ درصد رسیده است و باید از این معضل پیشگیری شود زیرا زنانه شدن اعتیاد نگران‌کننده است. معاون کاهش تقاضا و توسعه مشارکت‌های ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور تاکید کرد: با توجه به نقش مهم و تاثیرگذار زنان در خانواده و جامعه، پیشگیری از اعتیاد در جامعه‌ زنان امر مهمی است که باید مورد توجه قرار گیرد و همین آمار کم نیز ضروری است به صفر کاهش یابد. به گزارش مهر، افشار افزود: اعتیاد به مواد مخدر زمینه ‌ساز طلاق، حاشیه‌ نشینی و سایر معضلات اجتماعی است، اما ضرورت پرداختن به راهکارهای پیشگیری باعث می‌شود که شاهد کاهش سایر معضلات اجتماعی باشیم.

اعتیاد در حال زنانه شدن است

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: زنانه شدن اعتیاد، مبارزه با اعتیاد زنان را برای ما جدی‌تر می‌کند. علی ربیعی تاکید کرد: ایران کشوری پیشتاز در مبارزه با مواد مخدر بوده و از جمله کشورهایی است که بیش از سه دهه مبارزه با مواد مخدر را به نفع انسان‌هایی که در کشورهای مختلف از جمله اروپا و آمریکا مصرف‌کننده مواد مخدر بوده‌اند، در کارنامه خود دارد. او با بیان اینکه ما شهدای زیادی را در راه مبارزه با مواد مخدر تقدیم کرده‌ایم، ادامه داد: این مهم حقی است که ایران بر گردن کشورهایی دارد که در مسیر یا مقصد ترانزیت مواد مخدر قرار دارند. ربیعی جامعه ‌درمانی را راهکاری ضروری برای ترک اعتیاد افراد برشمرد و خاطرنشان کرد: ما می‌توانیم حلقه بهزیستی، خانواده و جامعه را ایجاد کنیم. او ادامه داد: در تهران ۲۰۰ مرکز اقامت میان‌مدت داریم و وقتی این افراد از کمپ‌ها بیرون می‌روند، باید شرایطی فراهم باشد تا مددکار به همراه آنها به خانواده برود و باقی اقدامات را در خانواده ادامه دهد. وزیر رفاه تاکید کرد: بسیاری از این زنان وقتی به جامعه باز می‌گردند یا از خانواده جدا شده‌اند یا در سنین پایین طلاق گرفته‌اند، بنابراین بی‌خانمان هستند و به شدت در معرض سوءاستفاده و بازگشت دوباره به مصرف مواد مخدر قرار دارند. بنابراین باید خوابگاه‌هایی ایجاد شود که این افراد بتوانند صبح‌ها به زندگی اجتماعی خود رسیده و شب‌ها در این خوابگاه‌ها اقامت کنند. ربیعی با بیان اینکه اعتیاد در حال زنانه شدن است، تصریح کرد: زنان از مردان آسیب‌پذیر‌تر بوده و تاثیرگذاری اجتماعی آنها نیز از مردان بیشتر است، بنابراین باید بتوانیم مراکز آموزشی زنان بهبود یافته را گسترش دهیم تا آنها با توانایی و مهارت حرفه‌ای وارد جامعه شوند. او با تاکید بر اینکه زنان با کودکان سر و کار دارند و بسیاری از زنان معتاد نیز دارای فرزند هستند افزود: این زنان ناچارند فرزند خود را‌‌‌ رها کنند یا در غیر این صورت کودک در کنار مادر معتاد سرنوشت مناسبی ندارد. بنابراین عدم حمایت از این زنان می‌تواند نوع دیگری از آسیب‌های اجتماعی را دامن زند. به گزارش ایسنا، وزیر رفاه با یادآوری اینکه اعتیاد زنان به لحاظ تاثیر آنها در مسائل اجتماعی دارای اهمیت است، افزود: زنانه شدن اعتیاد موضوعی است که مبارزه با اعتیاد زنان را برای ما جدی‌تر می‌کند.

رواج موادمخدر صنعتی خارج از تفکیک‌های جنسیتی

جانشین دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر با بیان اینکه در گذشته اعتیاد امری مردانه بوده است، ‌اما حالا متاسفانه و به علت غفلت مسئولان شاهد اعتیاد زنان همپای مردان هستیم. علی مویدی یکی از عواملی که باعث روی آوردن جوانان جدا از تفکیک جنسیتی آ‌نها به مواد مخدر صنعتی می‌شود را اطلاع‌رسانی ناقص و در بعضی موارد نادرست دانست و افزود: ما به جای آنکه درباره آسیب‌های اجتماعی که جوانان را تهدید می‌کند حقایق را بیان کنیم و آنها را از عواقب آن آگاه سازیم شروع به ساختن خط قرمزها می‌کنیم. در صورتی که همین خط قرمزها باعث روی آوردن جوانان به مواد مخدر شده است. تنها راه مبارزه با آسیب‌ها این است که واقعیت‌ها را به صورت شفاف بیان کنیم تا افراد خودشان تصمیم بگیرند. تابو ساختن منجر به این می‌شود که مدتی در برابر واقعیت‌ها سکوت کنیم و بعد از آن مجبور شویم درباره آنها ابراز نگرانی کنیم. مساله‌ای که درباره اعتیاد زنان هم رخ داده است. بی شک این افزایش طی یک یا دو سال اتفاق نیفتاده و نتیجه سکوت و تابوسازی مسئولان است. حالا به جایی رسیده است که اگر بخواهند هم نمی‌توانند درباره آن سکوت کنند.

سرعت شیوع اعتیاد در بین زنان

سرعت شیوع اعتیاد در بین زنان در سال‌های اخیر باعث شده تا نگاه جدی‌تر به این مساله داشته باشیم و افزایش دو برابری آمار زنان معتاد در مدت زمان کوتاه یک زنگ خطر و هشدار محسوب می‌شود. درصد بالایی از زنان معتاد به علت مصرف مواد مخدر به رفتارهای پرخطر جنسی سوق داده و از سوی خانواده طرد می‌شوند. بنابراین با توجه به شرایطی که در اجتماع برای آنها پدید می‌آید فاصله ابتلا به مواد مخدر تا سقوط کامل آنها کوتاه است و بسیاری از زنان چون احساس قربانی شدن دارند به دنبال قربانی کردن افراد دیگری می‌روند که این موضوع می‌تواند فضای خطرناکی را برای جامعه به وجود بیاورد. همچنین برخی زنان نیز به علت عدم آگاهی از پیامدهای مصرف مواد به دنبال زیبایی و لاغری هستند که در دام اعتیاد و روان‌گردان‌ها گرفتار می‌شوند. در این شرایط فقط با آگاه سازی جامعه می‌توان زمینه بروز و تشدید آسیب‌ها را گرفت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha