پنجشنبه ۲۴ فروردین ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۰
کد خبر: 210143

کودکی که در زندان پرورش می‌یابد نسبت به کودک دیگری که در بیرون از فضای زندان رشد می‌کند از شرایط متفاوتی برخوردار است.

بازدید از زندان‌ها در دستور کار مجلس

سلامت نیوز:سهیلا جلودارزاده:کودکی که در زندان پرورش می‌یابد نسبت به کودک دیگری که در بیرون از فضای زندان رشد می‌کند از شرایط متفاوتی برخوردار است. بر اساس یافته‌های پزشکی و بهداشتی، مادرانی که به نوزادان خود شیر می‌دهند، خلق و خوی را از همان محیطی که در آن زندگی می‌کنند، دریافت کرده که این محیط در زندان یک محیط امنیتی و تحدیدی است. در واقع این فضا سرشار از اضطراب و استرس است و برای نوزاد و کودک چندان مناسب نیست.

به گزارش سلامت نیوز، آرمان نوشت: با توجه به شرایط سخت و امنیتی زندان‌ها و مشکلات موجود شرایط روانی حاکم بر مادر به نوزاد یا کودک منتقل می‌شود. فرد در زندان مستقل نیست و در حال تنبیه است، این وضعیت می‌تواند اثرات مخربی برای کودک یا نوزادش به همراه داشته باشد. این در حالی است که این کودکان مرتکب هیچ جرم و بزهی نیستند، بلکه آنها قربانی جرم مادرشان هستند و باید بی تقصیر در زندان پرورش یابند. برای نگهداری این کودکان می‌توان یک محیط سالم و سرشار از محبت و مهربانی را ایجاد کرد تا آنها در روند پرورششان مهربانی و محبت را بیاموزند. فقط با اقدامات فرهنگی و تربیتی می‌توان در پرورش این کودکان تاثیرگذار بود. برنامه‌ای تحت عنوان بازدید از زندان، بند نسوان و کمک رسانی به این زنان زندانی و فرزندانشان از سوی مجلس در دستور کار قرار دارد.

فضای زندان نه تنها برای کودکان زنان زندانی بلکه برای بزرگسالان نیز مناسب نیست. برای مثال در گذشته زنان زندانی را با جرم‌های گوناگون از جمله حمل مواد مخدر، سرقت، صدور چک‌های بلامحل و... در یک بند نگهداری می‌‌کردند. این وضعیت نگهداری مجرمان چندان مناسب نبود، چون در آن شرایط افراد با بزهکاران در زمینه‌های مختلف و... در یک مکان نگهداری می‌شدند. این امر را می‌توان یکی از نارسایی‌های زندان زنان قلمداد کرد که مربوط به گذشته است.

هم اکنون به دلیل عدم بازدید از وضعیت زندان زنان در زمینه کم و کیف نگهداری زنان در این فضا هیچ اطلاعاتی در دست نیست. امید است با بررسی شرایط بند نسوان بتوان مساله نگهداری کودکان زنان زندانی را مورد بررسی قرار داد. در کمیسیون حقوقی و قضائی هیچ یک از نمایندگان زن فعال نیستند تا بتوان به این گونه مسائل رسیدگی کرد. در زمینه نگهداری و پرورش کودک در زندان روانشناسان کودک بر این باورند که نبود یک فضای مناسب برای کودکانی که مادران زندانی دارند بر روح و روان آنها تاثیرگذار است و آینده این افراد را تحت تاثیر قرار می‌دهد. امید است در روند بازدید اعضای فراکسیون زنان مجلس از زندان‌ها بتوان با بررسی مشکلات و نارسایی‌های موجود در مورد نگهداری کودکان مادران زندانی، اقدامات اساسی انجام داد. این در حالی است که نحوه تربیت کودکان از اهمیت فراوان برخوردار است و به این ترتیب می‌توان در زمینه ارتقای وضعیت نگهداری این کودکان و دیگر مشکلات موجود در بین زنان زندانی اقدامات مناسب انجام داد. این در حالی است که مسئولان بهزیستی بر جدایی کودکان بعد از دو سال از مادران زندانی تاکید دارند و بسیاری از مادران خواستار از دست دادن کودکشان نیستند.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha