رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره كشور گفت: سن بلوغ جنسی در كشور كاهش یافته و از 15 سال برای پسران و 14 سال برای دختران به 9.5 سال برای دختران و 12 سال برای پسران رسیده و 10 درصد پسران تهرانی زودتر از دختران بالغ می‌شوند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از  فارس، غلامعلی افروز در نشست خبری خود كه صبح امروز در محل سازمان نظام روانشناسی برگزار شد، اظهار داشت: انتخاب دقیق و ازدواج آسان از مهمتری مقوله‌هایی است كه باید به آ‌ن توجه شود چرا كه فرد بدون ازدواج آسان نمی‌تواند موفق باشد اما مهمتر از آن در فرآیند انتخاب، جوانان ما مشكل دارند و متأسفانه بیشتر دغدغه مسئولان به سمت ازدواج آسان رفته است تا انتخاب دقیق.

* از هر 4 ازدواج یكی در حال طلاق است

وی افزود: در 5 سال گذشته از هر 4 دختر و پسری كه ازدواج كرده‌اند یكی در حال جدا شدن هستند، یكی كم توجه است و تنها یك زوج به صورت رضایتمندانه زندگی می‌كند.

افروز با بیان اینكه هدف اصلی ازدواج رسیدن به آرامش است،گفت: همسران باید مؤلفه‌های آرامشگری را بیاموزند كه این مؤلفه‌ها قابل ارزیابی است.

*به ازای هر هزار دختر در آستانه ازدواج هزار و 20 پسر وجود دارد

وی ادامه داد: باورهای غلطی در كشور رایج شده است كه مهمترین آن در مورد تعداد دختر و پسر است. بر اساس آمارهای رسمی مركز آمار ایران و سازمان ثبت برای هر هزار دختر در آستانه ازدواج بیش از هزار و 20 پسر وجود دارد ولی آمادگی‌های ازدواج به دلایل فرهنگی در پسرها كمتر است.

افروز تصریح كرد: اینكه در دانشگاه‌ها 70 درصد، دختران شركت می‌كنند معنایش بیشتر بودن تعداد آنها نیست چرا كه برخی از پسرها سربازفراری یا دیپلم‌ردی هستند.

وی اضافه كرد: برای دختران نوجوان كه بلوغ عقلی كاملی ندارند اینكه اگر بدانند تعداد دختران كمتر از پسران است می‌تواند جلوی بسیاری از مسائل ضدفرهنگی گرفته شود چرا كه به نسبت هر 100 دختر 105 پسر به دنیا می‌آید.

*كتاب‌های روانشناسی در بستر دینی و بومی باید پالایش شوند

وی افزود: روانشناسی در همه حوزه‌ها حرف تازه‌ دارد و در فرآیند جهانی‌شدن حرف اول را می‌زند. همچنین با تعریف اینكه جنگ نرم یعنی جنگ بازخوردها، باورها و نگرش‌ها مهمترین حوزه در روانشناسی و روانشناختی اجتماعی است چرا كه بدون بهره‌گیری از آن نمی‌توان اجتماعی پویا داشت.

افروز گفت: در فرآیند جهانی‌شدن ظاهر این است كه اقتصاد باید جهانی شود اما بستر آن، جهانی‌شدن فرهنگ است و ایران با داشتن مؤلفه‌های فرهنگی كه بخش اعظمی از آن از دین اسلام است می‌تواند در این حوزه پیشرو باشد.

وی اظهار داشت: اگر در حوزه روانشناسی مشكلی وجود دارد. از روانشناس بومی، فرهنگی و علمی نیست بلكه برخی نگاه‌های خودمحورانه و اندیشه‌های آسیب‌زای برخی روانشناسان است كه نگاه مادی به این حوزه دارند و از اصول سلیقه‌ای شخصی خود استفاده می‌كنند.

افروز خاطرنشان كرد: اگر به منابع روانشناسی كه داریم نپردازیم و در آنها بازنگری نكنیم اتفاق بدی در آینده در پیش روی ما خواهد بود كه سازمان روانشناسی مدت‌هاست این موضوع را آغاز كرده است و پس از بازنگری‌های مختلفی دیده شده است برخی نگاه‌های افراد محدود است كه باید اصلاح شود.

وی اضافه كرد: باید سلیقه‌های فردی را دور و كتاب‌های روانشناسی را در بستر یافته‌های علمی و دقیق و ارزش‌های بومی و دینی پالایش كنیم.

افروز ادامه داد: در اردیبهشت سال 90 كنگره بین‌المللی روانشناسی، دین و فرهنگ و در 27 و 28 بهمن امسال برای اولین بار بزرگترین همایش روانشناسان و مشاوران ایران با حضور 2 هزار نفر از متخصصان برگزار می‌شود.
*هر هزار خانواده باید تحت نظر یك مشاور و روانشناس باشد

وی گفت: در حال حاضر 6 هزار روانشناس و مشاور با مدرك فوق‌لیسانس در كشور وجود دارند كه دارای پروانه فعالیت هستند. این نیاز كشور ماست كه همان گونه كه كشور نیاز به پزشك خانواده دارد بیش از گذشته به مباحث روانشاسی و مشاوره خانواده احتیاج دارد.

افروز ادامه داد: به همین منظور باید برای هر هزار خانوار یك روانشناس و مشاور خانواده تمام وقت داشته باشیم كه این جزء برنامه‌های ما است و البته این خدمات باید تحت پوشش بیمه هم قرار گیرد و بر همین اساس امروز به 17 هزار روانشناس و مشاور با مدرك فوق لیسانس و دكترا كه هم متخصص و هم مقید به مسائل دینی باشند نیاز داریم.

وی یادآور شد:‌ موضوع مشاوره را با سازمان‌هایی آغاز كرده‌ایم كه خانواده‌های خود را در اختیار یك مشاور قرار دهند. این كار عملی شده است و منتظر قرارداد است.

رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره كشور ادامه داد: مقام معظم رهبری گله زیادی روی موضوع علوم انسانی داشتند كه من معتقدم در علوم انسانی مهم، هدف‌ها و جهت‌ها است كه اگر هدف در حوزه روانشناسی رشد دادن انسان به سمت فلاح و رستگاری باشد همان هدف دین را به اجرا گذاشته‌ایم ولی در غرب این هدف حركت به سمت رفاه است و ما در این نگاه‌ها با غرب مشكل داریم.

*سن میانگین بلوغ دختران 9،5 سال و پسران 12سال است

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به موضوع طلاق نیز ادامه داد: ریشه اصلی همسرگریزی، همسرستیزی، طلاق، چه طلاق عاطفی و چه طلاق قانونی در دافعه‌های روانی و جنسی خلاصه می‌شود.

افروز افزود: بدبینی و بداندیشی، زبان تهدید، تكذیب، تخریب، گله، انتقاد و خودمحوری همسر را خسته می‌كند و از طرف دیگر دافعه‌های جنسی و خودكامگی و تنوع‌طلبی یكی از زوجین كه معمولاً مردان هستند طلاق را به دنبال دارد.

وی خاطرنشان كرد: علت اصلی طلاق در حال حاضر بالا رفتن سطح علمی زنان و بیشتر شدن استقلال آنها از یك جهت و تنوع‌طلبی مردان از طرف دیگر است.

این متخصص روانشناسی اضافه كرد: از سوی دیگر نگاه‌های نفسانی جنسی طولانی‌تر شده است و این در حالی است كه میانگین بلوغ جنسی در كشور كاهش یافته است به طوری كه قبلاً در پسران 15 سال و در دختران 14 سال بود اما در حال حاضر میانگین بلوغ جنسی دختران 9.5 سال و پسران 12سال است و البته 10 درصد پسران زودتر از دختران در شهر تهران بالغ می‌شوند.

افروز یادآور شد: در حال حاضر هزاران پسر در دبستان بلوغ جنسی را تجربه می‌كنند كه باید در نظر داشت در بلوغ جنسی تغییر الگوی تغذیه، استفاده از فضای مجازی و استفاده از برخی مواد تحریك‌آمیز به عنوان مثال در شامپوها مهم است و مربیان مدارس باید به این موضوع بها دهند.

*تعیین تعرفه روانشناسی 6 ماه روی میز معاون اول رئیس جمهور است

رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره كشور در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به تعرفه نظام روانشناسی گفت: قانون نظام روانشناسی تأكید دارد كه تعرفه باید توسط دولت به تصویب برسد در حال حاضر 6 سال است كه تعرفه خود را به دولت داده‌ایم اما تا این لحظه هنوز تصویب نشده است.

وی اضافه كرد: این مشكل وقتی بیشتر می‌شود كه بیمه‌ها می‌خواهند وارد این موضوع شوند اما از ما تعرفه دولتی را می‌خواهند در حالی كه دولت روی آن تعرفه‌ای قرار نداده‌ است.

افروز ادامه داد: اگر این موضوع در خصوص سیب‌زمینی و نوشابه بود تا حالا تعرفه آن مشخص شده بود اما الان معاون اول رئیس‌جمهور باید نظر دهد و پس از تعیین تعرفه است كه بیمه‌ها باید وارد شوند.

وی اضافه كرد: در حال حاضر مراكز تخصصی مشاوره، ازدواج و خانواده را تأسیس كرده‌ایم كه برای داوطلبان ازدواج دوره‌هایی می‌گذارند البته پروانه آنها را به افرادی دادیم كه متخصص و از نظر مذهبی مقید باشند.

*مجمع تشخیص مصلحت در سند چشم انداز از نگاه تربیتی غفلت كرده است

افروز همچنین یادآور شد: در چشم‌انداز فرهنگی نگاه روانشناسی به تعلیم و تربیت و خانواده و مؤلفه‌های اجتماعی ضعیف است و به نوعی مغفول مانده است. چشم‌‌انداز 20 ساله كشور كه در مجمع تشخیص مصلحت نظام به تصویب رسیده است در حال حاضر عمدتاً سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و صنعتی است و نگاه تربیتی در آن ضعیف است.

وی گفت: در حال حاضر سالی 5 تا 6 میلیون دلار هزینه یونسكو می‌كنیم . شعار یونسكو این است بتوانند به همه كودكان و نوجوانان سن مدرسه یعنی 6 تا 18 سال را تحت پوشش و نظارت مستمر آموزش و پرورش قرار دهند به طوری كه اگر یك دختر 14 ساله در روستای دورافتاده زنجان بخواهد قالیبافی كند و مدرسه نرود باید زیر نظر آموزش و پرورش باشد.

افروز تصریح كرد: در حال حاضر مسابقه‌ای در اروپا در حال انجام است كه چند درصد نظارت مستمر روی سنین مدرسه وجود دارد كه این میزان در آمریكا 94 درصد، در سوئد 97 درصد است یعنی 97 درصد سنین مدرسه زیر نظر آموزش و پرورش هستند و حتی پدر فرزند هم حق ندارد او را سر كار بفرستد.

رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره كشور گفت: متأسفانه در كشور ما بیش از 35 درصد 6 تا 18 ساله‌ها اصلاً تحت پوشش نظارت مدرسه نیستند و مجمع تشخیص مصلحت نظام این موضوع را فراموش كرده و پیش‌بینی می‌شود این موضوع 20 سال آینده بدتر شود و سیر نزولی داشته باشد.

وی گفت: بیش از 20میلیون 6 تا 18 ساله داریم كه 13 میلیون آن دانش‌آموز هستند اما 7 میلیون بقیه كجا هستند مخصوصاً پسرهایی كه سربازی نرفته‌اند كه باید در جواب گفت برخی از آنها در اجتماع رها هستند و برخی دیگر در كانون اصلاح تربیت به سر می‌برند كه تعدادشان زیاد است.

افروز ادامه داد: در حال حاضر یك میلیون معلم خلاق می‌خواهیم كه چون نداریم حقوق 4 معلم را به قاضی می‌دهیم. در كشوری كه تعلیم و تربیت هزینه نشود و همه سنین مدرسه را تحت پوشش قرار ندهد باید چند برابر آن برای كلانتری، قاضی و دادگستری هزینه شود كه متأسفانه این نگاه در مجمع تشخیص و مجلس فراموش شده است.

وی اضافه كرد: هر بچه‌ای كه با معادل كمتر از 13 و با بهره كمتر از 85، از دبستان به راهنمایی آمده است رفوزه می‌شود، رفوزه‌ها دو ساله می‌شوند و سپس سر از كانون اصلاح تربیت درمی‌آورند این حقایقی است كه بر اساس مطالعات 7 تا 8 ساله علمی درآمده لذا باید دادگاه‌های روانشناسی در كشور ایجاد شود.

این متخصص روانشناسی درباره تعرفه‌های روانشناسی نیز گفت: بیش از 90 درصد اعضای سازمان نظام روانشناسی فوق لیسانس هستند و میزان تعرفه به طور متوسط در شهرهای كوچك برای فوق لیسانس‌ها كه 30 تا 45 دقیقه مشاوره كنند 15 هزار تومان است البته برخی‌ها در تهران 50 تا 60 هزار تومان هم می‌گیرند كه اگر خبردار شویم قطعاً برخورد می‌كنیم.

وی افزود: برخورد ما باطل شدن پروانه و تمدید آن و ارجاع برخی از آنها به دادگاه است و كمتر از 10 فقره تاكنون پروانه ابطال كرده‌ایم. باید در نظر داشت افرادی كه تعرفه را رعایت نمی‌كنند تخلف اخلاقی هم دارند.

افروز گفت: تعرفه پیشنهادی ما به دولت از 8 هزار و 500 تومان تا 29 هزار تومان است كه 29 هزار تومان برای دكترهای روانشناسی در تهران و با تجربه بالاست و 8 هزار تومان برای شهرهای كوچك است.

وی همچنین درباره برگزاری سمینارهای مختلف در كشور كه موضوع روانشناسی مربوط می‌شود گفت: مطابق قانون صدا و سیما و مطبوعات نباید وارد حوزه روانشناسی شوند تا زمانی كه با سازمان روانشناسی همكاری و تأییدیه آن را گرفته باشند اما متأسفانه وقتی مدیر كل عوض می‌شود آگهی‌های روزنامه‌ها در زمینه روانشناسی و غیره افزایش می‌یابد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha