دبیر علمی همایش سالانه روانپزشكان ایران گفت: در تخصیص اعتبارات و برنامه‌ریزی‌ها سلامت روان جزء اولویت‌های وزارت بهداشت و نظام سلامت كشور نیست.

سلامت روان جزء اولویت‌های وزارت بهداشت نیست
به گزارش سلامت نیوز به نقل از خبرگزاری فارس، همایون امینی دبیر دومین همایش سالانه روانپزشكان ایران كه 2 تا 5 آذر در سالن همایش‌ها بیمارستان میلاد برگزار می‌شود گفت: دومین بار بیماری‌ها در كشور مربوط به بیماری‌های روانی است اما متاسفانه در سیاستگذاری‌ها و برنامه‌ریزی‌های كلان در بخش‌های مختلف از جمله بخش سلامت، چه از جهت منابع انسانی و چه از جهت تخصیص اعتبارات مالی سلامت روان در اولویت نیست.

وی تصریح كرد: متأسفانه مانند همه كشورها، حدود 21درصد افراد جامعه ما به انواع بیماری‌های روانی مبتلا هستند. این بیماری‌ها به طور مستقیم بر عملكرد فرد تاثیر‌گذار است و مستقیم و غیرمستقیم اقتصاد و سلامت جامعه را نیز تحت تاثیر قرار می‌دهد. پس به تناسب موضوع باید وزارت بهداشت و بخش‌های دیگر مانند آموزش و پرورش به این موضوع توجه لازم صورت گیرد.

امینی افزود: اگر چه وزارت بهداشت قدم‌هایی در این رابطه برداشته است ولی تا شرایط مطلوب فاصله زیادی مانده است.

وی تأكید كرد: در خصوص پیشگیری اولیه از اختلالات روانی در كشور نیازمند یك كار منسجم و پایدار در طول زمان هستیم كه یكی از آنها آموزش مهارت‌های زندگی است و این كار ممكن است سالها به طول بینجامد و در پیشگیری ثانویه و ثالثیه هم نیاز به ارائه خدمات جامعه نگر داریم.

امینی گفت: بیمه‌ها تمایلی برای تحت پوشش قرار دادن انواع روان درمانی‌ها ندارند و به سختی هم داروهای جدید را تحت پوشش قرار می‌دهند.

وی افزود: بیمه‌ها فقط خدمات دارویی و بستری را در بخش دولتی آن هم به شكل محدود تحت پوشش قرار می‌دهند و روان درمانی‌ها، خدمات مشاوره و بسیاری از اقدامات درمانی غیردارویی تحت پوشش نیست در حالی كه این خدمات ضروری است كه تحت پوشش قرار گیرند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha