بحث اخلاق در ژنتیك از اهمیت زیادی برخوردار است. در كشورهای عربی سقط جنین حرام اعلام شده است در صورتی كه این موضوع در كشور ما با تشخیص‌های دقیق بیماری‌های ژنتیكی مانند تالاسمی مجاز بوده و توانسته است مبتلایان تالاسمی را از 2 هزار نفر به 400 نفر برساند.

سقط قانونی جنین در كشور، آمار تالاسمی را كاهش داده است
سلامت نیوز: رئیس مركز تحقیقات دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی گفت: سقط جنین در كشورهای عربی حرام است اما در ایران قانونمند شده و باعث كاهش آمار نوزدان مبتلا به تالاسمی از 2 هزار نفر به 400 نفر شده است.

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان فارس، حسین نجم آبادی امروز در نشست خبری چهارمین كنگره نورو ژنتیك كه در دانشگاه علوم بهزیستی و توان بخشی برگزار شد،‌ افزود: مركز تحقیقات دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی با سابقه‌ای 14 ساله سعی دارد تحقیقات خود را به صورت هدفمند ارائه كند.

وی گفت: از شایع‌ترین معلولیت‌ها عقب ماندگی ذهنی و بیماری‌های حسی عصبی است و چهارمین كنگره نورو ژنتیك كه از 3 تا 5 آذر برگزار می‌شود به این موضوع می‌پردازد.

رئیس مركز تحقیقات دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی افزود: علاوه بر تحقیقات و آموزش در فعالیت‌های علمی مسئله انتقال فعالیت‌ها به جامعه نیز از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. جایگاه كشور ما در ژنتیك نسبت به كشورهایی مانند تركیه عقب‌تر است ولی در رشته ژنتیك تعداد استادان و مقالات این حوزه رشد بسیار قابل توجهی داشته است. ایران در مقایسه با كشورهای حوزه خلیج فارس و همچنین كشورهای شمالی رشد بسیاری در زمینه ژنتیك داشته است.

نجم آبادی گفت: بحث اخلاق در ژنتیك از اهمیت زیادی برخوردار است. در كشورهای عربی سقط جنین حرام اعلام شده است در صورتی كه این موضوع در كشور ما با تشخیص‌های دقیق بیماری‌های ژنتیكی مانند تالاسمی مجاز بوده و توانسته است مبتلایان تالاسمی را از 2 هزار نفر به 400 نفر برساند.

وی گفت: كاهش بیماران تالاسمی در كشور الگوی مناسبی است كه در WHO نیز ایران را در این زمینه به عنوان یك الگو معرفی می‌كنند.

وی افزود: در حوزه علمی و تحقیقات ژنتیك نیز فاصله‌ای با كشورهایی اروپایی نداریم در حالی كه از نظر بودجه فاصله قابل توجهی با كشورهای اروپایی داریم. در صورتی كه حمایت‌های این حوزه افزایش یابد با تحقیقات بسیار و همت بالا می‌توان بیماری‌های ژنتیكی را كاهش داد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha