شنبه ۲۶ فروردین ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۶
کد خبر: 210206

روز سیزدهم فروردین امسال یك پرستار دیگر در حین كار فوت كرد. ایلنا گزارش داد كه پرستار ٢٨ ساله‌ای كه در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان فیروزگر و به صورت قراردادی مشغول به كار بوده، در پایان نوبت كاری خود به علت فشار كاری شدید دچار ایست قلبی شده و فوت كرده است.

مرگ پرستاری دیگر هنگام كار

سلامت نیوز:روز سیزدهم فروردین امسال یك پرستار دیگر در حین كار فوت كرد. ایلنا گزارش داد كه پرستار ٢٨ ساله‌ای كه در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان فیروزگر و به صورت قراردادی مشغول به كار بوده، در پایان نوبت كاری خود به علت فشار كاری شدید دچار ایست قلبی شده و فوت كرده است.

به گزارش سلامت نیوز، اعتماد نوشت: افزایش آمار فوت پرستاران در ایران طی سال‌های اخیر، نگرانی جدی برای متولیان حوزه خدمات پرستاری ایجاد كرده است.  بهمن ماه سال گذشته، یك پرستار ٣٥ ساله و شاغل در بیمارستان شفای كرمان كه سرپرستار بخش روماتولوژی بود، به‌دنبال نوبت‌های فشرده كار، در هنگام شیفت صبحگاهی دچار ایست قلبی شد و پس از ١ ساعت عملیات احیا فوت كرد. اسفند ٩٥ هم پرستار اتاق عمل بیمارستان امام جعفرصادق (ع) كرج در نوبت كاری خود دچار ایست قلبی شد و پس از ١ ساعت عملیات احیا فوت كرد.  پس از درگذشت وی بود كه رییس كل سازمان نظام پرستاری كشور هم نسبت به افزایش آمار فوت پرستاران در حین كار ابراز نگرانی كرد و از مرگ ناگهانی ۱۰ پرستار بر اثر سندروم «كاروشی» (مرگ به علت كار زیاد) طی سال ٩٤ خبر داد.

در حالی كه این سندروم طی سال‌های اخیر به یكی از تهدیدهای جدی سلامت پرستاران ایران تبدیل شده، پژوهش‌های انجام شده توسط سازمان نظام پرستاری كشور نشان داده كه پرستاران ایران به دلیل حجم بالای كار و تبعات ناشی از آن از جمله خستگی زودرس، تحلیل قوای جسمی، بیماری‌های حاد و مزمن، استرس و خستگی‌های جسمی و روحی ناشی از كار در مدت زمان كوتاهی دچار فرسودگی شده و بهره‌وری و كارایی خود را از دست می‌دهند. ابتلای پرستاران ایران به بیماری‌های شغلی در حالی است كه آنان برای تامین هزینه‌های زندگی و پركردن جای خالی نیروی پرستاری در بخش‌های درمانی ناچار به گذراندن نوبت كاری‌های طولانی و پیاپی هستند كه این وضعیت فرصت استراحت و تمدید قوای جسمی و روحی را از ایشان سلب می‌كند. افزایش بیماری و ناتوانی‌های مزمن در پرستاران ایران در حالی است كه مسوولان سازمان نظام پرستاری و همچنین معاون پرستاری وزارت بهداشت از كمبود جدی پرستار در مراكز درمانی ابراز نگرانی كرده‌اند و در حالی كه بنا بر استاندارد جهانی، باید به ازای هر ۱۰۰۰ نفر، حداقل سه الی چهار پرستار و به ازای هر تخت بیمارستانی، دو ‌الی ٣ پرستار مشغول به خدمت پرستاری باشند، در ایران و در بهترین شرایط، كمتر از ۱ پرستار به ازای یك تخت بیمارستانی مشغول به كار است و آمار كمبود پرستار در ایران حاكی از آن است كه نظام درمان كشور برای ارایه خدمات بهینه حدود ١٥٠ هزار و برای رعایت استانداردهای جهانی، حداقل ٢٠٠ هزار پرستار كم دارد. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha