سفره بسیاری از شهروندان به دلیل گرایش به استفاده از غذاهای آماده، از غذاهای سنتی و سالم خالی شده است. چند سالی می‌شود که پای غذاهای آماده به سفره های مان باز شده است بدون آن که بدانیم چه لطمه ای را به سلامت خود و فرزندانمان وارد می کنیم.

نبود نظارت کافی بر مراکز عرضه غذاهای آماده

سلامت نیوز:سفره بسیاری از شهروندان به دلیل گرایش به استفاده از غذاهای آماده، از غذاهای سنتی و سالم خالی شده است. چند سالی می‌شود که پای غذاهای آماده به سفره های مان باز شده است بدون آن که بدانیم چه لطمه ای را به سلامت خود و فرزندانمان وارد می کنیم.

به گزارش سلامت نیوز،روزنامه خراسان نوشت: هم اکنون غذاهای آماده و سوسیس و کالباس وصله ناجور سفره برخی از شهروندان شده است و می توان گفت زنگ خطر بیماری های مختلفی  را به صدا در آورده است که البته نمی توان ازاین  نکته غافل ماند که بیشترین فراوانی مرگ و میر در استان  مربوط به بیماری‌های قلبی وعروقی است. به اعتقاد کارشناسان،  غذاهای ناسالم زندگی سالم را به تدریج  نابود می کند. بسیاری از همشهریان ما به واسطه مشغله کاری یا تنوع طلبی های بی مورد به غذاهای آماده روی آورده اند که می ‌تواند به ضرر سلامت افراد تمام شود. با این حال کارشناسان و متولیان مربوطه باید نظارت کافی بر غذاهای آماده ای که در شهر سفره گشوده اند داشته باشند و غذاهای ناسالم و نامناسب را از سفره های شهروندان جمع  کنند.    یکی از بانوان شاغل می گوید: به علت مشغله کاری و نبود زمان مجبورم از بیرون غذای آماده تهیه کنم با این وجود نگرانم که مبادا غذایی که از بیرون تهیه می کنم، ناسالم  باشد.
«سعادتی» با اشاره به این که باید نظارت لازم بر غذاهایی که در بیرون پخت می شود وجود داشته باشد، بیان  می کند: بهداشت محیط درآشپزخانه ها از یک سو و مواد اولیه ای که در غذاها استفاده می شود ازسوی دیگر باید به شدت مورد نظارت و بازرسی قرار گیرد.

یکی دیگر از شهروندان می گوید: از متولیان می خواهیم  نظارت  بیشتری  بر مکان هایی  داشته  باشند  که  غذا  برای سفره مردم آماده  می کنند.   

تنوع غذایی

درهمین  ارتباط، کارشناس تغذیه اداره بهداشت بجنورد می گوید: تنوع غذایی باید در زندگی رعایت شود  و چنانچه شهروندان بتوانند، تنوع غذای روزانه را رعایت کنند، مشکلی برای آن ها پیش نخواهد آمد.  «جودت» با اشاره به این که شهروندان نباید  تنوع در مصرف مواد غذایی را فراموش کنند، می افزاید: در تهیه غذاهای آماده ای که در بیرون پخت می شود، نمک و روغن به صورت فراوان استفاده می شود که استفاده طولانی مدت از این نوع غذاها سلامت را تهدید می کند. وی با  اشاره به این که درحال حاضر مشخص شده است که ایرانیان 2 و نیم برابر بیشتر نمک استفاده  می کنند، بیان می کند: فشار خون و بیماری های قلبی و عروقی روز به روز در حال افزایش است.  
 وی با اشاره به روغن های مایع  و روغن های جامدی که در تهیه غذاهای آماده استفاده می‌کنند ، می گوید: استفاده از این غذاها باعث  تنگ شدن عروق و چاقی می شود.   
وی با اشاره به این که میوه و سبزیجاتی که برای بدن ضروری است، نباید از سفره غذایی حذف شود، ادامه می دهد: توصیه می شود مصرف میوه و سبزیجات افزایش داشته باشد.

تهدید سلامتی

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی در همین ارتباط می گوید: متأسفانه استفاده از غذاهای آماده و فست فودها به فرهنگ نامناسبی تبدیل  شده است.   
دکتر «براتی زاده» با اشاره به این که برخی ها  افزایش مراکز تهیه غذاهای آماده را نوعی اشتغالزایی برای  افراد جویای کار قلمداد می کنند، می افزاید: بهداشتی بودن مواد غذایی در مراکز غذاهای آماده کمتر مورد توجه قرار می گیرد. وی با اشاره به این که متاسفانه از مواد اولیه خوبی در تهیه غذاهای آماده استفاده نمی شود، بیان می کند: چربی و نمک زیاد در غذاهای آماده تهدیدی است که سلامت شهروندان را نشانه گرفته است. وی با اشاره به این که مصرف فست فودها، همبرگر، سوسیس و کالباس بیشترین آسیب را برای سلامت شهروندان در پی دارد، اضافه می کند: استفاده از نوشابه گازدار در کنار غذاهای آماده باعث آسیب رسیدن  به سلامتی می شود، نکته ای که  بیشتر شهروندانی که  از غذاهای آماده  استفاده  می کنند  به فراموشی سپرده اند.     
وی با اشاره به این که ممکن است مواد اولیه مواد غذایی که در بیرون تهیه می شود، مناسب نباشد، بیان می کند:  برخی از مراکز تهیه غذاهای آماده از روغن و چربی زیاد برای پخت غذا استفاده می کنند که استفاده مداوم از این غذاها باعث بروز سرطان می شود. وی ادامه می دهد: در بازدیدهایی که از مراکز تهیه غذاهای آماده داشتیم، مشخص شد در برخی از این مراکز روغن ها چندین بار مورد استفاده قرار می گیرند که تذکرات قانونی به آن ها ارائه شده است.«براتی زاده» از مجوز بی رویه برای فعالیت مراکز غذاهای آماده در شهر خبر می دهد و می گوید: متاسفانه  نظارت کافی  بر این مراکز  وجود ندارد و این تهدیدی برای سلامت مردم  شهر محسوب می شود.وی با  اشاره به  این  که مجوز این  مراکز را صنعت، معدن و تجارت صادر  می کند، اضافه می کند: بسیاری از این مراکز به خصوص شرایط و  نگهداری از محیط آن ها مورد تایید ما نیست.  وی می گوید: ما به مردم  توصیه می کنیم  از فست فودها استفاده  نکنند و اطلاعاتی از مضرات غذاهای آماده کسب کنند.
وی ادامه می دهد: باید نحوه پخت و پز در آشپزخانه هایی که غذای آماده تهیه می کنند برای مشتریان  قابل  رویت باشد تا  اطمینان  خریدار  حاصل شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha