جمعیت کشور از نظر سن در حال بالا رفتن است و هرچه سن بالاتر می‌رود بیماری‌های غیرواگیر مانند دیابت، فشار خون، بیماری‌های قلبی، حوادث عروقی مغز و سکته قلبی شایع‌تر می‌شود که همه اینها می‌تواند زمینه ساز شیوع بیماری نارسایی قلبی شود.

نارسایی قلبی ایرانیان؛ دوبرابر بیشتر از میانگین جهانی

سلامت نیوز:جمعیت کشور از نظر سن در حال بالا رفتن  است و هرچه سن بالاتر می‌رود بیماری‌های غیرواگیر مانند دیابت، فشار خون، بیماری‌های قلبی، حوادث عروقی مغز و سکته قلبی شایع‌تر می‌شود که همه اینها می‌تواند زمینه ساز شیوع بیماری نارسایی قلبی شود.

به گزارش سلامت نیوز، همشهری نوشت:پزشكان و متخصصان می‌گویند گرایش مردم به مصرف غذاهای آماده و فست فودها، زندگی آپارتمانی، عدم‌فعالیت‌های ورزشی، آلودگی هوا و... ازجمله مسائلی است كه باعث شده سلامت مردم تهدید شود و موارد زیادی از ابتلا به چاقی، اضافه وزن، فشارخون و... را شاهد هستیم كه در نتیجه بیماری‌های قلبی و عروقی رقم می‌خورد. دراین بین، آمارها حاكی از این است كه وضعیت كشورمان نیز مشابه دنیاست.

دكتر سیدحسن هاشمی در این‌باره گفت: آمار مرگ‌ومیر ناشی از بیماری‌های قلبی و عروقی در ایران بالاست و از این جهت حتی می‌توان گفت ركورددار هستیم، به همین جهت از برنامه‌های ما این بوده كه طی ۱۰ سال آینده عوارض و خطرات بیماری‌های قلبی و عروقی را تا ۲۵ درصد كاهش داده و بر همین اساس 2داروی جدید درمان بیماری‌های قلبی و عروقی تحت پوشش بیمه قرار گرفته است.

رئیس مجمع عمومی نظام پزشكی كشور هم با بیان اینكه دومین عامل مرگ‌ومیر در كشور بعد از تصادفات جاده‌ای، بیماری‌های قلبی و عروقی است در این‌باره گفت كه نسبت بیماران نارسایی قلبی در ایران بیش از دو برابر میانگین جهانی است. عباس آقازاده با اشاره به اهمیت توجه بیشتر به بیماری‌های قلبی و عروقی در جامعه معتقد است: نسبت تعداد بیماران نارسایی قلبی در كشورهای اروپایی ۱.۵ تا ۳ درصد جمعیت است و این رقم در كشور ایران ۸ درصد بوده و متأسفانه رو به افزایش است.

وی دومین عامل مرگ‌ومیر در كشور را بعد از تصادفات جاده‌ای، بیماری‌های قلبی و عروقی دانست و گفت: همچنین جمعیت كشور از نظر سن در حال بالا رفتن است و هرچه سن بالاتر می‌رود بیماری‌های غیرواگیر مانند دیابت، فشار خون، بیماری‌های قلبی، حوادث عروقی مغز و سكته قلبی شایع‌تر می‌شود و همه اینها می‌تواند زمینه ساز شیوع بیماری نارسایی قلبی شود.
رئیس مجمع عمومی نظام پزشكی كشور با بیان اینكه در عرض چند دهه آینده بیشترین درصد جمعیت، میانسال و سالمند خواهد بود، گفت: در تمام دنیا توصیه‌هایی درباره مراقبت‌های اولیه سلامت می‌شود كه اولویت با اقداماتی است كه در كشور در راستای كنترل بیماری‌های غیرواگیر باید انجام شود.

  • سیگار ، رژیم غذایی ناسالم و عدم‌فعالیت فیزیكی حمله قلبی را افزایش می‌دهد

دكتر ناصر الماسی مسئول محور بیوماركرهای بیماری‌های قلبی و عروقی دهمین كنگره بین‌المللی و پانزدهمین كنگره ارتقای كیفیت خدمات آزمایشگاهی و تشخیص پزشكی گفت: هر سال بیش از ۱۸ میلیون نفر در اثر بیماری قلبی عروقی در جهان می‌میرند كه تخمین زده می‌شود ۳۱ درصد كل مرگ‌ومیرها را شامل می‌شود.همچنین بیش از ۷۵ درصد مرگ‌ومیر بیماری‌های قلبی و عروقی در كشورهای كم درآمد و متوسط اتفاق می‌افتد و بیش از ۸۰ درصد مرگ‌ومیر ناشی از بیماری‌های قلبی و عروقی در اثر حمله قلبی و سكته قلبی رخ می‌دهد. الماسی افزود: مصرف سیگار، رژیم غذایی ناسالم و عدم‌فعالیت فیزیكی ریسك حمله قلبی را افزایش می‌دهد و مصرف روزانه سبزی و میوه و محدود كردن استفاده از نمك در غذا، به جلوگیری از بروز بیماری‌های قلبی و عروقی كمك می‌كند. الماسی، علائم بیماری‌های قلبی و عروقی مانند حمله قلبی و سكته قلبی را درد یا احساس ناراحتی در مركز قفسه سینه یا احساس ناراحتی در بازو، شانه چپ، ساعد و فك یا پشت، تنگی نفس یا كوتاهی تنفس، احساس ناخوشی یا استفراغ و تهوع و احساس ضعف و عرق سرد و رنگ پریدگی دانست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha