شنبه ۲۶ فروردین ۱۳۹۶ - ۱۱:۲۵
کد خبر: 210239

خودروهای هیبریدی بر خلاف وعده‌های قبلی نمی‌توانند وارد طرح ترافیك شوند...

ركب اعضای شورا به هوای پاك

سلامت نیوز:به‌رغم وعده و وعیدهای مكرر برخی از مسئولان شهرداری و شورا برای صدور مجوز رایگان به منظور تردد خودرو‌های هیبریدی در محدوده طرح ترافیك در راستای تشویق شهروندان به استفاده از خودرو‌های كم آلاینده، اعضای شورا از وعده‌های بارها گفته شده قبلی خود پا پس كشیدند. حالا صاحبان خودروهای هیبریدی باید براساس مصو‌به شورا 50 درصد هزینه طرح ترافیك را بپردازند.

به گزارش سلامت نیوز، جوان نوشت: هنوز دو هفته‌ای از بهار روح‌نواز نگذشته است كه سایه آلودگی هوا باز چتر آلودگی و آلایندگی را بر سر شهروندان باز كرده است. معضل آلودگی هوا سال‌هاست میهمان ناخوانده شهر‌های بزرگ و كلانشهر‌هاست، تشدید بیماری‌ها و افزایش مرگ و میر آرام در سایه آلودگی اتفاقی است كه هر ساله به عناوین مختلف از سوی مسئولان بیان شده و در رسانه‌ها انتشار می‌یابد.  طرح جامع كاهش آلودگی هوا به به دلیل پیچیدگی نه‌تنها نتواست از میزان آلودگی هوا بكاهد، حتی در برخی موارد به افزایش آلودگی هوا و سرگمی دستگاه‌های متولی نیز منجر شد. حالا نمایند‌گان مجلس با تصویب كلیات «لایحه هوای پاك» به دنبال تصویب مواد و تبصره‌های این لایحه هستند. متأسفانه نوع نگاه سطحی نمایندگان به لایحه هوای پاك به ظاهر سبب كاهش آلودگی و آلایندگی هوا خواهد شد، اما در حقیقت و آنچه از شواهد پیداست، این لایحه نیز در اجرا و طولانی مدت به سر‌نوشت طرح جامع تبدیل خواهد شد. 

 

 
وعده مجاز بودن تردد هیبریدی‌ها در طرح ترافیك

تشویق شهروندان به مشاركت در كاهش آلودگی هوا در كنار قوانین و ضوابط كارآمد می‌تواند اثر مثبت خود را برجا بگذارد‌. وعده برخی مسئولان شهرداری و شورا مبنی بر اعطای مجوز رایگان ورود خودرو‌های هیبریدی به محدود طرح ترافیك اهرم تشویقی بود تا هوای آلوده تهران بتواند كمتر آلوده بماند. در این زمینه چندی پیش یك عضو كمیسیون حمل و نقل شورای شهر تهران گفت:‌در صورت ثبت اطلاعات خودروهای هیبریدی در سامانه الكترونیك، عبور و مرور وسیله‌های حمل و نقل پاك در محدوده طرح ترافیك آزاد است. 

 
شرط پلیس برای تردد خودروهای هیبریدی

مجاز یا غیرمجاز بودن ورود خودروهای هیبریدی به محدوده زوج و فرد و طرح ترافیك سؤال بسیاری از دارندگان این خودروهاست كه رئیس مركز اجرائیات پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ به آن پاسخ داده است. در این زمینه چندی پیش سرهنگ مسعود جبارزاده در این باره گفت: خودروهای هیبریدی خودروهای دوگانه‌سوزی هستند كه تحت عنوان خودروی سبز و دارای كمترین میزان آلایندگی معرفی شده و به همین دلیل بسیاری از فروشندگان، هنگام فروش این خودروها مدعی می‌شوند كه پس از خرید خودروهای هیبریدی به راحتی می‌توان وارد طرح ترافیك و زوج و فرد شد.  وی با بیان اینكه این ادعای فروشندگان به نوعی هم درست بوده و هم غلط است، ادامه داد: خودروهای هیبریدی می‌توانند وارد محدودیت‌های ترافیكی شهر تهران شوند، اما شرط آن این است كه مالكان پس از شماره‌گذاری خودروی خود به واحد صدور آرم سازمان حمل و نقل و ترافیك شهر تهران مراجعه كرده و نسبت به ثبت پلاك خودروی خود به عنوان خودروی دارای مجوز ورود به محدوده طرح ترافیك و زوج و فرد اقدام كنند.  رئیس مركز اجرائیات پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ با تأكید بر اینكه تا پیش از ثبت پلاك خودرو، ورود خودروهای هیبریدی به محدوده زوج و فرد و طرح ترافیك غیرمجاز بوده و مشمول جریمه خواهند شد، خاطر نشان كرد: متأسفانه برخی از شركت‌های فروشنده خودرو اینگونه به خریدار القا می‌كنند كه پس از خرید خودرو و شماره‌گذاری، مجوز ورود به محدوده زوج و فرد و طرح ترافیك نیز صادر می‌شود كه این ادعا درست نیست و همانطور كه گفتم باید مراحل این كار طی شود.  جبارزاده درباره اینكه آیا برای صدور مجوز ورود این خودروها به محدوده طرح ترافیك باید مبلغی پرداخت شود یا خیر به «ایسنا» گفت: در حال حاضر نیازی به پرداخت هزینه طرح ترافیك نیست و مجوز ورود به این محدوده برای این دسته از خودروها رایگان خواهد بود، اما حتماً باید مراحل آن طی شود.  رئیس مركز اجرائیات پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ با اشاره به جریمه یك میلیون و 120 هزار تومانی خودرویی هیبریدی به دلیل ورود غیرمجاز به محدوده طرح ترافیك گفت: مالك این خودرو اگر پس از شماره‌گذاری به سازمان حمل و نقل ترافیك شهر تهران مراجعه كرده بود و مجوزهای لازم را اخذ می‌كرد، دیگر جریمه نمی‌شد، اما چون چنین كاری نكرده است، دوربین‌های ما این تخلف را ثبت كرده است و مالك این خودرو باید مبلغ جریمه را پرداخت كند. 

 
طرح ترافیك رایگان خودروهای هیبریدی پولی شد

بر اساس تصمیم مسئولان، تشویق استفاده از خودروهای هیبریدی در تهران كاهش یافته است. در این زمینه بنابر تصمیم قبلی مسئولان شهری تهران در سال ۹۵، خودروهای هیبریدی بدون خرید طرح ترافیك می‌توانستند در محدوده طرح ترافیك عبور و مرور كنند كه این تصمیم برای سال ۹۶ تغییر كرده است. بر اساس نظر مسئولان شهرداری تهران، خودروهای هیبریدی در سال ۱۳۹۶ برای ورود به محدوده طرح ترافیك شهر تهران، تنها می‌توانند به خرید مجوز طرح ترافیك با ۵۰ درصد تخفیف اقدام كنند. این ۵۰ درصد، مبلغی حدود یك میلیون و ۲۰۰ هزار تومان است. البته بر اساس مندرجات در سایت درخواست مجوز طرح ترافیك، خودروهای هیبریدی برای این كار باید درخواست بدهند و منتظر تأیید نیز باشند. بدین ترتیب نه‌تنها ورود خودروهای هیبریدی به محدوده طرح ترافیك دیگر رایگان نیست، بلكه عمومیت ‌آن نیز احتمالاً برداشته شده است.   ركب خوردن صاحبان خودرو‌های هیبرید به نوعی ركب زدن به طرح هوای پاك است. در كنار كاهش اعتماد به اقوال مسئولانی كه وعده رایگان بودن ورود به طرح ترافیك را داده بودند، مشاركت شهروندان در كاهش آلودگی هوا هم با این تفاصیل نادیده انگاشته شده است؛ مشاركتی كه می‌تواند با گسترش آن به عنوان یك اهرم قدرتمند اجتماعی گره كارها را گشود. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha