در حالی که این روزها حضور داوطلبان مختلف در انتخابات ریاست‌جمهوری اذهان جامعه را به خود مشغول کرده است، برخی معتقدند آنچه می‌تواند بیشتر منجر به پیشبرد مطالبات اجتماعی شود، انتخابات شوراهای شهر و روستا است؛

مطالبات عمومی زنان از مدیریت شهری و شورای شهر آینده

سلامت نیوز:در حالی که این روزها حضور داوطلبان مختلف در انتخابات ریاست‌جمهوری اذهان جامعه را به خود مشغول کرده است، برخی معتقدند آنچه می‌تواند بیشتر منجر به پیشبرد مطالبات اجتماعی شود، انتخابات شوراهای شهر و روستا است؛ موضوعی که تمرکز روی آن می‌تواند در درازمدت، تغییرات و اصلاحات جدی را در کشور در پی داشته باشد. دیروز شهیندخت مولاوردی، معاون رئیس‌جمهوری در امور زنان و خانواده عنوان کرد که مطالبات عمومی زنان باید مورد توجه جدی شوراها قرار گیرد و با توجه به نیازها و امکانات محلی، تحقق این خواسته‌ها پیگیری شود. او گفت: «حضور زنان در شوراها می‌تواند بسیار کمک کند که شهر و روستا محلی  مناسب برای زندگی زنان باشد؛ اما در حال حاضر شاهد این وضعیت نیستیم.»


به گزارش سلامت نیوز،روزنامه فرهیختگان نوشت: در این میان بسیاری از فعالان حوزه زنان معتقدند صرف حضور زنان در شورای شهر نمی‌تواند زندگی را برای شهروندان زن مناسب کند. در این باره زهرا نژاد‌بهرام، فعال حوزه زنان، می‌گوید: «باید پیش از اینکه جنسیت زنان معنادار شود، انسانیت و نقش اجتماعی آنها مورد توجه قرار گیرد. زنان در شورای شهر تنها نباید برای زنان فعالیت کنند. از آنها انتظار می‌رود با رویکرد مناسب در امور جاری و برنامه‌ریزی‌های شهری رویکرد انسان‌مدارانه در شهر داشته باشند تا دسترسی به امکانات برای اقشار مختلف امکان‌پذیر باشد و از سوی دیگر نگاه شهروندان را به مطالبات زنان جدی‌تر شود.»
موضوعی که به اعتقاد او و بسیاری دیگر از فعالان اجتماعی در حوزه زنان تاکنون نادیده گرفته شده است. نژاد‌بهرام می‌گوید: «نگاهی به شهر نشان می‌دهد زنان به عنوان نیمی از جامعه در رویکردهای شهری دخیل نبوده‌اند. این موضوعی است که نه تنها زنان بلکه همه شهروندان از آن  ضربه می‌خورند.»


به اعتقاد او، تهران به‌عنوان پایتخت ایران برای ماشین‌ها طراحی شده تا در آن امکان تردد مردان بالغ، برای فعالیت و تولید ثروت فراهم شود. این فعال زنان ادامه می‌دهد: «بسیاری از معابر ما برای پیاده‌روی از زن گرفته تا مرد مناسب نیست. معلولان، افراد مسن و بیمار، زنان باردار، کودکان و... هم در این میان را نادیده گرفته شده‌اند. در این وضعیت که از سوی افراد مختلف و در دوره‌های متفاوت انجام شده توازن لازم در نظر گرفته نشده و در نتیجه نیازهای جامعه را برآورده نکرده است. به همین دلیل است که  فضاهای شهری‌ نشاط‌آور پاتوق‌های مختلف برای معاشرت‌های عمومی، به نحو آزار‌دهنده‌ای شده‌اند و این موضوع شهروندان را کلافه کرده است.»گفته‌های زهرا نژاد‌بهرام وقتی رنگ و بوی جدی به خود می‌گیرد که نگاهی به آمار بالای افسردگی می‌اندازیم. بر اساس آمارهای رسمی منتشر شده 20 درصد شهروندان کشور از افسردگی رنج می‌برند و در این میان جمعیت زنان افسرده خیلی بیشتر از مردان است؛ زنانی که افسردگی آنها به اعتقاد اغلب جامعه‌شناسان و روانشناسان می‌تواند منجر به خمودگی جامعه شود.
نژاد‌بهرام می‌گوید: «ما نیازمند برنامه‌ریزی برای اصلاح این رویه شهرسازی هستیم؛ رویه‌ای که در آن نیمی از جمعیت شهرها به عنوان سیاستگذار، برنامه‌ریز و شهروند تاکنون دیده نشده‌اند. در حالی که این گروه نیروهای بالقوه و توانمندی هستند که می‌توانند این فضا را بهبود بخشند.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha