رئیس کل سازمان نظام پرستاری گفت: نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی نباید به خاطر مسائل سیاسی نظرات خود را به فرمایشات مقام معظم رهبری گره بزنند و نظر غیر کارشناسی اعلام کنند، سازمان نظام پرستاری نیز همواره تابع نظارت مقام رهبری است ودرباره موضوع استخدام پرستاران با دفتر مقام معظم رهبری مکاتبه می کند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از نظام پرستاری غضنفر میرزابیگی  اظهار داشت: جامعه پرستاری خواهان بازنگری صریح و سریع مجلس و دولت در تصمیم خود برای استخدام نیروهای جدید است چرا که با اتخاذ این رویکرد با افزایش تعداد مرگ و میرهای ناشی از کمبود نیرو مواجه می شویم و خسارات به خطر افتادن جان مردم از هزینه جذب پرستاران به مراتب بیشتر است.

 وی افزود: سازمان نظام پرستاری از ابتدای تشکیل و در طول سالیان اخیر همواره در اطاعت از رهنمودها مقام معظم رهبری پیشگام و پیشتاز بوده و فرامین ایشان را در تمام زمینه ها اجرا کرده و خود را به اجرای نظرات مبارک ایشان مقید می دانند و به اینکه جزو نیروهای ولایی هستند افتخار می کنند.

 وی افزود: اما در طول این 8 سال از زمان آغاز به کار سازمان نظام پرستاری همواره منویات مقام معظم رهبری در حل مشکلات پرستاران کارگشا بوده است که این توجه به خاطر اهمیت خدمت رسانی پرستاران به مردم و تلاش آنان در جهت  کاهش آلام بیماران بوده است.

 میرزابیگی با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری افزود: وقتی ایشان می فرمایند شما کاری کنید که بیماران به غیر از رنج بیماری هیچ رنج دیگری نداشته باشند، به این معنی است که نباید تعداد کم عوامل دست اندرکار سلامت به ویژه پرستاران به وقوع مرگ و میرهای غیر ضروری منجر شود.

 وی تأکید کرد: ما بحث استراحت دادن به پرستار را مطرح نمی کنیم اما باید با تأمین تعداد مورد نیاز پرستار در سطح کشور به خصوص در بخش های مراقبت های ویژه و خاص، از مرگ و میر های ناشی از کمبود نیرو  جلوگیری کنیم.

وی با انتقاد از نظرات غیر کارشناسی رئیس مرکز پژوهش های مجلس، افزود: آیا در مرکز پژوهش های مجلس پژوهشی مبنی بر بررسی میزان مرگ و میر بیماران بر اثر کمبود پرستار در بیمارستان های کشور انجام شده است؟ اگر انجام نداده اند ما در سازمان نظام پرستاری مستندات كافی در این زمینه داریم و آمادگی انجام هر گونه پژوهش نیز هستیم.

وی افزود: در صورت انجام  این تحقیق اثبات می شد كه هزینه خسارت های ناشی از مرگ و میر بیماران از بودجه سالانه 200 میلیادرتومان برای جذب پرستاران بسیار بیشتر است.

 رئیس کل سازمان نظام پرستاری تصریح کرد: نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی نباید به خاطر مسائل سیاسی نظرات خود را به فرمایشات مقام معظم رهبری گره بزنند و نظر غیر کارشناسی اعلام کنند. چرا که قانون ارتقای بهره وری نیروهای بالینی نظام سلامت از پشتوانه کارشناسی قوی برخوردار است و به عنوان یکی از علمی ترین قوانین مجلس شناخته شده است.

وی از طرح نظر تحمیل شدن بار مالی به دولت برای استخدام پرستاران در مجلس انتقاد کرد و افزود: دستور مقام معظم رهبری در زمینه تحمیل نکردن بار مالی خارج از توان به دولت برای پیشگیری از اسراف در مسائل کلان اقتصادی است که کوچکترین تغییر در آن به جابه جایی میلیاردها تومان منجر می شود و می توان در آن صرفه جویی کرد اما صرفه جویی در جان و مال مردم  امکانپذیر نیست و نظر ایشان هم قطعاً همین است.

 وی خاطرنشان کرد: یک سال و نیم از تصویب قانون ارتقای بهره وری نیروهای بالینی نظام سلامت می گذرد و تمام گزارشاتی که از سوی وزارت بهداشت، مجلس و سازمان نظام پرستاری در روز پرستار امسال به رهبر معظم انقلاب ارائه شد، حاکی از قرار داشتن این قوانین در شرف اجرا بود.

میرزابیگی افزود: احساس می شود بخشی از دولتمردان اجرایی میانی کشور به ویژه  سازمان مدیریت و برنامه ریزی سابق به دلیل سهل انگاری در انجام وظایف و ایجاد مشکل برای دولت بر خلاف دستور شخص رئیس جمهوری نظر می دهند و تعدادی از نمایندگان مجلس نیز با اظهار نظر غیر کارشناسی و با استناد نا به جا  به فرمایشات مقام معظم رهبری موجب مخالفت سایر نمایندگان با تصویب استخدام پرستاران را سبب شدند در حالی که نظر مقام معظم رهبری این نیست.

وی تأکید کرد: به نظر می رسد به خاطر اشاعه گزارش های غلط در سطح جامعه فضاسازی ها به گونه ای بوده است که گویا تمام مشکلات جامعه پرستاری مرتفع شده در حالی که تاکنون هیچ یک از قوانین پرستاری اجرا نشده است.

 رئیس کل سازمان نظام پرستاری به فرمایشات مقام معظم رهبری در سال 83 اشاره کرد و افزود: ایشان در جمع پرستاران در پاسخ به وزیر بهداشت وقت که گفت ما می خواهیم برای پرستاران کاری انجام دهیم اما قانون دست ما را بسته است فرمودند «مسئله‏ى استخدام، آموزش در حین خدمت، استراحت دادن به قشر پرستار، موضوعاتى است كه در ماهیت كار پرستارى اثر مى‏گذارد. بنابراین مسئولان کشور باید برای پرستاری باب تازه و جداگانه ای باز کنند».

 وی با بیان اینکه اکنون به ازای هر تخت بیمارستانی 4/0 کادر پرستار داریم، افزود: اگر نسبت پرستار به تخت در طول برنامه پنجم بازنگری نشود و استخدام صورت نگیرد، روز به رور از میزان این نسبت کاسته می شود و در شهرستان ها  به بویژه مناطق محروم مشکلات افزایش می یابد.

 میرزابیگی اظهار کرد: با اتخاذ این رویکرد و با وجود استخدام نشدن پرستاران جدید، با افزایش تعداد مرگ و میرهای ناشی از کمبود نیرو مواجه می شویم و خسارات به خطر افتادن جان مردم از هزینه جذب پرستاران به مراتب بیشتر است.

وی بازنگری صریح و سریع در قانون برنامه پنجم توسعه را خواستار شد و افزود: سازمان نظام پرستاری با دفتر مقام معظم رهبری در این خصوص مکاتبه کرده و پیگیر دریافت نظر مبارک ایشان است که به طور یقین جامعه پرستاری از رهنمودهای ایشان استقبال می کند.

رئیس کل سازمان نظام پرستاری افزود: تا چند سال گذشته به رقم  9/0 نیروی پرستار به ازای تخت رسیده بودیم اما این رقم کاهش یافت و اکنون به 4/0 رسیده ایم و در صورت بی توجهی مسئولان این کاهش ادامه می یابد.

وی ادامه داد: از سوی دیگر مراکز درمانی دولتی هیچ گونه جاذبه ای برای ورود پرستاران بخش خصوصی ندارد و در عین حال جبران کمبود نیروی بخش دولتی از طریق برون سپاری و واگذاری به شرکت های خصوصی امکان پذیر نیست.

میرابیگی تنها راه برون رفت از این وضعیت را ایجاد زمینه برای استخدام پرستاران عنوان کرد و افزود: در غیر این صورت در دراز مدت به نظام سلامت خیانت می شود. زیرا پرستاران فعلی به دلیل کمبود نیرو و فشار کار زیاد ناگزیر به انصراف و ترک کار خود می شوند که این امر به کاهش انگیزه برای ورودی های جدید پرستاری و فقدان نیروهای جدید در سال های آتی منجر می شود.

 وی خاطرنشان کرد: با وجود ادامه این رویکرد پرستاری علمی و تخصصی کشور ما که اکنون در سطح بین الملل مطرح است طی 4 یا 5 سال آینده به یکی از کشورهای ضعیف منطقه در این زمینه تبدیل می شود که این جایگاه با پیش بینی افق چشم انداز 1404 برای دستیابی ایران به رتبه اول در سطح منطقه مغایرت دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha