در حالی که پیشنهاد سازمان حفاظت محیط‌زیست کشور برای انجام معاینه فنی خودروها در لایحه هوای پاک، جایگزین شدن دو سال به جای پنج سال بود اما نمایندگان مجلس در نهایت از عمر معاینه فنی تنها یک‌سال کم کردند و آن را از پنج به چهار سال تغییر دادند.

نمایندگان مجلس پاسخگوی آلودگی هوا باشند

سلامت نیوز: در حالی که پیشنهاد سازمان حفاظت محیط‌زیست کشور برای انجام معاینه فنی خودروها در لایحه هوای پاک، جایگزین شدن  دو سال به جای پنج سال بود اما نمایندگان مجلس در نهایت از عمر معاینه فنی تنها یک‌سال کم کردند و آن را از پنج به چهار سال تغییر دادند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه فرهیختگان ، این اقدام سبب شد کارشناسان محیط‌زیست و مسئولان دستگاه‌های مرتبط به این تصمیم واکنش نشان داده و نسبت به آن اعتراض کنند. پس از اتخاذ این تصمیم از سوی مجلسی‌ها، معصومه ابتکار، رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست کشور خواستار پاسخگویی نمایندگان به این تصمیم شد.

نواب حسینی‌منش، رئیس ستاد معاینه فنی شهر تهران هم بیان کرد: «کاهش   یک ساله سن معاینه فنی دردی از تهران دوا نمی‌کند.»  اما در تازه‌ترین واکنش وحید حسینی، مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران، این تصمیم نمایندگان را نشانه لابی پرقدرت خودروسازان دانست و درباره آن به «ایسنا» گفت: «‌نمایندگان ملت به جای اینکه به فکر روزهای آلوده تهران و سایر کلان‌شهرها باشند، تصمیم گرفته‌اند دوباره به خودروساز کمک کنند؛ خودروسازی که بعضا با محصولات بی‌کیفیت با جان و سلامتی مردم بازی می‌کند. امیدوارم نمایندگان مردم در فصل بعدی آلودگی هوا در قبال این کارشان جوابی برای مردم داشته باشند و پاسخ دهند که چرا باید از سلامت مردم چشم‌پوشی کنند و نفع عده‌ای را در نظر بگیرند.»


وی در مورد اقدام ضروری سازمان‌های مربوطه از جمله سازمان حفاظت محیط‌زیست در برابر این تصمیم مجلس، با تاکید بر اینکه راه تلاش، لابی کردن، اظهارنظر تخصصی و کارشناسی و ارائه استدلال‌های متقن، هشدار دادن در مورد سلامت مردم و حمایت از جان‌ ایرانیان هنوز باز است، افزود: «ما همچنان تلاش می‌کنیم این قانون را اصلاح کنیم. بنابراین امیدوارم سازمان حفاظت محیط‌زیست به نمایندگی از ما قوی‌تر عمل کند. این اتفاق نشان می‌دهد لابی سازمان محیط‌زیست در مجلس قوی نیست و این سازمان زود پا‌ پس می‌کشد. این مثال رفتاری را در قانون فیلتر دوده هم داشتیم که سازمان محیط‌زیست از موضع خود عقب‌نشینی کرد. همه اینها گواه آن است که ما به حضور پر‌رنگ‌تر، لابی قوی‌تر و تلاش بیشتر از طرف سازمان حفاظت محیط‌زیست به عنوان متولی این امر نیاز داریم.»
  





برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha