علائم گازگرفتگی به میزان منوكسیدكربن موجود در فضای حادثه بستگی دارد و در ابتدا به صورت گیجی، كرختی مزمن و سردردهای ناگهانی شبیه میگرن بروز می‌كند.

به گزارش سلامت نیوز دكتر صفیه آشوری مقدم، مسئول آموزش مركز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشكی در گفت و گو با خبرنگار وب‌دا ضمن بیان این مطلب اظهار داشت: با شروع فصل گرما و استفاده از وسایل گازسوز، هرساله تعداد زیادی از هموطنان جان خود را در اثر مسمومیت با منوكسیدكربن از دست می‌دهند. این گاز، گازی است بی‌بو و بی‌رنگ و به طور ظاهری قابل مشاهده نیست و در اثر سوخت ناقص مواد سوختی و عموماً در فضای بسته ایجاد می‌شود.
وی در پاسخ به این كه چگونه یك فرد دچار گاز گرفتگی می‌شود، افزود: در شرایط عادی كه نفس می‌كشیم اكسیژن توسط گلبول‌های قرمز به همه اعضای بدن می‌رسد اما منوكسیدكربن می‌تواند با قدرت بسیار زیادی به گلبول‌های قرمز چسبیده و به راحتی جدا نشود، همین امر باعث می‌شود كه اكسیژن به سلول‌های بدن به خصوص قلب و مغز نرسد و به همین ترتیب اثرات مسمومیتی خود را نشان دهد.
دكتر آشوری مقدم با اشاره به این كه علائم گازگرفتگی بستگی به میزان منوكسیدكربن موجود در فضای حادثه دارد تأكید كرد: در ابتدا علائم به صورت خفیف است و به صورت گیجی، كرختی مزمن و در واقع علائمی شبیه یك آنفلوانزا خود را نشان می‌دهد كه افراد در مواجهه با چنین علائمی، باید به وجود گاز منوكسیدكربن در فضا شك كنند.
وی تصریح كرد: با توجه به این كه یكی از مهمترین اعضای بدن كه به اكسیژن نیاز دارد، مغز است، این علائم به تدریج به صورت سردردهای ناگهانی شبیه میگرن بروز می‌كند و اگر تشدید شود می‌تواند فرد را دچار دردهای شدیدتر مثل تشنج، ضعف، بی‌حالی شدید و نهایتاً حالت كما كند.
به گفته وی، عوارض قلبی مانند اختلال در عملكرد عضلات قلب و نارسایی كلیه و در سایر موارد تغییر در رنگ پوست، از علائم مسمومیت با گاز منوكسید كربن است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha