یکشنبه ۲۷ فروردین ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۴

تا‌کنون هر تلاشی برای سامـانـدهـی وضعیت تعطیلات در کشور بی‌نتیجه بوده است.

ساماندهی تعطیلات؛ همچنان تعطیل

سلامت نیوز:تا‌کنون هر تلاشی برای سامـانـدهـی وضعیت تعطیلات در کشور بی‌نتیجه بوده است.در آخرین نمونه سال گذشته طرح این موضوع در كمیسیون اجتماعی رأی كافی نیاورد تا سال‌95 هم این موضوع به جایی نرسد. حالا البته تلاش دیگری برای اصلاح وضعیت فعلی آغاز و طرحی با امضای 15نماینده به هیأت رئیسه مجلس تقدیم شده است تا در فرصتی مناسب مورد بازنگری قرار بگیرد. پیشنهاددهندگان این طرح به‌دنبال جابه‌جایی برخی تعطیلات رسمی و حذف برخی دیگر از تعطیلات رسمی كشور بودند كه با مخالفت دیگر اعضای كمیسیون مواجه و این طرح در كمیسیون اجتماعی رد شد.

به گزارش سلامت نیوز، همشهری نوشت: براساس قوانین مجلس اگر طرحی در كمیسیون رد شود در مدت 6‌ماه می‌تواند در صحن علنی مجلس مطرح و مورد بررسی قرار بگیرد، حالا نمایندگان موافق این طرح دست به‌كار شده‌اند تا از فرصت باقیمانده استفاده كرده و طرح را دوباره به جریان بیندازند. آنطور كه ابوالفضل ابوترابی، عضو كمیسیون شوراها و امور داخلی كشور در مجلس می‌گوید:«براساس گزارش مركز پژوهش‌های مجلس 11مورد از موانع كسب و كار در ایران مشخص شده‌اند كه یكی از آنها تعطیلات زیاد در كشورمان است.»

به‌گفته وی تعطیلات عید خسارت‌های مادی و معنوی زیادی به جامعه وارد كرده است و باید اصلاح و ساماندهی شود. یكی از موضوعات مورد توجه این طرح تغییر روزهای تعطیل پایان هفته است. ابوترابی در این باره چنین توضیح می‌دهد:« در كنفرانس 2008ریاض كشورهای اسلامی روزهای جمعه و شنبه را به‌عنوان تعطیلات رسمی خود انتخاب كردند اما در كشور ما روزهای پنجشنبه و جمعه تعطیلات آخر هفته محسوب می‌شود و همین موضوع باعث شده تا اختلاف تعطیلات در كشورمان با سایر كشورها 4روز شود.»

نمایندگان پیگیر تصویب این طرح به‌دنبال حذف تعطیلی روز 12فروردین و افزایش یك روز به تعطیلات نوروز هستند. آنها البته تأكید می‌كنند دنبال كم‌كردن تعطیلات به این معنی كه باعث دلخوری مردم شود نیستند بلكه می‌خواهند با ساماندهی تعطیلات زمینه استفاده بهتر مردم از این روزها را فراهم كنند.

  • یك موضوع قدیمی

رهبر معظم انقلاب در خطبه‌های نمازجمعه 17فروردین81، تعطیلات نوروزی را طولانی، بی‌دلیل و بی‌هیچ منطق عقلایی توصیف كردند و فرمودند:«وضع خوبی نیست كه اوّلِ سال، روزهای متوالی - گاهی 2هفته و گاهی بیشتر - همه چرخ‌های فعالیت در كشور از حركت بیفتد.» البته در تقویم رسمی كشور تعطیلات تنها تا 44فروردین است اما به‌دلیل تعطیلی نظام آموزشی تقریبا همه كشور بین 2تا 3هفته تعطیل می‌شود. منهای مضرات كلان اقتصادی در این روزها ارائه خدمات اداری به مردم به نازل‌ترین سطح ممكن می‌رسد و دسترسی به بسیاری ازخدمات رفاهی نیز تقریبا قطع می‌شود. جدی‌ترین نمونه هم مربوط به مراجعه به پزشك و بیمارستان است. بسیاری از كسانی كه در این روزها به خدمات تخصصی پزشكی نیاز دارند، حتی یك پزشك ساده را هم به سختی پیدا می‌كنند. تا‌كنون طرح‌های مختلفی ازجمله حذف تعطیلات پنجشنبه‌ها، كم كردن تعطیلات نوروز و تابستان، اضافه كردن تعطیلات دوهفته‌ای زمستانه و یا حذف برخی تعطیلات مناسبتی همچون 15خرداد، 29اسفند و 12فروردین مطرح شده است. نه‌تنها هیچ كدام از این طرح‌ها تا‌كنون به نتیجه نرسیده است بلكه سال گذشته روز 8ربیع الاول به مناسبت شهادت امام حسن عسكری و به امامت رسیدن حضرت ولی عصر از سوی دولت تعطیل رسمی اعلام شد تا یك روز هم به تعطیلات افزوده شود.

غلامرضا كاتب، عضو هیأت رئیسه مجلس هم با اشاره به اینكه موافق ساماندهی و كاهش تعطیلات است، به همشهری می‌گوید: «‌‌كاهش و یا ساماندهی موضوع تعطیلات مسئله‌ای است كه با نظام اقتصادی كشور ارتباط مستقیمی دارد و باید به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی شود تا موجب رونق اقتصاد كشور شود و نظام اقتصادی را به هم نریزد. تولید ناخالص ملی در روزهای تعطیل كاهش قابل ملاحظه‌ای پیدا می‌كند به همین دلیل است كه تأثیرات منفی تعطیلات در همین تولید ناخالص ملی ابتدا خود را نشان می‌دهد. چرا كه هر روز تعطیلی در كشور و به‌دنبال آن برخی بین‌التعطیلی‌هایی كه یكباره اعلام می‌شود باعث می‌شود تا ضرر و زیان‌هایی به اقتصاد كشورمان وارد شود كه بعضا غیرقابل جبران است.‌»

  • درخواست برای ساماندهی

در یك سال گذشته علاوه بر مجلس درخواست‌هایی نیز از سوی دستگاه‌های دولتی مطرح شده است. برای نمونه سازمان گردشگری پیشنهاد كرده است برای ساماندهی سفر‌ها و فراهم شدن امكان بازدید از مناطق گردشگری زمستانی، تعطیلات نوروزی كم و به جای آن تعطیلات زمستانی احیا شود. سازمان حفاظت محیط‌زیست هم با توجه به اینكه درصورت احیای سفرهای زمستانی، كلانشهر‌ها در روزهای زمستان كه بیشترین میزان آلودگی هوا وجود دارد خلوت‌تر می‌شوند. پلیس نیز با اشاره به آمار بالای تقاضای سفر در ایام نوروز، پیشنهاد كرده است بخشی از تعطیلات به فصل‌های دیگر سال منتقل شود. به همین دلیل دولت نیز پیشنهاد مشابهی را مطرح كرده و تصویب كرده است. به‌زودی این پیشنهاد دولت نیز به مجلس خواهد آمد. باید دید با وجود یك طرح و یا لایحه برای ساماندهی تعطیلات، آیا این موضوع به جایی خواهد رسید!

  • طرح ساماندهی تعطیلات در مركز پژوهش‌ها

سلمان خدادادی، رئیس كمیسیون اجتماعی مجلس:بحث ساماندهی تعطیلات رسمی كشور در مجلس ششم مطرح شد كه تا به امروز به دلایل مختلف تعیین تكلیف نشده است، به‌عنوان مثال در طرح تعطیلات رسمی كشور آمده بود كه روز شنبه به جای پنجشنبه تعطیل شود درحالی‌كه بسیاری از افراد بر این باورند كه روزشنبه با تعطیلات رسمی یهودیان همخوانی دارد و شائبه تبعیت از یهودیان ایجاد شد. طرح ساماندهی تعطیلات رسمی كه از سوی تعدادی از نمایندگان تهیه شد دارای مشكلاتی ازجمله بارمالی و مغایرت با اصل 75قانون اساسی بود و اگرچه كلیات طرح تعطیلات رسمی كشور از سوی كمیسیون رد شد اما جهت بررسی عمیق و دقیق به مركز پژوهش‌های مجلس ارسال شد تا به‌صورت جامع به این مهم نگاه شود و در نهایت مجلس براساس دیدگاه مركز پژوهش‌ها تصمیم‌گیری كند. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha