در حالی كه بسیاری از مشاغل حریم صنفی دارند و به طور مثال بسته به جمعیت و تراكم شهر برای تأسیس دو داروخانه باید فاصله مشخصی لحاظ شود، اما ...

سلامت مردم در دنر كباب‌ها كباب می‌شود

سلامت نیوز:در حالی كه بسیاری از مشاغل حریم صنفی دارند و به طور مثال بسته به جمعیت و تراكم شهر برای تأسیس دو داروخانه باید فاصله مشخصی لحاظ شود، اما صنف اغذیه‌فروشان به خصوص انواع و اقسام فست‌فودها و دنر كباب‌ها یا همان كباب تركی‌ها با وجود تمام مضراتی كه برای سلامتی افراد دارند انگار از هیچ ضابطه‌ای پیروی نمی‌كنند. این در حالی است كه بسیاری از این اغذیه‌فروشی‌ها حتی نكات اولیه بهداشتی را هم رعایت نمی‌كنند و مسئولان وزارت بهداشت هم نظارت مناسبی روی این موضوع ندارند.


به گزارش سلامت نیوز، جوان نوشت: مناطق مركزی و شمالی پایتخت به علت تراكم جمعیتشان محل تراكم انواع و اقسام فروشگاه‌های فست‌فود و همچنین كترینگ‌های زیرزمینی هستند كه درست در زیر زمین و به دور از چشم مردم حداقل‌های لازم برای بهداشت و سلامت مردم را هم رعایت نمی‌كنند. رشد قارچ‌گونه فست فودها هم سلامت مردم را به طور جدی به بازی گرفته است. كار به جایی رسیده كه در برخی از میادین مركزی شهر چند رستوران فست‌فود در كنار همدیگر سبز شده‌اند و با ترفندهایی تلاش می‌كنند تا مشتری‌های بیشتری را به سوی خود جلب كنند. 

 
كباب‌های گردان در كناره خیابان

در این میان اما ترك دنرها یا كباب تركی‌ها بیش از همه جلب توجه می‌كنند. رول‌های بزرگی از گوشت یا مرغ كه در كنار خیابان با همه گرد و خاك و دود و آلودگی‌های محیطی بر گرد سیخی گردان می‌چرخند تا آلودگی‌های محیطی به طور مساوی به همه قسمت‌های این رول بزرگ كبابی برسد. در این میان گاهی حتی شاهد عبور رهگذرانی هستیم كه در حین عبور از كنار این رول گوشتی گردان عطسه می‌كنند و آب دهان خود را بیرون می‌اندازند، اما صاحب رستوران بی‌توجه به این همه آلودگی تنها سعی می‌كند ویترینی از یك غذای خوش آب و رنگ را پیش روی رهگذران قرار دهد تا فروش بیشتری داشته باشد. 

 
درست بر خلاف آیین‌نامه

اگر به سراغ آیین‌نامه‌های بهداشتی معاونت بهداشت دانشگاه‌های علوم پزشكی و همچنین سازمان غذا و دارو درباره رستوران‌ها بروید، متوجه می‌شوید كه به غیر از لزوم بهداشت فردی كاركنان این رستوران‌ها و لزوم داشتن كارت بهداشت و قوانین و مقرراتی در حوزه پوشش و استفاده از دستكش و رعایت مسائل بهداشتی مقررات مفصلی هم درباره مكان این صنف وجود دارد. ماده 17 این آیین‌نامه می‌گوید ساختمان دیوار از كف تا سقف از مصالح مقاوم بوده و طوری باشد كه از ورود حشرات و جوندگان جلوگیری به عمل آورد. مطابق ماده 20 هم وضع درها و پنجره‌ها باید دارای شرایط زیر باشد: 

الف) درها و پنجره‌ها از جنس مقاوم، سالم و بدون ترك خوردگی و شكستگی و زنگ‌زدگی و قابل شست‌وشو بوده و همیشه تمیز باشد. ب) پنجره بازشو باید مجهز به توری سالم و مناسب باشد به نحوی كه از ورود حشرات به داخل اماكن جلوگیری نماید. ج) درهای مشرف به فضای باز باید مجهز به توری سالم و مناسب و همچنین فنردار باشد به طوری كه از ورود حشرات و جوندگان و سایر حیوانات جلوگیری كند.
 

همچنین در دستورالعمل نظارتی سازمان غذا و دارو درباره مكان پخت غذا آمده است «محل پخت و توزیع باید از مكان‌های آلوده دور باشد و حتی‌المقدور در مجاورت محل غذاخوری باشد و شرایط پخت باید به گونه‌ای باشد كه برای قسمت‌های مجاور آن مزاحمتی ایجاد نكنند. » در برابر چنین دستورالعمل‌هایی، اما وقتی از كنار رستوران‌های دنر كباب عبور می‌كنید می‌بینید كه بسیاری این ضوابط رعایت نمی‌شود. 
به طور مثال محل پخت این فست‌فود در كنار خیابان قرار دارد و كباب‌ها در معرض گرد و خاك و انواع و اقسام حشرات هستند. همچنین در برخی از این واحدها بدون در نظر گرفتن ضوابط بهداشتی كباب‌هایی منجمد را مستقیم روی آتش قرار می‌دهد آن هم در شرایطی كه باید ابتدا در دمای یخچال و سپس در دمای بیرون یخ زدایی شود و این شیوه به هیچ وجه بهداشتی نیست. البته گویا بازرسان بهداشت محیط دانشگاه‌های علوم پزشكی موظف به بازدید و نظارت بر این واحدهای صنفی هستند، اما نكته قابل‌تأمل اینجاست كه این واحدها در شلوغ‌ترین خیابان‌های وسط شهر به راحتی به كارشان ادامه می‌دهند و سلامت مردم را به بازی می‌گیرند. 

 
شكایت به امید بازرسی

برای پیگیری این تخلف با 1490 سامانه دریافت شكایات از رستوران‌ها تماس می‌گیریم. وقتی از كارشناس سامانه می‌پرسیم، آیا قرار دادن كباب تركی‌ها در كنار خیابان و در معرض انواع و اقسام آلودگی‌ها تخلف نیست‌؟ پاسخ می‌دهد تخلف است. گزارش تخلف و واحدهای متخلفی را كه مشاهده كرده‌ایم، ارائه می‌كنیم با این پرسش كه مگر نباید بازرسی‌های روتین مانع از بروز این تخلفات شود؟ بازرسی‌هایی كه خانم كارشناس می‌گوید، وجود دارد، اما در موارد شكایت هم بازرسی انجام می‌شود. آیا همه مردمی كه خیلی وقت‌ها برای خرید كباب دنر كنار این اغذیه‌فروشی‌ها صف می‌كشند، حواسشان به این تخلفات هست تا گزارش كنند و احتمالاً رسیدگی شود؟ 

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • رضا کوشکی ۰۱:۰۰ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۴
    0 1
    سلام من مدتی در صنف کباب ترکی مشغول بودم و یک روز متوجه شدم که گوشت قرمز کباب ترکی از آشغال مرغ و سویا وغیره تهیه میشه و به عنوان گوشت گوساله فروخته میشه حالا چطور میتونم این تخلف رو گزارش بدم خواهش میکنم راهنمایی کنید