دردتان احتمالا فقط به خاطر خستگی نیست. خیلی‌ها مثل شما اول صبح از خانه بیرون می‌زنند و غروب برمی‌گردند، اما از درد پا شکایتی نمی‌کنند. از طرف دیگر، آزمایش‌هایتان می‌گویند دچار بیماری خاصی نیستید و درمانی برای پادردتان وجود ندارد. پس چه باید کرد؟

اگر همیشه پادرد دارید به این نکات توجه کنید

سلامت نیوز: دردتان احتمالا فقط به خاطر خستگی نیست. خیلی‌ها مثل شما اول صبح از خانه بیرون می‌زنند و غروب برمی‌گردند، اما از درد پا شکایتی نمی‌کنند. از طرف دیگر، آزمایش‌هایتان می‌گویند دچار بیماری خاصی نیستید و درمانی برای پادردتان وجود ندارد. پس چه باید کرد؟

به گزارش سلامت نیوز به نقل از هفته نامه آتیه نو، در این مطلب به شما می‌گوییم با پادردهایی که پزشکان راهی برای درمانش پیشنهاد نمی‌کنند، چطور باید مدارا کرد.


روی ترازو بروید
اضافه‌وزن زیاد یا همان چاقی، از شایع‌ترین دلایل پادرد است. اگر پاهای شما مجبورند ساعت‌ها و روزها بدن سنگینتان را تحمل کنند، باید بدانید که دیر یا زود دچار دردی آزاردهنده و مداوم می‌شوند. دردی که شاید تا ماه‌ها پس از کم کردن وزنتان هم در پاهای شما ماندگار باشد. یادتان نرود که در چنین شرایطی، نباید با سخت ورزش کردن وزنتان را پایین بیاورید. ورزش سخت برای شمایی که به مشکل چاقی دچار هستید، می‌تواند آسیب‌زننده باشد و دردهایتان را چند برابر کند. پس ابتدا با رعایت رژیم غذایی مناسب و کمک گرفتن از متخصصان تغذیه کمی از این وزن مازاد را از دست بدهید و بعد سراغ ورزش بروید.
از سوی دیگر بسیاری از افراد به دلیل نداشتن استقامت و انعطاف بدنی، از پادرد رنج می‌برند. کسانی که اهل ورزش نیستند و در طول روز فعالیت چندانی ندارند، با کمی تکاپو و فعالیت بیشتر درد آزاردهنده‌ای را در پاهای خود احساس می‌کنند. برای اینکه با چنین دردی روبه‌رو نشوید، توصیه می‌کنیم هرروز حدود 45 دقیقه تا یک ساعت پیاده‌روی کنید، یا اینکه 2 تا 3 روز در هفته فعالیت ورزشی داشته باشید. در این شرایط بدنتان با کمی فعالیت دچار شوک نمی‌شود و با درد به شما پاسخ نمی‌دهد.


بیشتر آب بنوشید
کم‌آبی بدن از دلایل شایع پادرد است. این درد افرادی را بیشتر درگیر می‌کند که ورزش می‌کنند یا در طول روز فعالیت زیادی دارند. اگر شما هم مدام پادرد دارید، چند روز نوشیدن بیشتر آب را امتحان کنید. شک نکنید که در روزهای گرم پیش رو، بدنتان به آب بیشتری برای حفظ تعادل و سلامتش نیاز دارد. البته در کنار نوشیدن آب کافی، بهتر است مواد غذایی حاوی پتاسیم مثل اسفناج و موز را بیشتر میل کنید تا کمتر از پادرد یا گرفتگی عضلات پا شکایت کنید.


کفش مناسب بخرید
کفش‌های پاشنه‌دار شاید شما را آراسته‌تر نشان دهند، اما پادرد را به جانتان می‌اندازند. یادتان نرود که چنین پادردی ربطی به عادت داشتن یا نداشتن به پوشیدن کفش پاشنه‌دار ندارد، بلکه برعکس! عضلات پشت پای کسانی که مدام از این کفش‌ها استفاده می‌کنند، با گذشت زمان کوتاه می‌شود و پادرد برای همیشه با آن‌ها همراه می‌شود. از نظر متخصصان پوشیدن مداوم کفش‌هایی که پاشنه بلندتر از 3 سانت دارند، یکی از دلایل شکایت افراد از پادرد است.
نکته دیگر اینکه، بهتر است هنگام خرید کفش کتانی، کفشی که نیم تا یک سایز بزرگ‌تر از سایر کفش‌هایتان است را انتخاب کنید. چراکه هنگام ورزش کردن، پای شما به جلو هول داده می‌شود و بعد از مدتی تحرک داشتن، اندکی ورم می‌کند. به همین دلیل اگر کفش کتانی خود را کاملا اندازه انتخاب کنید، پاهایتان هنگام پوشیدن آن دچار فشار و درد می‌شوند.
مسئله دیگری که در زمان انتخاب سایز کفش باید به آن توجه کنید، تغییر اندازه پایتان در طول زمان است. بله! حتی در دوران بزرگسالی هم ممکن است اندازه پای شما تغییر کند. اگر سال‌هاست کفش سایز 38 می‌پوشید، نباید انتظار داشته باشید که همیشه این سایز کفش برایتان مناسب باشد. تغییرات درونی بدنتان یا حتی تغییرات ظاهری انگشتان پای شما ممکن است به تغییر سایز پایتان منجر شوند و به دلایل مختلف در طول سال‌ها، احتمال دارد پاهای شما نیم تا یک سایز بزرگ‌تر شوند. از طرف دیگر، ممکن است چنین تغییری در یکی از پاهای شما رخ دهد و در صورتی که یک سایز کفش را برای هردو پایتان انتخاب کنید، بعید نیست در پایی که سایز بزرگ‌تری دارد، دچار درد شوید. در این شرایط باید کفشتان را بر اساس پای بزرگ‌تر انتخاب کنید و لنگه دیگر کفش را با کفی‌های استاندارد، برای پایتان اندازه کنید.


البته سایز کفش تنها چیزی نیست که در زمان خرید باید توجه شما را جلب کند. در بسیاری موارد کفش‌هایی که دقیقا سایز پای شما هستند، برای پاهای شما مناسب نیستند. شکل پنجه پا معیار مهمی برای انتخاب کفش مناسب است. افرادی که پنجه پاهایشان پهن است، نیازمند کفشی با قالب مناسب پای خود هستند و از طرف دیگر، برخی از افراد با خریدن کفش‌هایی که پشت بلند دارند، دچار زخم و پینه پشت پا می‌شوند. پس هنگام انتخاب به قالبی که کفش بر اساس آن دوخته شده توجه کنید. از طرف دیگر، به خاطر زیبایی کفشی که کفی نازکی دارد، زیر بار خریدنش نروید. کف پای شما به حمایت کفش‌هایتان نیاز دارد و اگر کفی کفش نازک، بی‌انحنا و بیش‌ازاندازه تخت باشد، قطعا به سلامت پاهایتان آسیب می‌رسد.
منبع: webmd.com
ارسال دیدگاه

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha