رئیس جمعیت هلال احمر ایران با تاکید بر ضرورت تعیین تکلیف قانون مدیریت بحران، گفت: اصلاح این قانون به منظور رفع ناهماهنگی‌های موجود و انجام هماهنگی بیشتر در مدیریت جامع بحران ضروری است و می‌تواند شرایط مدیریت بحران را ارتقا دهد.

قانون مدیریت بحران تعیین تکلیف شود/ تهران، توسعه یافته ولی ناامن است

سلامت نیوز:رئیس جمعیت هلال احمر ایران با تاکید بر ضرورت تعیین تکلیف قانون مدیریت بحران، گفت: اصلاح این قانون به منظور رفع ناهماهنگی‌های موجود و انجام هماهنگی بیشتر در مدیریت جامع بحران ضروری است و می‌تواند شرایط مدیریت بحران را ارتقا دهد.

به گزارش  سلامت نیوز به نقل از ایسنا، امیرمحسن ضیایی در جلسه فراکسیون مستقلین ولایی مجلس اظهار کرد: مجلس پشتیبان بسیار خوبی برای جمعیت هلال‌احمر است چرا که در تمام شرایط دشوار به‌خصوص در جریان بررسی بودجه سال ۹۶ و تخصیص منابعی از حق الثبت اسناد به این جمعیت، همراهی و پشتیبانی بسیار خوبی داشته است و جا دارد از کاستی های احتمالی که در این زمینه وجود دارد، عذرخواهی کرد.
وی افزود: این جمعیت با وجود ماموریت سنگینی که در مقابله با حوادث بر عهده دارد، از امکانات محدودی برخوردار است، اما با این وجود همواره تلاش کرده است تا پیش از رسیدن به مرحله پاسخگویی، در بخش پیشگیری و آمادگی مبتنی بر ریسک اقدامات لازم انجام  شود.
وی با بیان اینکه قانون مدیریت بحران باید هرچه سریع‌تر تعیین تکلیف شود، تاکید کرد: هر چند آمادگی هلال‌احمر در حوادث بسیار مناسب است اما در مجموع در کشور آمادگی صددرصدی برای مقابله با حوادث بزرگ نداریم. لذا ضروری است علاوه بر تدوین طرح ملی مبارزه با بحران، تکلیف قانون مدیریت بحران به منظور هماهنگی بیشتر در مدیریت بحران را نیز تعیین کنیم.

۴۷ درصد از کل ماموریت‌های سال ۹۵ مربوط به سوانح ترافیکی است

 ضیائی با بیان اینکه ۴۷ درصد از مجموع ماموریت‌های سال ۹۵ مربوط به سوانح ترافیکی بوده است،گفت:  ۲۱ درصد از مجموع ماموریت‌های سال گذشته به سایر عملیات‌های امداد و نجات و ۳۲ درصد نیز  مربوط به مراجعهحضوری به پایگاه ها و پست‌های امداد و نجات است.

وی با اشاره به امدادرسانی به ۹۰۶ هزار نفر در سال ۹۵ از سوی جمعیت هلال احمر اظهارکرد: در ماموریت‌های سال گذشته، ۳۳ هزار نفر نجات یافتند، ۲۲ هزار نفر به مراکز درمانی انتقال یافتند، ۱۲۹ هزار نفر سرپایی درمان شدند همچنین ۹۹ هزار نفر نیز از خدمات اسکان اضطراری، ۱۲۱ هزار نفر اسکان موقت استفاده کردند و ۴ هزار و ۴۲۶ مورد عملیات رهاسازی انجام شد.

انجام  ۱۶۲۵ ماموریت برف و کولاک در سال گذشته

به گفته رئیس جمعیت هلال‌احمر، این جمعیت در سال ۹۵، ۱۹ هزار و ۸۸۴ ماموریت ترافیکی، 1625 ماموریت برف و کولاک، ۹۰۴ ماموریت سیل و آبگرفتگی، ۹۹۷ ماموریت ساحلی، 1477 ماموریت کوهستان و3543 عملیات پروازی داشته است.

 وی با بیان اینکه جمعیت هلال‌احمر در بخش کوچکی از حوزه درمان و حتی بخش مهمی از خدمات توانبخشی خدمت‌رسان به مردم است، گفت: در این زمینه، تنها بیمارستان تخصصی توانبخشی از سوی این جمعیت مدیریت می‌شود و در این زمینه هماهنگی‌هایی نیز با وزارت بهداشت و درمان انجام شده است.

توجه خاص جمعیت هلال احمر به جمعیت جوان کشور

ضیائی با اشاره به اینکه جمعیت هلال‌احمر توجه خاصی به جمعیت جوان کشور به عنوان خدمتگزاران و رهبران آینده این جمعیت دارد، اظهار کرد: به همین منظور ۷۰۰ هزار جوان در جمعیت فعالیت دارند و در امر خدمت‌رسانی به هموطنان با هلال‌احمر مشارکت می‌کنند.در حال حاضر 2 میلیون داوطلب به صورت مستقیم و غیرمستقیم در هلال احمر فعالیت می‌کنند. در حقیقت ایران جزو چهار کشوری است که از بالاترین میزان داوطلبان در دنیا برخوردار است. به همین دلیل تقویت این بخش و افزایش ظرفیت داوطلبان به نوعی تقویت سرمایه‌های اجتماعی محسوب می‌شود.

ورود ۶ فروند بالگرد جدید به ناوگان امداد هوایی هلال‌احمر/برنامه‌های جامع هلال احمر برای آموزش همگانی

رئیس جمعیت هلال‌احمر با بیان اینکه آموزش همگانی یکی از وظایف اصلی جمعیت هلال احمر است، گفت: هلال‌احمر برنامه‌های جامعی به منظور توسعه آموزش‌های همگانی در دست اجرا دارد و این مهم از ضروریاتی است که باید مورد توجه بسیاری باشد چراکه به عنوان نمونه در حادثه سیل اخیر شاهد بودیم که ضعف آموزش با وجود تذکرات بسیار برای پرهیز از حضور در مسیر سیل، چه تبعات ناگواری را به همراه داشت.
وی از ورود شش فروند بالگرد جدید به ناوگان امداد هوایی هلال‌احمر خبر داد و گفت: با وجود رفع تحریم‌ها همچنان در زمینه واردات بالگرد حساسیت‌های بسیاری وجود دارد و نیاز ما نیز در این زمینه بسیار است زیرا نیازمند بالگرد برای هر شهرستان و استان هستیم. در صورتی که اکنون هر دو یا سه استان از بالگرد برخوردار هستند، با این وجود تلاش کرده‌ایم تا پوشش امداد هوایی کاملی داشته باشیم.


تجهیز همه شهرستان های کشور به تیم‌های واکنش سریع تا پایان سال

 ضیائی با تاکید بر اینکه با حمایت نمایندگان تلاش خواهیم کرد تا پایان سال ۹۶ به ازای هر استان یک بالگرد داشته باشیم، به تشکیل نیروهای واکنش سریع در استان‌های مختلف اشاره و اظهار کرد: این نیروها آموزش‌های بسیار دیده و از توانایی بالایی در امدادرسانی و مدیریت سوانح در ساعات اولیه بحران برخوردار هستند.  اکنون نیز هر استان دارای سه تیم واکنش سریع است و تلاش خواهیم کرد تا پایان سال هر شهرستان از یک تیم برخوردار باشد.
وی به اجرای طرح خادم یا «خانواده آماده در برابر مخاطرات» اشاره و تصریح کرد: ۲۵ میلیون خانوار ایرانی تا سال ۱۴۰۰ تحت پوشش این طرح قرار خواهند گرفت و با مراجعه به درب منازل، آموزش همگانی لازم به هموطنان ارائه خواهد شد و این طرح کمک می‌کند تا شاخص آمادگی خانوار از میزان ۹.۳ کنونی به ۳۰ از ۱۰۰برسد.


شهر تهران؛ توسعه یافته اما ناامن است/ تاکید بر توجه به منابع و امکانات توسعه آموزش برای مقابله با حوادث

رئیس جمعیت هلال‌احمر به راه‌اندازی خانه‌های هلال و استقرار آن‌ها در تمام محلات و روستاها اشاره کرد و گفت: این مجموعه‌ها از خود مردم تشکیل شده و نزدیک به طرح بهورز وزارت بهداشت و درمان است.
وی با اشاره به اینکه با توجه به توسعه نامتوازن، حاشیه‌نشینی و تغییرات اقلیمی، کشور مستعد بحران شده است، اظهار کرد: متاسفانه شهر تهران ناامن توسعه یافته و از سویی در کنار شهرنشینی سریع، حاشیه‌نشینی و تغییرات اقلیمی با حوادث متعددی هم روبه‌رو هستیم و از ۴۴ بحران دنیا، ۳۵ بحران را در کشور شاهدهستیم. به همین علت همه مسئول هستیم تا به دنبال ساماندهی وضعیت پیش آمده باشیم. باید توجه همه به‌خصوص مجلس و سایر دستگاه‌ها را به این موضوع مهم جلب کنیم.
ضیائی با بیان اینکه در این زمینه اهمیت آموزش همگانی دوچندان می‌شود، گفت: بر این اساس باید توجه بیشتری به منابع و امکانات به منظور توسعه آموزش و آمادگی برای مقابله با حوادث و به خصوص مواجهه با زلزله داشته باشیم.

امدادرسانی هنگام آتش سوزی جنگل ها متصدی مشخصی ندارد

رئیس جمعیت هلال‌احمر همچنین بر تعیین تکلیف و مشخص کردن مسئولیت‌های بر زمین مانده تاکید کرد و گفت: برخی مسئولیت‌ها چون امدادرسانی هنگام آتش‌سوزی جنگل‌ها متصدی مشخصی ندارد. هر چند جمعیت هلال احمر در این زمینه خدماتی ارائه می‌دهد اما بهتر است در قانون جامع مدیریت بحران این نواقص برطرف و متصدی و مسئول مستقیم ارائه خدمت به مردم در حوادثی از این دست مشخص شود.
وی به فعالیت‌های هلال‌احمر در حوزه بین‌الملل اشاره و خاطرنشان کرد: جمعیت هلال احمر ایران یکی ازپنج جمعیت بزرگ دنیا شناخته شده و به‌خصوص در سال جاری کاندیدای نائب‌رئیسی جمعیت‌های ملی صلیب‌سرخ و هلال‌احمر در منطقه آسیا و اقیانوسیه شده است.


راه‌اندازی شعب جمعیت هلال‌احمر در تمامی استان‌ها و شهرستان‌ها

بنابر اعلام پایگاه اطلاع‌رسانی جمعیت هلال‌احمر، ضیائی در پاسخ به پرسش برخی نمایندگان در خصوص وضعیت پروازهای بالگردهای امدادی، گفت: پرواز بالگردها بسیار پرهزینه است و هر پرواز بین ۱۴ تا ۱۵ میلیون تومان هزینه دارد و جمعیت باید در قبال آن پاسخگو باشد. به همین منظور  همواره تلاش می‌کنیم تا فقط در شرایط ضروری و نیاز ارائه خدمات امدادی، پروازها انجام شود. با این حال در مسائل و موضوعات دیگر تلاش شده کمک‌های لازم ارائه شود.
وی همچنین درباره درخواست‌ها برای راه‌اندازی شعب جمعیت در استان‌های مختلف، گفت: برنامه‌ریزی‌های لازم برای افتتاح شعب جمعیت انجام و در این زمینه اعلام شده است که در صورت فراهم شدن امکانات توسعه‌ای، ساختمان، تجهیزات و امکانات مورد نیاز در استان‌ها و شهرستان‌ها، شعب جمعیت راه‌اندازی شود.
رئیس جمعیت هلال‌احمر همچنین به نامه معاون آسیا، اروپا و آمریکای وزارت امور خارجه به رهبر معظم انقلاب اشاره و اظهار کرد: یکی از مسائلی که در این نامه بر آن تاکید شده، این است که کمک‌های توسعه‌ای که به هلال‌احمر برای توسعه مراکز درمانی در خارج از کشور می‌شود، تاثیرگذاری بسیاری داشته است. لذا افزایش این کمک‌ها بسیار مفید خواهد بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha