یکشنبه ۲۷ فروردین ۱۳۹۶ - ۱۶:۵۵
کد خبر: 210438

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران، سرفه را به سه دسته حاد، تحت حاد و مزمن تقسیم کرد و گفت: آنتی بیوتیک ها در درمان بیشتر سرفه ها جایگاهی ندارد.

آنتی بیوتیک در درمان بیشترسرفه ها تاثیر ندارد

سلامت نیوز: عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران، سرفه را به سه دسته حاد، تحت حاد و مزمن تقسیم کرد و گفت: آنتی بیوتیک ها در درمان بیشتر سرفه ها جایگاهی ندارد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا، سرفه ها به سه دسته، حاد، تحت حاد و مزمن تقسیم می شوند. معمولا سرفه هایی که کمتر از 4 هفته طول می کشد به سرفه حاد مشهور است و سرفه های تحت حاد بیش از 4 هفته و کمتر از 8 هفته طول می کشد و سرفه مزمن هم بیش از 8 هفته طول می کشد.
سرفه هم علامت بیماری است و هم می توانند مکانیزم دفاعی بدن باشند، به این معنی که اگر سرفه نباشد ممکن است فرد دچار برخی از بیماری های جدی و خطرناک ریوی شود.
سیدعلی جوادموسوی افزود: اکثر سرفه های حاد جنبه ویروسی داشته که در این صورت یا افراد بتدریج مداوا یا با ترکیبات آنتی هیستامین خوب می شوند و به همین دلیل به مصرف آنتی بیوتیک ها نیاز ندارند.
وی اظهار کرد: مصرف برخی از آنتی بیوتیک ها ممکن است عوارض بسیار خطرناکی برای افراد مبتلا به سرفه داشته باشد و که به عنوان نمونه می تواند به فیبروز ریه اشاره کرد.
جوادموسوی به مصرف بی رویه آنتی بیوتیک ها در کشور اشاره کرد و گفت: مردم نیاید بی رویه از این داروها استفاده کنند و مصرف آنها باید با تجویز پزشکان انجام گیرد.
عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران گفت: برخی از آنتی بیوتیک ها می تواند آلرژی های شدید و حساسیت هایی ایجاد کند و برخی آنها ممکن است سبب نارسایی ریه هم شود، بنابراین باید از مصرف بی رویه و خودسرانه آنها بشدت جلوگیری کرد.

** مراقب سرفه های طولانی همراه با بی اشتهایی، کاهش وزن و خلط خونی باشید
وی اظهار کرد: سرفه های بیش از 8 هفته، همراه با بی اشتهایی، کاهش وزن، خلط خونی یا درد سینه می تواند علائم سرطان ریه باشد و افراد باید مراقب این موارد باشند و با مشاهده این علائم به پزشک مراجعه کند.
استاد دانشگاه علوم پزشکی ایران با اشاره به اینکه سرفه های مزمن می تواند به بیماری سرطان بیانجامد، گفت: وقتی سرفه بیش از 8 هفته به طول کشید حتما باید رادیوگرافی قفسه سینه انجام شود.
وی، سیگار را شایع ترین علت سرفه های مزمن اعلام کرد و گفت: یکی از علل شایع سرفه های مزمن، سیگار است که معمولا چهار هفته پس از نکشیدن آن، سرفه هم از بین می رود.
جوادموسوی ادامه داد:آسم و آلرژی از دیگر دلایل شایع سرفه مزمن است و بازگشت اسید به معده ( ریفلاکس ) در بروز این عارضه نقش مهم دارد.
وی منشا دارویی را یکی دیگر از علل ایجاد سرفه های مزمن دانست و افزود: مصرف برخی از داروها مانند کنترل فشار خون می تواند ایجاد سرفه مزمن کند و اگر مصرف آنها قطع شود سرفه هم از بین می رود.
جوادموسوی به افراد مبتلا به سرفه های مزمن توصیه کرد که برای انجام بررسی های دقیق و کامل به منظور شناسایی کامل مریضی و یافتن راه درمان به پزشک مراجعه کنند.
استاد دانشگاه علوم پزشکی ایران تاکید کرد: سرفه های مزمن در زنان بیشتر از مردان است. این موضوع علاوه بر ایران در سایر کشور هم صادق است و زنان بیشتر به این عارضه مبتلا می شوند.

** عفونت ها بیشترین علت سرفه های حاد است
وی با اشاره به اینکه عفونت ها جزو مهمترین دلایل سرفه های حاد است، اظهار کرد: معمولا بیشترین عامل سرفه های حاد، عفونت ها است و عفونت ها شامل باکتریایی و ویروس هستند.
جوادموسوی ادامه داد: برخی مواد محرک از دیگر دلایل ایجاد سرفه های حاد است. ذات الریه، سرطان، آمبولی ریه هم می توانند سبب ایحاد سرفه های حاد شوند.
وی گفت: سرفه های حاد معمولا به تدریج خوب می شوند و معمولا نیازی به مراجعه پزشک نیست اما اگر این عارضه همراه با تب، خلط، درد سینه و تنگی نفس یا علائم دیگری مانند خستگی و کوفتگی باشد حتما باید به پزشک مراجعه کند.
وی افزود: سرفه های تحت حاد پس از عفونت ها ایجاد می شود و بیشتر جنبه آلرژی دارد و معمولا با درمان هایی مانند ترکیبات ‌آنتی هیستامین ها مداوا می شود.
جوآد موسوی با اشاره به اینکه سرفه های تحت حاد به دلیل آلرژی در فصل خاصی افزایش می یابند، گفت: هرچند آلرژی ها جنبه ژنتیک و ارثی دارند اما ممکن است به عواملی مانند شغل و محیط زندگی هم ارتباط داشته باشد.
وی سرفه را یکی از علائم مهم بیماریهای ریوی اعلام کرد و گفت: سرفه در جامعه شایع است و در منابع معتبر بیان شده که حدود 30 تا 40 درصد مردم به سرفه مبتلا هستند.

** شیوع بیماری های ریه با آلودگی هوا بیشتر می شود
وی با اشاره به اینکه شیوع بیماری های ریه با آلودگی ها بیشتر می شود، اظهار کرد: نقش سیگار به مراتب بیشتر از آلودگی هوا در ایجاد بیماری های ریوی است.
جوادموسوی بیان کرد که در صورت افزایش آلودگی هوا، شدت آلرژی ها هم بیشتر می شود و اگر افراد مبتلا به برونشیت باشند در صورت افزایش آلودگی این بیماری هم تشدید می شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha