یکشنبه ۲۷ فروردین ۱۳۹۶ - ۱۷:۱۲
کد خبر: 210444

رئیس انجمن علمی شنوایی شناسی ایران گفت: سرگیجه به عنوان یکی از علامت‌های شایع در دستگاه شنوایی در سالمندان به شمار می‌آید.

سرگیجه در سالمندان نشانه چیست؟

سلامت نیوز: رئیس انجمن علمی شنوایی شناسی ایران گفت: سرگیجه به عنوان یکی از علامت‌های شایع در دستگاه شنوایی در سالمندان به شمار می‌آید.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از خبرگزاری صدا و سیما به نقل از روابط عمومی انجمن علمی شنوایی شناسی ایران، دکتر بهرام جلائی در آستانه برگزاری شانزدهمین همایش شنوایی شناسی ایران، افزود: تعادل بدن انسان به سه دستگاه بینایی، دستگاه حس عمقی و دستگاه تعادل که در سیستم شنوایی است بستگی دارد که در حرکت های مستقیم رو به بالا یا پایین و در حرکت های جلو و عقب وضع بدن ما را در شرایط خاص تنظیم کند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران ادامه داد: مهمترین بخش در امر تعادل، دستگاه تعادل است که در گوش داخلی قرار دارد و با بروز هر عارضه ای در دستگاه شنوایی ممکن است این بخش دچار مشکل شود.

جلائی، عواملی که موجب اختلال در سیستم شنوایی و دستگاه تعادل می شود را شامل بیماری های عفونی، واگیردار، مصرف داروهای اتو توکسیک معرفی کرد و گفت: همچنین بعضی از آنتی بیوتیک ها ممکن است در بروز اختلالات شنوایی نقش داشته باشد بنابراین باید حتماً توسط پزشک تجویز و استفاده شود تا اثرات سوء کمتر باشد.

وی افزود: زمانی که دستگاه تعادل دچار مشکل می‌شود مهمترین علائمی که ما دریافت می‌کنیم حالت سرگیجه است و سرگیجه به گونه‌ای در فرد ظاهر می‌شود که فرد احساس می‌کند خودش در حال چرخش است یا محیط اطراف می‌چرخد.

وی ادامه داد: سرگیجه علائم متعددی دارد اما مهمترین علت آن جابجایی بلورهای «کربنات کلسیم» در دستگاه تعادل است و وقتی این گیرنده‌ها دچار مشکل می‌شود می‌توان با چند مانور به راحتی سرگیجه را کاهش داد و تنها با تشخیص اینکه کدام بخش از دستگاه تعادل درگیر شده و کدام قسمت اختلال دارد به واسطه آزمون های شنوایی شناسی بدون نیاز به هیچ دارو یا جراحی سرگیجه را کاهش داد.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha