مدیرکل مدیریت بحران و پدافند غیرعامل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: اگر قرار باشد بیمارستان جدیدی ساخته شود حتما باید مجوز سازمان پدافند غیرعامل را بگیرد.

بیمارستانهای جدید باید مجوز پدافند غیرعامل بگیرند/آغاز ساماندهی بیمارستانهای سیار

سلامت نیوز: مدیرکل مدیریت بحران و پدافند غیرعامل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: اگر قرار باشد بیمارستان جدیدی ساخته شود حتما باید مجوز سازمان پدافند غیرعامل را بگیرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا، دکتر پیرحسین کولیوند روز یکشنبه در نخستین سمپوزیوم پدافند غیرعامل در نظام سلامت در سالن همایش های رازی افزود: این مجوز برای آن است تا از وقوع مشکلات آتی جلوگیری شود و بعدا نخواهیم دیواری را تخریب یا اینکه تیغه ای را جدا کنیم.

**آغاز ساماندهی بیمارستان های سیار
مدیرکل مدیریت بحران و پدافند غیرعامل وزارت بهداشت اظهار داشت: توسعه زیرساخت های فیزیکی ، آمایش مراکز درمانی متناسب با تهدیدات و راه اندازی بیمارستان های سیار در حوزه تشخیصی و زیستی در دستور کار قرار گرفته است.
کولیوند با اشاره به راه اندازی آزمایشگاه سطح 3 ایمنی زیستی سیار، افزود: ساماندهی بیمارستان های سیار را آغاز کردیم؛ باید تکلیف بیمارستان های سیار را روشن می کردیم تا هر کسی در هر جایی که مایل است بتواند خدمات بهداشتی و درمانی ارائه دهد بطورمثال در مواقع حاد در مناطق محروم بتوان این خدمات را ارائه داد بنابراین آیین نامه بیمارستان های سیار را طراحی کردیم.
وی خاطرنشان کرد: به بیمارستان های سیار نیز پروانه می دهیم تا براساس پروانه فعالیت کنند .
مدیرکل مدیریت بحران و پدافند غیرعامل وزارت بهداشت، گفت: طبق بررسی ها وزارت بهداشت 19 بیمارستان سیار دارد که فقط دو مرکز از این بیمارستان های سیار در قالب مانور استفاده کرده اند و بطورمثال در یکی از موارد زلزله به دلیل ندانستن نحوه بازکردن و استفاده از این بیمارستان ها ، آنها بدون استفاده مانده بودند.
کولیوند تاکید کرد: بنابراین باید آموزش های لازم در این زمینه ارائه شود و به طور جدی به دنبال این هستیم که از بیمارستانهای سیار استفاده کنیم و اغلب دانشگاه های علوم پزشکی آن را داشته باشند.
وی گفت: در بازدید از بیمارستان مونیخ آلمان آنها تمام امکانات لازم را برای سی . بی . آر. ان. ای (تهدیدات شیمیایی، میکروبی، پرتوزاینده، هسته‌ای و زیستی CBRNE) داشتند و امید است بتوانیم بیمارستان های سیار خوب در شان مردم داشته باشیم.
وی یادآور شد: در بحث آمایش مراکز درمانی ، ساخت، ارتقا و تجهیز زیرساخت های بیمارستان های ارجاعی مد نظر قرار گرفته است.

**شناسایی مخاطرات کشور
مدیرکل مدیریت بحران و پدافند غیرعامل وزارت بهداشت گفت: نقشه تهدیدات شیمیایی، میکروبی، پرتوزاینده، هسته‌ای و زیستی در دانشگاه های علوم پزشکی کرمان و قزوین انجام شده و در سازمان اورژانس نیز مخاطرات کشور شناسایی شده و امید است به زودی در قالب نرم افزار ارائه شود.
کولیوند افزود: در بحث آمایش مراکز درمانی نیز سطح بندی حوزه های هسته ای ، شیمیایی و تروما را انجام داده ایم.

**اتصال مستقیم رمپ های مترو به بیمارستان های تهران
مدیرکل مدیریت بحران و پدافند غیرعامل وزارت بهداشت، گفت: می خواهیم از ظرفیت های دستگاه های مختلف استفاده کنیم بطور مثال شرکت مترو می تواند خیلی به ما کمک کند چراکه بسیاری از ایستگاه های مترو در تهران نزدیک بیمارستان های ما -از جمله بیمارستان های شریعتی ، امام خمینی (ره) و سینا- است و با پیگیری های انجام شده قرار است رمپ های مستقیمی از مترو به این بیمارستان ها داشته باشیم.
کولیوند خاطرنشان کرد: اگر این رمپ ها به بیمارستان ها متصل شود می توانیم خدمات بهتری ارائه دهیم.
وی اضافه کرد: همچنین از شرکت مترو خواسته ایم که فضاهایی برای حضور نیروهای فوریت های پزشکی به ما بدهند .
وی یادآور شد: سازمان های غذا و دارو و انتقال خون نیز اقدامات خوبی در حوزه پدافند غیرعامل داشتند .
به گفته کولیوند، مراکز ثقل حوزه سلامت براساس ضوابط جدید ابلاغی ، بازنگری شده است.

**امکان آسیب جدی به بیمارستان ها در صورت بی توجهی به پدافند غیرعامل
مدیرکل مدیریت بحران و پدافند غیرعامل وزارت بهداشت، خاطرنشان کرد: نگاه ما در پدافند غیرعامل از رهنمودهای رهبر معظم انقلاب که پدافندغیرعامل را به مصونیت بخشی بدن تشبیه کرده ، نشات گرفته است.
وی با اشاره به تاکیدات رهبری به دائمی بودن پدافند غیرعامل گفت: باید بطور مستمر برای پدافند غیرعامل برنامه ریزی داشته و نگاه علمی و ویژه ای به آن داشته باشیم و خیلی راحت نباید از این مساله بگذریم.
کولیوند افزود: اگر از پدافند غیرعامل محافظت نشود ممکن است صدمات جدی در سرمایه ملی ، مراکز درمانی و بیمارستان ببینیم.
وی ادامه داد: مناطق دارای کارکرد ملی ، ادارات متمرکز و نقاط تاثیر گذار روی سلامت، امنیت و اقتصاد و باورهای دینی جزو سرمایه های ملی هستند و ممکن است در این موارد با تهدیداتی مواجه شویم.
وی با تشریح اصول پدافند غیرعامل گفت: باید ابتدا تهدیدات را شناسایی کنیم ، سپس ادبیات علمی را در آن حوزه مبنا قرار داده و در گام بعدی نیز باید به مفاهیم کلی پدافندغیرعامل در حوزه های تخصصی عینیت بخشیم.

**تعریف پدافندغیرعامل در حوزه سلامت
مدیرکل مدیریت بحران و پدافند غیرعامل وزارت بهداشت، گفت: پدافند غیرعامل در حوزه سلامت معمولا به معنای استمرار خدمات بهداشتی و درمانی است.
کولیوند افزود: تا اتفاقی پیش نیاید اهمیت آن را درک نمی کنیم بنابراین باید تهدیدات سلامت را پیشی بینی و از آنها جلوگیری کنیم.
وی ادامه داد: امروز با توسعه عظیم علوم و فناوری نوین ، چهره تهدیدات در حال تغییر است. اکنون مدل های جنگ و حتی ترورها مانند عملیات روانی داعش خود را به شکل های دیگری نشان می دهند بنابراین برای تهدیدهای جدی باید برنامه ریزی کنیم.
وی اضافه کرد: وزارت بهداشت در این راستا بیش از سایر دستگاه ها کار کرده است و اگرچه خیلی جلو نرفته ایم اما از بقیه دستگاه ها کارهای بیشتری انجام داده ایم. برخی مواقع ، مسائل پدافند غیرعامل را که مطرح می کنیم حتی برای مسئولان تازگی دارد. این تازگی ها باید به عمل دانش تبدیل شود.

**اقدامات حوزه آموزش پدافند غیرعامل
مدیرکل مدیریت بحران و پدافند غیرعامل وزارت بهداشت، گفت: وزارت بهداشت در محورهای افزایش پتانسیل علمی ، ارتقای تجهیزات و سیستم و ایجاد و توسعه زیرساخت های فیزیکی پدافند غیرعامل کارهای زیادی انجام داده و در بخش آموزش پدافندغیرعامل در نظام سلامت نیز فعالیت داشته است.
کولیوند افزود: دو رشته پدافند غیرعامل در مقطع تحصیلات تکمیلی تصویب شده و کارگاه های آموزشی و جلسات منظمی در بحث سی . بی . آر. ان. ای (دفاع شیمیایی، میکروبی، پرتوزاینده، هسته‌ای CBRNE) برگزار شده است.
وی خاطرنشان کرد: مرکز مهارت آموزش سلامت در حوزه سی . بی . آر. ان. ای (تهدیدات شیمیایی، میکروبی، پرتوزاینده، هسته‌ای و زیستی CBRNE) سال گذشته با همکاری سازمان پدافند غیرعامل در یزد افتتاح شد که همه دستگاه ها آنجا می توانند آموزش ببینند.
به گفته وی، این مرکز با تکمیل مراحل بعدی می تواند با مراکز بین المللی این حوزه رقابت کند.
کولیوند یادآور شد: در مدیریت دانش ، کتاب های پدافند غیرعامل در سلامت الکترونیک تدوین و کتاب تهدیدات زیستی نیز تالیف شد.
وی اضافه کرد: پروتکل علمی و مدیریت در حوزه زیستی هسته ای تدوین شده و به زودی ابلاغ می شود.

**اهمیت برگزاری مانورهای پدافند غیرعامل
مدیرکل مدیریت بحران و پدافند غیرعامل وزارت بهداشت، گفت: مانورهای ویژه سی . بی . آر. ان. ای (تهدیدات شیمیایی، میکروبی، پرتوزاینده، هسته‌ای و زیستی CBRNE) نیز برگزار شده است و باید اهمیت زیادی برای این مانورها قائل شد چون در تمرین ها است که خود را آماده می کنیم.
کولیوند افزود: با وجود اینکه در تمرین ها ، همه شرایط مهیا است اما مشکلاتی به وجود می آید که در این مانورها می توانیم با آنها آشنا شویم و آنها را برطرف کنیم.

**لزوم گسترش تیم های واکنش سریع تهدیدات هسته ای
مدیرکل مدیریت بحران و پدافند غیرعامل وزارت بهداشت، اظهار داشت: یکی از کارهای جدیدی که وزارت بهداشت اواخر سال گذشته انجام داده تشکیل تیم های واکنش سریع سی . بی . آر. ان. ای (تهدیدات شیمیایی، میکروبی، پرتوزاینده، هسته‌ای و زیستی CBRNE) است که تیم ها در برخی دانشگاه های علوم پزشکی از جمله دانشگاه های علوم پزشکی مشهد، شیراز ، اصفهان و اورژانس تهران تشکیل شده است.
کولویند افزود: این تیم ها امکانات ویژه ای دارند که باید آن را گسترش دهیم.
وی خاطرنشان کرد: اگر آمادگی این تیم ها در مراسمی مانند مراسم اربعین نبود نمی توانستیم مجروحان حادثه سامرا را کمتر از 12 ساعت به ایران منتقل کنیم.

**دستورالعمل آماده باش پدافند غیرعامل برای اعیاد مذهبی
مدیرکل مدیریت بحران و پدافند غیرعامل وزارت بهداشت، گفت: دستورالعمل آماده باش برای ایام اعیاد مذهبی و اربعین و تجمعاتی مانند 22 بهمن آماده شده تا در زوایای مختلف مانند نظارت بر بهداشت محیط و تریاژ و تخلیه مجروحان و بیماران از آن استفاده شود.
کولیوند افزود: پدافند غیرعامل را باید جدی بگیریم؛ نباید منتظر بمانیم اتفاقی بیفتد و سپس علامت درمانی کنیم چراکه هزینه های پیشگیری کمتر است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha