سه‌شنبه ۱۸ آبان ۱۳۸۹ - ۱۴:۵۱
کد خبر: 21045

به زودی دانشمندان قادرند با استفاده از پوست بیماران اقدام به تولید خون مورد نیاز آن‌ها کنند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از خبر آنلاین گروهی از محققان توانستند با تزریق سلول‌های پوست بیمار به همراه پروتئین‌های دی.ان.ای و مجموعه‌ای از مولکول‌های دیگر اقدام به تولید خون کنند.
استفاده از این روش برای تولید خون انسان از طریق سلول‌های پوستی می‌تواند نیاز به اهدای خون را برای همیشه برطرف کند. به این ترتیب هر زمان یک بیمار احتیاج به خون پیدا کند می‌توان با سلول‌های خودش خون مورد نیاز او را تهیه کرد. به این ترتیب بیماران سرطانی و مبتلا به لوسمی نیز می‌توانند بهترین نمونه خونی را بدون خطر عفونت دریافت کنند.
محققان کانادایی معتقدند با این کشف می‌توان جان هزاران نفر را از مرگ نجات داد.
دانشمندان سلول‌های پوستی را از تعدادی از افراد و هم‌چنین از نوزادان تازه متولد شده تهیه کردند و متوجه شدند بدون توجه به سن این سلول‌ها قابلیت تبدیل به شدن به سلول‌های خونی را دارند.
در حال حاضر تحقیقاتی انجام می‌شود تا مشخص شود آیا این سلول‌ها می‌توانند با امنیت و بدون مشکل مانند انتقال خون معمولی به بدن انسان منتقل شود یا خیر. قرار است بررسی‌های بیش‌تر تا سال 2012 انجام شود و پیش‌بینی می‌شود تا چند سال آینده می‌توان به طور موثری از این تکنیک برای تولید خون استفاده کرد.
در گذشته دانشمندان توانسته بودند با رشد دادن سلول‌های بنیادی که از جنین‌هایی که در حین روش بارداری مصنوعی مرده به دنیا آمده بودند سلول‌های خونی تولید کنند. اما در آخرین روش که در نشریه نیچر به چاپ رسیده است دانشمندان توانستند سلول‌های پوست را به طور مستقیم به سلول‌های خونی تبدیل کنند.
محققان معتقدند روش جدید بسیار کاربردی‌تر است، چرا که به جای تولید خونی که از جنین به دست می‌آید می‌توان به راحتی از سلول‌های پوستی استفاده کرد.
دکتر لسلی واکر از مرکز تحقیقاتی سرطان انگلستان در این باره گفت: این یک قدم بزرگ برای حل مشکل همیشگی نیاز به خون است. ما امیدواریم تا چند سال آینده دیگر هیچ بیماری به دلیل نیاز فوری به خون جان خود را از دست ندهد. در این بین بیماران سرطانی بیش‌تری بهره را از این نوآوری خواهند برد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha