2روز پس از جاری شدن سیل در روستای چنار از توابع عجب شیر آذربایجان شرقی، با کمک نیروهای پادگان ٠٣ نیروی زمینی ارتش پیکر ١٨ تن از قربانیان این حادثه پیدا شد.

ادامه امدادرسانی به سیلزدگان آذربایجان شرقی

سلامت نیوز:2روز پس از جاری شدن سیل در روستای چنار از توابع عجب شیر آذربایجان شرقی، با کمک نیروهای پادگان ٠٣ نیروی زمینی ارتش پیکر ١٨ تن از قربانیان این حادثه پیدا شد.

به گزارش سلامت نیوز، ایران نوشت: بارندگی‌های چند روز گذشته در استان‌های غربی و شمالغرب کشور منجر به بروز سیل و رانش زمین شد که در پی آن خسارت‌های فراوانی به زیرساخت‌های چند استان از جمله آذربایجان شرقی وارد شد. در دو حادثه دلخراش در روستای چنار و آذرشهر در مجموع بیش از ٤٠نفر کشته و مفقود شدند و به چندین روستا و راه‌های مواصلاتی این استان آسیب جدی وارد شد.بنابر گزارش خبرنگار اعزامی به روستای چنار، ٦ زن، ١١ مرد و ٣ کودک بین یک تا ٦ ساله در جریان جاری شدن سیل از دنیا رفته‌اند که در این میان تلاش‌ها برای یافتن اجساد دو کودک همچنان ادامه دارد.


نورالدین انصافی، دهیار این روستا در مصاحبه با ما می‌گوید: «از صبح روز جمعه یکسره باران می‌بارید ولی به حدی نبود که نگران کننده باشد ولی ١٠ دقیقه مانده به ٧ غروب آسمان غرید و باران به رگبار مبدل شد و چند دقیقه نشد که آب زیادی از کوه بسوی روستا سرازیر شد و هرچه سر راهش بود با خود آورد. ما از مردم خواستیم که از کنار روخانه فاصله بگیرند، شاید کسی تصور نمی‌کرد آب پشت دهانه پل که هر لحظه به حجمش افزوده می‌شد این چنین خانه‌ها و آدم هایش را در چشم بهم زدنی با خود ببرد.»


وی در ادامه می‌افزاید: «در این حادثه ١٢ خانه بطور کامل نابود شد و ١٨ خانه هم آسیب جدی دیده است. ٢٠ نفر کشته و مفقود شدند و ٧ نفر که زیرآوارمانده بودند و وضعیت مناسبی نداشتند به بیمارستان‌های عجب شیر و بناب منتقل شدند. سیل گذشته از واردآوردن تلفات انسانی به بسیاری از باغات و زمین‌های کشاورزی آسیب زده و نزدیک به هزار رأس گاو و گوسفند را از بین برده است.»در این میان حضور سربازان و افسران ارتش در امدادرسانی بیشتر از حضور سایر سازمان و نهادهای عملیاتی و امدادی به چشم می‌آید. سربازانی که برای بازگشایی راه‌ها همچنین خارج کردن گل و لای از خانه اهالی روستا چند شبانه روزی است دست از کار نکشیده‌اند.سرگردحبیب شکاری، فرمانده گردان آموزشی ٠٣ عجب شیر در تشریح فعالیت هایشان می‌گوید: «با توجه به طرح مردم یاری که در مواقع بحران و حادثه در دستور یگان‌های ارتش قرار می‌گیرد پس از اطلاع از بروز سیل گردانی از پادگان برای امدادرسانی مردم سیلزده وارد عمل شدند. از همان ساعت ابتدایی امدادرسانی یک اکیپ موظف شد در روستا بماند و به مردم کمک کند و ٣ اکیپ هم برای یافتن ٢٠ مفقودی عملیات تجسس را آغاز کنند که در این راستا طی ٤٨ ساعت گذشته ١٥ نفر از قربانیان از سوی اکیپ‌های تجسس ارتش پیدا شدند و با توجه به یافتن ٣ پیکر دیگر از سوی اهالی تلاش برای یافتن ٢ مفقودی دیگر همچنان ادامه دارد.»

در ادامه جعفر آذری، بخشدار قلعه چای که روستای چنار زیر نظر این بخش است با اشاره به تداوم امدادرسانی به این روستا عنوان می‌کند: «با گزارش این حادثه تلخ و غم انگیز بدون هیچ اتلاف وقتی امکاناتمان را بسیج کردیم تا هر چه سریعتر روستا را از وضعیت بحران خارج کنیم و تاکنون بخش‌هایی از سنگ و درخت‌هایی که موجب انسداد مسیر آب رودخانه و راه‌های مواصلاتی شده بود از مسیرها خارج و روانسازی صورت گرفته است. قطع شدن آب و برق روستا برطرف شده و چادرهایی در اختیار کسانی که خانه هایشان دچار آسیب شده قرار گرفته است و با دستور مستقیم و جدی دکتر روحانی امیدواریم تا چند روز وضعیت مناطق سیلزده به وضعیت عادی برگردد.»تخریب بسیاری از باغات و مزارع کشاورزی و خانه‌های این روستا در پی بروز سیل و از طرفی کشته شدن بسیاری از دام آنها که منبع اصلی درآمدشان است اهالی چنار را با مشکلات فراوانی روبه‌رو کرده است که مسئولان قول داده‌اند پس از پایان امدادرسانی و عادی شدن وضعیت، خسارت‌های وارده به اهالی برآورد خواهد شد و در آینده‌ای نزدیک به آنها پرداخت می‌شود.بنابر این گزارش آخرین سیلی که منجر به مرگ چندتن از هموطنان مان شد مربوط به سیل سیجان و کن است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha