دوشنبه ۲۸ فروردین ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۰

۱۲ سال از تصویب قانون تسهیل ازدواج در خانه ملت می‌گذرد اما این قانون جز در موارد جزئی مثل پرداخت وام ازدواج و بند مربوط به سربازی متأهلان اجرایی‌نشده است.

سلامت نیوز:۱۲ سال از تصویب قانون تسهیل ازدواج در خانه ملت می‌گذرد اما این قانون جز در موارد جزئی مثل پرداخت وام ازدواج و بند مربوط به سربازی متأهلان اجرایی‌نشده است.

به گزارش سلامت نیوز، شهروند نوشت: در سیاست های كلی خانواده نیز كه چندی قبل از سوی رهبر معظم انقلاب ابلاغ شد به ایجاد نهضت فراگیر ملی برای تسهیل و ازدواج موفق و آسان برای تمام دختران و پسران تاكید شده بود.

احیای صندوق اندوخته ازدواج هم كه در قانون مصوب سال 84بر آن تاكیدشده، همچنان بر زمین مانده است. تعداد جوانان مجرد كشورمان در سال گذشته بیش از 11میلیون نفر برآورد شده بود. همین آمار نشان دهنده اهمیت بالای تسریع در اجرایی كردن قانون تسهیل ازدواج جوانان است. سال گذشته در ردیف بودجه سال 96بندی به جوانان تخصیص داده شده كه بر اساس آن بانك مركزی موظف شد تمام بانك‌ها و موسسات اعتباری را ملزم به پرداخت تسهیلات ازدواج 10میلیون تومانی با بازپرداخت 4ساله كند. این بند و بند مختص به محل خدمت دوره نظام وظیفه سربازان متأهل تنها بندهایی از قانون 13ماده‌ای و 4تبصره‌ای مختص جوانان هستند كه اجرا شده و مابقی مفاد قانونی آن به‌دست فراموشی سپرده شد‌ه‌اند.

  • مشكل كجاست؟

كارشناسان می‌گویند مشكل جوانان در كشور قانونگذاری نیست، بلكه اجرای قوانین موجود است كه از قضا قوانین خوبی هم هستند. برخی نمایندگان مجلس دلیل اجرایی‌نشدن این قوانین را كلی‌بودن آنها و توجه‌نكردن به جزییات در قانون ذكر كرده‌اند و برخی دیگر معتقدند اراده‌ای برای اجرای قوانین به تصویب رسیده در كشورمان وجود ندارد. یك عضو كمیسیون اجتماعی مجلس با اشاره به اینكه دولت باید قوانین مربوط به تسهیل ازدواج جوانان را اجرایی كند، به همشهری می‌گوید: «در بودجه سال جاری ردیف هایی برای تسهیل ازدواج جوانان در نظر گرفته شده كه اعطای 10میلیون تومان وام ازدواج به هر یك از زوجین و پیگیری در تسهیل پرداخت های وام ازدواج از این موارد است. بر این اساس فرمانداران و دستگاه‌های اجرایی موظف هستند تا به روند ثبت نام در این خصوص نظارت داشته باشند و روند این اقدام را تسهیل كنند. علی‌كرد درباره ماده3 قانون تسهیل ازدواج جوانان كه تاكید بر ایجاد مسكن‌های موقت ارزان‌قیمت توسط دولت برای جوانان دارد تا این افراد برای حداكثر 3سال بتوانند با اجاره مناسب در این مسكن ها زندگی كنند، توضیح می‌دهد: «دولت تاكنون تلاش های زیادی را برای تامین مسكن جوانان انجام داده، اما آنچه انتظار قانونگذار و نمایندگان از دولت در این‌باره بوده، محقق نشده، اما امیدواریم در چند‌ماه آخر عمر دولت یازدهم در سطح كلان دستورات و نسخه‌هایی دنبال شود كه شاهد تسهیل بیشتر در امر ازدواج جوانان باشیم.»

  • پیگیری در مجلس

دیگر عضو كمیسیون اجتماعی نیز با بیان اینكه در خصوص قانون تسهیل ازدواج تاكنون كمیسیون اجتماعی مجلس پیگیری هایی را انجام داده، می‌گوید: «صندوق مهر امام رضا(ع) كه قرار بود در حوزه ازدواج جوانان فعالیت داشته باشد، تنها پیگیر وضعیت اقتصادی و اشتغال جوانان شد و عملا موضوع ازدواج جوانان در این صندوق بی‌نتیجه ماند اما نمایندگان مجلس پیگیر این موضوع هستند تا بتوانند در سال جدید این قانون را به نتیجه برسانند.»

رضا شیران خراسانی با تاكید بر اینكه تاكنون پیگیری‌های مجلس درباره دلیل اجرایی‌نشدن این قانون به نتیجه نرسیده، می‌گوید: «سعی می‌كنیم تا با احیای دوباره صندوق قدمی در تسهیل ازدواج جوانان برداریم.» رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس نیز با اشاره به بلاتكلیف ماندن این قانون می‌گوید: «دولت تنها از این قانون به اجرای چند ماده در حوزه وام ازدواج اکتفا کرده و این در حالی است که بانک‌ها به‌گونه‌ای در پرداخت وام ازدواج به زوجین تعلل می‌کنند که جوان‌ها از گرفتن آن پشیمان می‌شوند. پیگیر اجرای قانون تسهیل ازدواج جوانان از سوی دولت هستیم زیرا جوانان کشور در امر ازدواج با مشکلات اقتصادی و معیشتی زیادی مواجه هستند.» آیا پیگیری‌های مجلس برای اجرای این قانون به نتیجه خواهد رسید یا اجرای این قانون همچنان نصفه و نیمه خواهد ماند؟!

  • این قانون چه می‌گوید؟

براساس ماده 9 قانون، دولت مكلف است متأهلین واجد شرایط را در اولویت دسترسی به فرصت‌های شغلی، وام اشتغال و وام مسكن قرار دهد. علاوه بر این كلیه دستگاه‌های دولتی، نهادهای عمومی و شهرداری های دارای تسهیلات رفاهی، فرهنگسرا، تالار، باشگاه و اردوگاه موظفند با هماهنگی كمیته سامان ازدواج، فضاهای مذكور را برای برگزاری جشن‌ها و مراسم ازدواج در اختیار زوج‌های واجدشرایط قرار دهند. گزارش اجرای این قانون هم باید هر 6 ‌ماه یك‌بار توسط دولت تهیه شده و به كمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی تقدیم ‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha