سال‌هاست که به دلیل اثرات زیانبار برخی پیامدهای محیط زیستی غیر قابل انکار همچون ریزگردها، استان خوزستان به کانون توجه مسئولان بدل شده است.

ضرورت تشکیل گروه راستی آزمایی برای غائله هورالعظیم

سلامت نیوز-* هژیرکیانی: سال‌هاست که به دلیل اثرات زیانبار برخی پیامدهای محیط زیستی غیر قابل انکار همچون ریزگردها، استان خوزستان به کانون توجه مسئولان بدل شده است. از بی‌مبالاتی وزارت نفت و نیرو در سیاست‌های بهره کشانه و عدم رعایت الزامات محیط زیستی گرفته تا سیاست‌های ناپایدار جهاد کشاورزی در کشت و توسعه‌های فاقد ارزیابی محیط زیستی این استان که هر کدام در جای خود قابل بحث است و به دلیل گستردگی پیامدهای منفی این نوع رفتارهای ضد محیط زیستی نمی‌توان در این مجال به تمامی آنها پرداخت‌. اما در عبارتی کلی می‌توان گفت قلب تپنده اقتصاد کشور این روزها و سال‌های اخیر به مجموعه‌ای متنوع از مصیبت‌ها و مسائل محیط زیستی تبدیل شده است.


به گزارش سلامت نیوز؛ ایران نوشت: اگر مسأله ریزگردها و ریزگردسواران این روزهای خوزستان را بررسی کنیم بخشی از این مسأله با زلف تالاب هورالعظیم گره می‌خورد. همان هوری که این روزها نه به عنوان یک نمود عینی توسعه طلبی یکجانبه نگرانه بلکه ابزاری برای طناب کشی‌های مختلف سیاسی و غیر سیاسی شده است! از یک طرف سازمان حفاظت محیط زیست چنان بر آمار دقیق ۷۰ درصدی آبگیری هور تأکید می‌کند که برخی فرض اصول و قواعد در مقوله آمار و احتمالات را کنار زده ‌و از طرفی دیگر برخی مدعیان دفاع از هور حتی آبگیری طبیعی تالاب در اثر افزایش احتمالی بارش‌ها و آورد رودخانه‌ها را نیز انکار می‌کنند! در این میان مناقشه سازمان آب و برق و شرکت‌های نفتی بر سر اینکه کدامیک نقش بیشتری در باز کردن دریچه حوضچه‌ها یا رها‌سازی آب داشته یا دارند را نیز نمی‌توان از نظر دور داشت!


اما ماجرا به همین جا ختم نمی‌شود و حتی تناقضات مربوط به تالاب هورالعظیم بویژه در ماه‌های اخیر نیز نتوانسته است مسئولان را وادار سازد تا در قالب یک گروه راستی آزمایی و انجام یک پرواز هوایی با حضور نمایندگانی از طرف سازمان‌های مردم نهاد به این بازی بر سر هور مظلوم پایان دهند!
پیشنهادی که پیشتر از سوی شبکه سازمان‌های مردم نهاد محیط زیست و منابع طبیعی خوزستان مطرح شد تا برای یک بار هم که شده به این غائله آماری پایان داده شود. در این میان اما هرازگاهی شاهد غرق شدن برخی مسئولان و شخصیت‌های سیاسی کشور در درون نقاط به اصطلاح عمیق و پرآب تالاب هورالعظیم نیز بوده‌ایم که قدری بر غیر قابل پیش‌بینی بودن سناریوی تالاب هورالعظیم می‌افزاید!


صرفنظر از آمار اعلام شده و انکارهای صورت گرفته در خصوص آبگیری تالاب هورالعظیم، همگان بخوبی می‌دانیم هورالعظیم در یک تصمیم نادرست وزارت نفت به شکل مشخص! و در سیاستی نادرست‌تر از سوی وزارت نیرو به سبب مدیریت ناصحیح و ایجاد محدودیت در حقابه‌های این تالاب و سایر حقابه‌های مربوط به جلگه خوزستان، به این وضع دچار شده است و امروز در هر سطحی که آبگیری شده باشد و هر چه قدر طبیعت یا برداشتن محدودیت‌های انسانی ایجاد شده در مسیر تأمین حقابه طبیعی تالاب در این فرآیند مؤثر واقع شده باشد، نباید این موضوع به یک ابزار برای طناب کشی‌های منفعت طلبانه جناحی و حزبی یا بهانه‌ای برای خودنمایی و هور سواری برخی افراد تبدیل شود!


بر این باوریم که نادیده انگاشتن تلاش‌های صورت گرفته در هر سطحی، همانقدر مورد نکوهش است که تأکید بر یک درصد و عدد خاص! چرا که امروزه مشکل و مسأله محیط زیست خوزستان تنها هورالعظیم‌ مظلوم نیست بلکه تعدد مسائل محیط زیست در استان خوزستان‌ و مسببان آن است که به راحتی نیز قابل تشخیص‌اند و ترویج این موضوع که همه هجمه‌ها می‌بایست به سوی سازمان مسئولی چون سازمان حفاظت محیط زیست صورت بگیرد را نه تنها مطالبه گری صادقانه محیط زیستی نمی‌دانیم بلکه نشانی غلط دادن به افکار عمومی ست!آن هم در شرایطی که رفتارهای ضد محیط زیستی برخی وزارتخانه‌ها و شرکت‌ها در استان خوزستان بسیار روشن و قابل اندازه‌گیری است! و تأکید بر این نوع مطالبه گری و رفتار را می‌توان در ردیف تأکید غیر واقعی بر آمار ۷۰‌درصدی قلمداد کرد!
با همه این تفاسیر، شاید خردمندانه‌ترین پیشنهاد در شرایطی که ریزگردسواران و هورسواران به تاخت و تاز بر مرکب مسائل محیط زیستی خوزستان مشغولند و در این جولان بسیاری از مسائل محیط زیستی و مسببان فجایع محیط زیستی خوزستان نیز در گرد وغبار این تاخت و تازها گم شده و یا پنهان می‌شوند، تشکیل فوری یک گروه مرکب از دولتی‌ها و غیردولتی‌ها با حضور نمایندگان شبکه رسمی سازمان‌های مردم نهاد محیط زیست خوزستان می‌تواند به غائله هورالعظیم مظلوم پایان داده و نگاه‌ها اندکی نیز به سوی سایر مسائل مهم محیط زیستی خوزستان معطوف شود.

*دبیر انجمن دوستداران محیط زیست خوزستان 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha