دبیر انجمن رادیولوژی ایران گفت: وزارت بهداشت بعضا بخشنامه هایی صادر می کند که نتیجه این بخشنامه ها حذف رادیولوژیست ها از چرخه تشخیص و درمان است.

بخشنامه هایی که رادیولوژیست ها را از چرخه تشخیص و درمان حذف کرده است

سلامت نیوز:دبیر انجمن رادیولوژی ایران گفت: وزارت بهداشت بعضا بخشنامه هایی صادر می کند که نتیجه این بخشنامه ها حذف رادیولوژیست ها از چرخه تشخیص و درمان است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از  مهر، دکتر وحید کریمی افزود: انجمن رادیولوژی ایران در طول بیش از نیم قرن فعالیت سی و دو کنگره سالیانه برگزار کرده است که در بیست سال اخیر این کنگره ها به صورت منظم و سالیانه برگزار شده است.

وی گفت: کنگره رادیولوژی ایران از بزرگترین همایش های علمی کشور است که با هدف ارتقا علمی و به روز رسانی خدمات رادیولوژی با حضور اساتید برجسته داخلی و خارجی برگزار می شود.

کریمی از جمله محورهای اصلی سی و سومین کنگره رادیولوژی ایران را  تصویربرداری دستگاه عصبی،تصویربرداری مداخله ای سیستم عصبی ، تصویربرداری زنان و تصویربرداری سیستم  عضلانی اسکلتی عنوان کرد.

وی افزود: در کنگره امسال در سالن اصلی و ١٠ سالن جانبی آن ٣١٧ سخنرانی علمی ، ١١ میزگرد و ٦٤ کارگاه عملی برگزار می شود.

دبیر انجمن رادیولوژی ایران گفت : علاوه بر اساتید برجسته داخلی از ٨ کشور جهان ٢٥ سخنران حضور دارند که علاوه بر سخنرانان خارجی امسال رادیولوژیست هایی از آلمان، فرانسه، پاکستان و عراق به عنوان میهمان شرکت خواهند نمود و از کنگره و برنامه های آن استفاده خواهند کرد.

وی در ادامه گفت: در راستای آشنایی دستیاران با کنگره های بین المللی طی تفاهم نامه انجمن رادیولوژی ایران و انجمن رادیولوژی فرانسه دستیارانی از کشور فرانسه در کنگره حضور خواهند داشت.

کریمی اظهار داشت: سطح خدمات رادیولوژی ارائه شده در کشور در مقایسه با استانداردهای جهانی از کیفیت بالایی برخوردار است و به جرات می شود گفت همه خدمات تعریف شده در تخصص رادیولوژی در کشورمان با سطح مطلوب ارائه می شود و متخصصان رادیولوژی در سراسر کشور حتی در مناطق مرزی حضور دارند و خدمات تشخیصی را مدیریت می کنند.

وی افزود: در چند سال گذشته در امور خدمات مربوط به سونوگرافی و آموزش سونوگرافی درگیر مشکلاتی هستیم که متاسفانه این مشکلات سلامت جامعه را شدیدا تهدید می کند.

کریمی ادامه داد: برخی از متخصصان زنان بابت انجام سونوگرافی از بیماران تعرفه اخذ می کنند که این کار کاملا خلاف قانون بوده و متخصصان زنان در صورت دارا بودن شرایط استفاده از سونوگرافی نمی تواند بابت انجام آن وجه دریافت کنند.

وی افزود: انجمن رادیولوژی بارها از وزارت بهداشت خواسته است تا با تشدید نظارت اجازه بروز چنین تخلفاتی را ندهد ولی در عمل همچنان متخلفان از بیماران وجوه غیر قانونی اخذ می کنند و باید از مسولان نظارتی پرسید که چرا با توجه به صراحت قوانین برخورد موثری انجام نمی شود و همچنان حقوق بیماران در سکوت نهادهای نظارتی پایمال می شود.

کریمی گفت: وزارت بهداشت هر از گاهی بخشنامه هایی صادر می کند که نتیجه این بخشنامه ها حذف رادیولوژیست ها از چرخه تشخیص و درمان است که حضور رادیولوژیست ها در چرخه تشخیصی - درمانی به مثابه وجود «جعبه سیاه» هواپیما است و رادیولوژیست ها جعبه سیاه خدمات پزشکی هستند و باید از برخی سیاستگذاران پرسید که هدفشان از حذف این جعبه سیاه چیست و با حذف رادیولوژیست ها مسئولیت آسیب هایی که به بیماران وارد می شود بر عهده کیست.

دبیر انجمن رادیولوژی ایران افزود: شرکت هایی نیز هستند که برای فروختن دستگاه سونوگرافی اقدام به برگزاری کلاس های سونوگرافی یک تا دو روزه می کنند و به بهانه دادن مدرک سونوگرافی هزینه های هنگفتی از پزشکان متخصص دریافت می کنند که این کار خلاف قانون است.

کریمی گفت: در بازآموزی های رشته های تخصصی متاسفانه برخی از نبود نظارت سوءاستفاده می کنند و ادعا دارند که در کلاس های دو روزه و یا چند ساعته مدرک بین المللی سونوگرافی می دهند. این قضیه نه تنها دور زدن قوانین آموزشی است بلکه به نوعی تمسخر و به ابتذال کشاندن علم و تخصص است. مگر می شود سونوگرافی که خدمتی تخصصی است و متخصصان رادیولوژی در طول ٤ سال آموزش بیمارستانی فرا می گیرند را در طول کلاس های دو روزه و چند ساعته آموزش داد.

وی در پایان افزود: اغلب این قبیل  موارد متاسفانه در کنار بازآموزی های برخی رشته های تخصصی از جمله طب اورژانس و... ارائه می شود و از مدیریت کل آموزش مداوم وزارت بهداشت درخواست داریم اجازه ندهند در دوره های بازآموزی از این موارد خلاف قانون اتفاق بیافتد. اگر بنا باشد برخی رشته های تخصصی با استناد به آموزه های محدود دوران دستیاری در حدود و اختیارات رشته های تخصصی دیگر وارد شوند با ایجاد هرج و مرج در امور تشخیصی - درمانی بیماران آسیب های جدی از بعد مالی و جانی خواهند دید. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha