بهترین روش کنترل بیماری مالاریا برای پیشگیری از انتشار مالاریا در ایران صورت می گیرد و تاکنون هیچ مورد مرگ و میر در اثر بیماری مالاریا در استان مازندران گزارش نشده است.

به گزارش سلامت نیوز دکتر فرهنگ بابا محمودی دانشیار دانشگاه و مدیر گروه  بیماری های عفونی و پوست دانشگاه علوم پزشکی مازندران در گفتگو با خبرنگار وب دا در دانشگاه علوم پزشکی مازندران با بیان این مطلب گفت: بیماری مالاریا یکی از بیماری های انگلی شایع و نسبتا کشنده درجهان است که توسط نیش پشه ماده آنوفل منتقل می‌شود و اولین بار در دنیا در کشورهای اروپایی  شناسایی شد. پشه آنوفل که عامل اصلی بیماری است در باتلاق ها  و تالاب ها تکثیر می شود.
وی با بیان این که شایع ترین نوع این بیماری در مناطق آلوده کشور مانند سیستان و بلوچستان، هرمزگان وکرمان به علت شرایط محیطی وجود دارد، افزود: خوشبختانه در سال های اخیر با  جدیت و پیشرفت بخش های بهداشتی و درمانی و گزارش به موقع  بیماری در مراکز بهداشت  استان ها و شناسایی به موقع بیماران و درمان صحیح آنها بهترین روش کنترل و پیشگیری از انتشار این بیماری در کشور صورت می پذیرد و تاکنون نیز مورد مرگی در استان مازندران اتفاق نیفتاده است.
این دانشیار دانشگاه اذعان داشت: برای پیشگیری از این بیماری باید چند اصل مهم را در نظر گرفت. افراد باید مراقب باشند درمعرض گزش پشه قرار نگیرند، مخصوصا این نوع پشه  در هنگام غروب آفتاب  و ابتدای شب  فعال است و می توان با پشه بند و توری  پنجره از گزش آن در امان بود.
وی ادامه داد: خشکاندن  باتلاق ها و برکه های آلوده نیز از تکثیر پشه ها جلوگیری می کند و نوعی مبارزه بیولوژیک هم وجود دارد که ماهی های کوچک کامپوزیا در برکه ها  و تالاب ها پشه ها را می بلعند و این مورد  هم اکنون توسط تیم های بهداشتی  با موفقیت انجام می شود.
بابا محمودی اضافه کرد: برای کنترل این بیماری در گذشته، سمپاشی ابقایی صورت می گرفت که با اقبال مواجه نشد، زیرا هم  پشه ها را نسبت به  DDT  و حشره کش ها  مقاوم می کرد  و هم خانواده ها  تمایلی به استفاده از آن به علت آسیب رساندن به ظاهر منزل  نشان نمی دادند.
وی ادامه داد: روش خاص دیگر این است که در مناطق آلوده با استفاده از قرص کلروکین از این بیماری پیشگیری شود.
مدیر گروه  بیماری های عفونی و پوست  دانشگاه علوم پزشکی مازندران در پاسخ به این پرسش که چرا تاکنون برای این بیماری واکسنی تهیه نشده، گفت: تاکنون تلاش های زیادی از سوی دانشمندان علم پزشکی برای تهیه واکسن این بیماری شده اما به علت مراحل مختلف زیستی  این انگل در کبد و گلبول های قرمز خون انسان، تاکنون این تلاش ها ثمری نداشته است.
عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مازندران، علائم و نشانه های این بیماری را  تب و لزر و تعریق بعد از14 تا 28 روز پس از گزش پشه عنوان کرد و افزود: ممکن است فرد بیمار به صورت نوبتی روزهای اول و سوم و یا روزهای اول و چهارم حملاتی داشته باشد.
وی اضافه کرد: در صورت بروز این علائم  بهترین روش، مراجعه به پزشک و خانه های بهداشت  است که با گرفتن لام خونی از نوک انگشت بیمار، این بیماری به آسانی تشخیص داده می شود  و با دارویی که در اختیار سیستم  بهداشتی کشور است بیمار درمان  قطعی شده و از مرگ نجات پیدا می کند.
دکتر بابا محمودی در پایان با بیان این مطلب که انگل بیماری مالاریا به ندرت ممکن است به  داروهای موجود مقاوم باشد، گفت: در صورت این مقاومت هم متخصصان بیماری های عفونی و  بیماری های داخلی برای درمان آن راه حل های لازم را دارند و نگرانی خاصی در این خصوص وجود ندارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha