آلودگی معضلی است كه میان دولت‌ها فقط دست به دست می‌شود و هرچه زمان می‌گذرد بر میزان آلودگی و آلایندگی هوا افزوده می‌شود.

80 درصد خودروهای تولیدی در تست آلودگی رد می‌شوند

سلامت نیوز:آلودگی معضلی است كه میان دولت‌ها فقط دست به دست می‌شود و هرچه زمان می‌گذرد بر میزان آلودگی و آلایندگی هوا افزوده می‌شود. بیش از 80 درصد آلودگی هوا ناشی از احتراق سوخت در وسایل نقلیه است، این در حالی است كه به گفته مدیر عامل اتحادیه سازمان‌های حمل و نقل همگانی كشور اگر قرار باشد قانون «حدود آلودگی» به اجرا درآید، بیش از 80 درصد خودروها در این تست آلودگی رد خواهند شد كه این امر نشان می‌دهد همچنان دولت بر تولید خودرو‌های آلوده‌كننده اصرار دارد.

 

به گزارش سلامت نیوز، روزنامه جوان نوشت: در روز‌های پایانی فروردین ماه آلودگی هوا چهره بهاری شهر را آلوده كرده و میزان آلودگی در چند روز گذشته افزایش داشته است. این در حالی است كه لایحه هوای پاك نیز در مجلس بند به بند در حال تصویب است، اما تا ز‌مانی كه خودرو‌های غیر استاندارد در كشور تولید می‌شود نباید انتظار داشت تا با تصویب قوانین از میزان آلودی و آلایندگی هوا كاسته شود. موضوع تولید خودروهای آلوده در كشور به حدی جدی است كه اگر سیستم تولید خودرو‌های آلوده برطرف نشود باید منتظر ماند تا تبعات آلودگی خسارت‌های جانی و مالی بسیاری برجا بگذرد. 

  
خودروهای تولیدی باید دوسال معاینه فنی شوند

 سال‌هاست مراكز معاینه فنی در كشور فعال است، اما قوانین موجود فقط به ظاهر برای كاهش آلودگی هوا وضع شده و به اجرا در می‌آید. در این خصوص مدیر عامل اتحادیه سازمان‌های حمل و نقل همگانی كشور با تأكید بر اینكه در بسیاری از كشورهای دنیا سن معاینه فنی دو سال است، افزود: كاهش تنها یكساله معافیت معاینه فنی خودروهای صفر تصمیم درستی نبوده است. 
سعید قیصر ضمن انتقاد از كاهش سن معاینه فنی از پنج به چهار سال به جای دو سال گفت: در صنعت، اقتصاد و كشاورزی از كشورهای توسعه‌یافته الگو می‌گیریم، اما در موضوع مهمی همانند معاینه فنی هیچ الگویی نمی‌گیریم. در حقیقت نه‌تنها از كشورهای توسعه یافته الگو نگرفتیم، بلكه با كشورهای عقب‌تر نیز مقایسه‌ای در این حوزه نداشته‌ایم. 
وی افزود: سن معاینه فنی در كشورهای دنیا متناسب با گارانتی خودرو نیست، برای مثال در كشور آلمان گارانتی خودرو پنج سال است، در حالی كه سن معاینه فنی دو سال است، اما در ایران سن معاینه فنی چهار سال و گارانتی خودروها یك یا دو سال است. 

 
رد 80 درصد خودرو‌های تولیدی از تست آلایندگی هوا

مدیر عامل اتحادیه سازمان‌های حمل و نقل همگانی كشور تأكید كرد: اگر به كیفیت خودروهای تولیدی خودمان اعتماد و اطمینان داریم باید سن معاینه فنی را دوسال قرار دهیم و اگر اعتقادی نداریم باید در جهت ارتقای كیفیت تولیدات خودروسازها گام برداریم، بی‌تردید نباید در پی حذف صورت مسئله‌ها باشیم. 
وی تأكید كرد: معاینه فنی یك موضوع اجتماعی است كه می‌تواند در حوزه ایمنی و آلایندگی تأثیر بسزایی داشته باشد. «حدود آلایندگی» توسط شورای عالی محیط زیست برای اجرا ابلاغ شده و همه ملزم به اجرای آن هستند، این درحالی است كه اگر این قانون اجرا شود، بیش از 80 درصد خودروهای كشور در بحث آلایندگی رد خواهند شد و خودروهای با عمر كمتر از دو سال حتی حدود مجاز آلایندگی را هم نمی‌توانند پاس كنند. 
وی افزود: خودروساز باید خود را به استانداردهای تولید برساند؛ چراكه امروز مراكز معاینه فنی بر اساس استانداردهای جهانی عمل می‌كنند، البته این موضوع تنها برای تولیدات داخل نیست، بلكه خودروهای وارداتی نیز از لحاظ ایمنی و آلایندگی در مراكز معاینه فنی در هنگام مراجعه مردود می‌شوند، بنابراین باید كیفیت واردات و تولیدات داخلی بالا برود؛ البته مالكان خودرو نیز باید در زمان مناسب با مراجعه به كلینیك‌های تخصصی خودرو نسبت به رفع نواقص خودروی خود اقدام كنند، در حقیقت همه چیز به خودروساز برنمی‌گردد. 

 
درد مشخص است و درمان مشخص نیست

در حقیقت معضل و علت اصلی آلودگی هوا مشخص است، اما در حوزه درمان این عارضه اقدامات مقطعی و سلیقه‌ای با رنگ و بوی سیاسی سبب شده است تا در بحث پیشگیری و آلودگی هوا همچنان در جا بزنیم؛ از یكسو خودرو‌های فرسوده و غیر استاندارد در كشور تولید می‌شود و وام‌های كلان برای فروش خودرو‌ها پرداخت می‌شود و از سوی دیگر شبكه حمل و نقل عمومی در دست‌انداز وعده‌های دولت جا مانده است. قضاوت این موضوع كه به مسئولان می‌گویند برای كاهش آلودگی هوا تلاش می‌كنیم با مردم. 

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha