بعضی وقت‌ها شب‌ها توی امامزاده مردم یكی یكی از خواب بیدار می‌شوند و گریه می‌كنند. بعضی‌ها شب‌ها به خانه‌های خراب‌شده‌شان سر می‌زنند و ساعت‌ها برای عزیزان‌شان گریه می‌كنند. مگر از این ٥٠٠ خانه چند خانه با آجر ساخته شده بود؟ همه خانه‌ها خشت و گلی بودند. سقف‌های ایرانیتی خانه‌ها مگر چقدر طاقت مقاومت در مقابل سیل را دارد؟ این همه روستا اطراف ما هست اگر یك چنین سیلی بیاید آنها هم به سرنوشت ما گرفتار می‌شوند.

مردم سیل زده با كابوس مرگ از خواب بیدار می‌شوند

سلامت نیوز:بعضی وقت‌ها شب‌ها توی امامزاده مردم یكی یكی از خواب بیدار می‌شوند و گریه می‌كنند. بعضی‌ها شب‌ها به خانه‌های خراب‌شده‌شان سر می‌زنند و ساعت‌ها برای عزیزان‌شان گریه می‌كنند. مگر از این ٥٠٠ خانه چند خانه با آجر ساخته شده بود؟ همه خانه‌ها خشت و گلی بودند. سقف‌های ایرانیتی خانه‌ها مگر چقدر طاقت مقاومت در مقابل سیل را دارد؟ این همه روستا اطراف ما هست اگر یك چنین سیلی بیاید آنها هم به سرنوشت ما گرفتار می‌شوند.

به گزارش سلامت نیوز،روزنامه اعتماد نوشت:تیرگی غروب جمعه گذشته بر جان مردم استان‌های آذربایجان شرقی، غربی و كردستان سایه انداخت و بسیاری از آنها را عزادار كرد. حالا دو روز از سیل می‌گذرد و طبق آماری كه اورژانس و سازمان مدیریت بحران اعلام كرده‌اند تعداد كشته‌شده‌ها به ٤١ نفر رسیده است.خانمی خانه‌دار كه ساكن آذرشهر است می‌گوید: اینجا تمام شهر عزادار هستند چون تقریبا هر كسی را ببینی یكی از فامیل یا عزیزانش را از دست داده است. او ادامه می‌دهد عده زیادی از مردم در دو روز گذشته جنازه‌های فامیل و خانواده‌هایشان را پیدا كرده‌اند و از زیر سیل بیرون آورده‌اند. امروز هم دو جنازه دیگر پیدا شد كه مربوط به یك خانواده ٤ نفری بود كه روز جمعه داخل ماشین‌شان نشسته بودند و ساعت ٧ بعدازظهر به خانه‌های‌شان برمی‌گشتند.

حالا همه جنازه‌ها را در پزشكی قانونی و سردخانه نگه داشته‌اند تا روز دوشنبه تشییع كنند. او درباره تجمع مردم در كنار پل ادامه می‌دهد: البته نیروی انتظامی نزدیك پل را بسته است و كسی نمی‌تواند از آن محوطه عبور كند. او می‌گوید: در آذرشهر مردم علاوه بر اینكه برای مرگ عزیزان‌شان ناراحت و غمگین بوده‌اند از صحبت‌های مسوولان گلایه دارند. مگر می‌شود در آن ساعت بعدازظهر و غروب ١٨ نفر آدم داخل ماشین‌های‌شان نشسته باشند و به خاطر گرفتن سلفی با سیل از جای‌شان تكان نخورند. دوربرگردان جاده آذرشهر از چند سال پیش در پل غله‌زار به خاطر تصادف‌های زیادی كه در آن اتفاق می‌افتاد به صورت اجباری به سمت وسط رودخانه كشیده شده بود و همین علت گرفتار شدن ماشین‌ها در سیل شد كه در حال گذشتن از جاده بودند.

مردی ٤١ ساله كه خودش را صاحب یك مغازه سوپری در چنار معرفی می‌كند، می‌گوید: مردم از چند ساعت بعد از سیل دنبال جنازه‌های‌شان زیر آوارها می‌گشتند. اینجا هوا سرد است و مردم گوشه‌گوشه آتش روشن كرده‌اند تا گرم شوند. همه عزادار هستند. از هلال احمر سگ‌های زنده‌یاب آورده‌اند تا زودتر جنازه‌های گم شده دیگر را هم پیدا كنند. مرد میان بغض‌هایش به دو كودكی اشاره می‌كند كه مادر و پدرشان را از دست داده‌اند و از روز سیل آغوش همدیگر را ترك نمی‌كنند. می‌گوید: علی محمد ١٣ سالشه و خواهرش ٨ سال دارد. كنار مردم توی امامزاده هستند و فقط گریه می‌كنند. غذایی كه برای‌شان می‌برند را هم نمی‌خورند. آنها همراه با مادر و پدرشان از زمین كشاورزی‌شان در نزدیكی روستا به خانه می‌آمدند كه اسیر سیل شدند. اینجا همه داغدار هستند و اشك می‌ریزند. قبل از عید همه منتظر باران بودند تا محصول كشاورزی‌شان‌ آباد شود و رزق و روزی‌شان راه بیفتد. اما هیچ كس فكرش را هم نمی‌كرد كه ناگهان سیل بیاید و همه‌چیز را با خودش ببرد.

بعضی وقت‌ها شب‌ها توی امامزاده مردم یكی یكی از خواب بیدار می‌شوند و گریه می‌كنند. بعضی‌ها شب‌ها به خانه‌های خراب‌شده‌شان سر می‌زنند و ساعت‌ها برای عزیزان‌شان گریه می‌كنند. مگر از این ٥٠٠ خانه چند خانه با آجر ساخته شده بود؟ همه خانه‌ها خشت و گلی بودند. سقف‌های ایرانیتی خانه‌ها مگر چقدر طاقت مقاومت در مقابل سیل را دارد؟ این همه روستا اطراف ما هست اگر یك چنین سیلی بیاید آنها هم به سرنوشت ما گرفتار می‌شوند. یكی دیگر از اهالی روستای چنار نیز می‌گوید: لحظه‌ای كه سیل آمد و همه‌چیز را با خودش برد را به یاد دارم. روی یكی از تپه‌ها ایستاده بودم. هیچ كسی نمی‌دانست این عمق كم ‌آب می‌خواهد تمام روستا را با خودش ببرد. ناگهان زمین و آسمان به هم آمد و عده‌ای آدم كه نزدیك ما بودند را با خودش برد. از تراكتور آهنی فقط لاستیك‌هایش را سیل با خودش آورده چه برسد به آدم!

سیل در ٧ استان و ٤١٠ اسكان اضطراری


مرتضی سلیمی، رییس سازمان امداد و نجات كشور با اشاره به گسترش سیل از وقوع سیل در ٧ استان، آذربایجان شرقی و غربی، كردستان، كرمانشاه، قزوین، زنجان و مازندران خبر داد و گفت: تاكنون ٥ هزار و ١٠٠ نفر توسط نیروهای هلال‌احمر امدادرسانی شده و ٤١٠ نفر اسكان اضطراری یافته‌اند. ٢٦٨ واحد مسكونی از آب تخلیه شده‌ و ٤٤ خودرو از مسیر سیلاب رهاسازی شده است. معاون سیاسی و امنیتی استاندار آذربایجان شرقی نیز درباره آمار كشته شده‌ها و مفقودان حادثه گفت: با پیدا شدن دو پیكر دیگر در روز یكشنبه جسد ١٩ نفر از ٢٢ مفقودی این حادثه در آذرشهر پیدا شده است. در حال حاضر ٣ نفر در آذرشهر و ٢ نفر در عجب‌شیر همچنان مفقود هستند. سعید شبستری افزود: تاكنون اجساد ٣٧ نفر از سیل‌زدگان جمعه گذشته در آذربایجان شرقی پیدا شده است.

همچنین به گزارش ایرنا، طبق آماری كه پزشكی قانونی از شناسایی جسدها اعلام كرده ١٧ نفر از كشته شده‌ها متعلق به شهرستان آذرشهر، ١٨ نفر متعلق به روستای چنار در عجب‌شیر، ٣ نفر متعلق به استان كردستان كه یك نفر آن مربوط به شهر بانه است.

البته هویت سه نفر از جانباختگان سیل در عجب شیر در حال شناسایی است. فرماندار عجب‌شیر نیز درباره میزان خسارت‌های وارد شده در اثر سیل به این منطقه گفت: سیل ٢٥٠ میلیارد ریال به راه‌های ارتباطی، واحدهای مسكونی، تاسیسات برق، گاز، آب و اراضی كشاورزی و احشام این شهرستان خسارت وارد كرده است. سید‌شمس‌الدین مراثی افزود: بیشترین خسارت به روستای چنار در ١٦ كیلومتری عجب‌شیر وارد شده و به ٣٠ خانه در این روستا آسیب زده یا تخریب كرده است. مدیركل مدیریت بحران مازندران نیز از وقوع سیلاب در دو هزار و سه‌هزار تنكابن خبرداد.

علی اصغر احمدی در گفت‌وگو با ایسنا افزود: در نقطه اتصال جاده دوهزار و سه هزار تنكابن در رودخانه این منطقه سیلاب ایجاد شده است. تورج اسمعیل‌زاده بخشدار نظركهریزی نیز در گفت‌وگو با پایگاه اطلاع‌رسانی هشترود گفت: یكی از اهالی روستای بسیط بامداد شنبه هنگام برگشت از هشترود به علت تخریب پل تصمیم می‌گیرد خودرویش را كنار پل پارك كند و خودش از داخل رودخانه به آن سمت پل برود. اما متاسفانه تاكنون كه سه روز از ماجرا می‌گذرد خبری از او در دسترس نیست. تلاش برای یافتن او همچنان ادامه دارد.  وزیر نیرو در مقام نماینده ویژه رییس‌جمهوری روز شنبه از مناطق سیل‌زده آذرشهر و عجب‌شیر بازدید كرد و به مردم منطقه گفت دولت در كنارشان است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha