دوشنبه ۲۸ فروردین ۱۳۹۶ - ۱۱:۵۶
کد خبر: 210512

دریاچه ماری دارلینگ در استرالیا تشابه زیادی به دریاچه ارومیه دارد که با اقدامات صورت گرفته در این کشور از خشک شدن نجات یافت ازاین رو قرار است متخصصان استرالیایی 31 فروردین ماه در دانشگاه صنعتی شریف به ارائه تجربه 20 ساله خود در این زمینه بپردازند.

ماری دارلینگ و دریاچه ارومیه

سلامت نیوز:دریاچه ماری دارلینگ در استرالیا تشابه زیادی به دریاچه ارومیه دارد که با اقدامات صورت گرفته در این کشور از خشک شدن نجات یافت ازاین رو قرار است متخصصان استرالیایی 31 فروردین ماه در دانشگاه صنعتی شریف به ارائه تجربه 20 ساله خود در این زمینه بپردازند.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از  ایرنا، تغییر اقلیم و تاثیر آن بر طبیعت امری انکارناپذیر و جهانی است و تمام کره زمین را به فراخور شرایط مناطق درگیر کرده است، در این میان نحوه مدیریت منابع موجود در تاثیر این روند طبیعی نقش بسزایی داشته است.


در این کش و قوس دریاچه ها و تالاب ها نیز در معرض خشک شدن قرار گرفتند که دریاچه  ماری دارلینگ  در استرالیا یکی از این حوضه های آبی است که دچار کم آبی شده بود اما با تلاش 20 ساله متخصصان امر از خشک شدن نجات یافت.


ماری دارلینگ تشابه زیادی به دریاچه ارومیه دارد از این رو اسفندماه سال گذشته هیاتی متشکل از ستاد احیای دریاچه ارومیه، اتاق بازرگانی، تعدادی از سمن ها ، فعالان عرصه کشاورزی و وزارت نیرو به منظور تبادل تجربه، دانش فنی و بهره برداری از تجارب استرالیا در زمینه مدیریت یکپارچه حوضه های آبی به استرالیا سفر و از این حوضه آبی بازدید کردند.


این سفر در چارچوب موافقتنامه آبی امضاء شده بین دانشگاه ملبورن، دانشگاه صنعتی شریف و ستاد احیای دریاچه ارومیه به منظور حفاظت، مدیریت و احیای این اکوسیستم ارزشمند ایرانی صورت گرفت، این تفاهم نامه هشتم مهرماه سال 95 همزمان با سفر هیات استرالیایی به ایران امضا شد.


حوضه آبی ماری دارلینگ در جنوب خاوری استرالیا قرار دارد و ایالت‌ های کوئینزلند، نیوساوت ولز، ویکتوریا و استرالیای جنوبی و نیز قلمرو پایتختی استرالیا آن را در بر گرفته‌ اند، یک هفتم از خاک استرالیا را پوشش می‌ دهد و بارزترین منطقه کشاورزی استرالیا شناخته می ‌شود، نام این حوضه آبی از رود ماری و رود دارلینگ گرفته شده ‌است.


بارندگی سالانه در این حوضه بسیار کم است و مقدار آب حوضه تنها با استانداردهای استرالیا زیاد به نظر می ‌رسد، جمعیت به نسبت زیادی از قوهای سیاه استرالیا در این ناحیه زندگی می‌ کنند اما دچار خشکسالی شده بود.
مسعود تجریشی مدیر دفتر برنامه ریزی و تلفیق ستاد احیای دریاچه ارومیه روز دوشنبه به خبرنگار علمی ایرنا گفت: 31 فروردین ماه کنگره ملی عمران در دانشگاه شریف برگزار می شود که قرار است کارشناسانی از دانشگاه ملبورن در آن حضور و به ارائه تجربه 20 ساله خود در زمینه حقوق، بازار و تخصیص آب بپردازند.


وی افزود: برای این منظور نشست مشترکی با حضور مسوولان ستاد احیای دریاچه ارومیه و تیمی متشکل از متخصصان آب و هیدرولوژی موسسه امور بین الملل استرالیا برگزارشد.
وی اظهار کرد: این نشست با هدف آشنایی با موضوع دریاچه ارومیه، فعالیت‌ ها و زمینه ‌های کاری ستاد احیای دریاچه ارومیه و همکاری در این زمینه برگزار شد.
تجریشی گفت: این همکاری در راستای امضای تفاهم نامه مشترک میان ایران و استرالیا برای همکاری در امور آب است که قرار است دو دانشگاه صنعتی شریف و دانشگاه ملبورن استرالیا در این زمینه با هم همکاری کنند.


وی افزود: ایرانی ها دریاچه ارومیه و استرالیایی ها هم یک حوضه آبی به نام  ماری دارلینگ  دارند که همانند دریاچه ارومیه با مشکلات کمبود آب، مصرف اصلی آب توسط بخش کشاورزی و چالش های تامین آب برای نیازهای زیست محیطی و همچنین نوسانات اقلیم دست و پنجه نرم می کرده است.
تجریشی اظهار کرد: این دریاچه نیز وضعیتی مشابه دریاچه ارومیه داشت که در آنجا با 20 سال و صرف 30 میلیارد دلار اعتبار موفق به نجات آن شدند که یکی از اقدامات انجام شده در این راستا ایجاد بازار فروش آب منطقه ای بود که با موفقیت انجام شد.


مدیر دفتر برنامه ریزی و تلفیق ستاد احیای دریاچه ارومیه گفت: بنابراین قرار است در 31 فروردین ماه که کنگره ملی عمران در دانشگاه شریف برگزار می شود، کارشناسانی از دانشگاه ملبورن در آن حضور و به ارائه تجربه 20 ساله خود در زمینه حقوق، بازار و تخصیص آب بپردازند.


وی به همکاری ایران و استرالیا در زمینه آب و منابع آبی اشاره کرد و گفت: همچنین توافقی میان دولت ایران و استرالیا صورت گرفت که قرار شد یک مرکز تحقیقات مشترک در حوزه آب با تمرکز دریاچه ارومیه در کشور ایجاد شود که افرادی از مجموعه اتاق بازرگانی، برخی دانشگاه ها، مدیریت منابع آب وزارت نیرو در حال کار بر روی این مقوله هستند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha