مدیرکل مبارزه و کنترل عوارض بلایای طبیعی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام کرد ایران کشوری حادثه خیز است و هر سال در کشورمان به طور متوسط 2900 نفر در بلایای طبیعی جان خود را از دست می دهند.

هر سال 2900 نفر در بلایای طبیعی فوت می‌کنند

سلامت نیوز: مدیرکل مبارزه و کنترل عوارض بلایای طبیعی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام کرد ایران کشوری حادثه خیز است و هر سال در کشورمان به طور متوسط 2900 نفر در بلایای طبیعی جان خود را از دست می دهند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا، علی اردلان روز دوشنبه در نشست خبری وزارت بهداشت، به سیل اخیر در مناطق شمال غرب و غرب کشور اشاره کرد و گفت: در سیل آذربایجان تاکنون 42 نفر جان باخته و 12 نفر مصدوم شده اند و تعدادی نیز مفقود شده اند.


وی افزود: 17 نفر از این فوت شدگان در آذرشهر، 18 نفر در عجب شیر، دو نفر در کردستان و یک نفر آذربایجان غربی بوده است.
این در حالی است که مرتضی سلیمی رئیس سازمان امداد و نجات هلال احمر امروز دوشنبه اعلام کرد 40 نفر جان خود را در سیل اخیر مناطق شمال غرب و غرب کشور از دست داده و 6 نفر مفقود شده‌اند.


اردلان در ادامه گفت: در روستای چنار عجب شیر تقریبا تمام فوتی ها کسانی بودند که منزلشان در حریم رودخانه بوده است.در آذرشهر نیز اغلب فوت شده ها در حریم رودخانه توقف داشتند.


اردلان افزود: حوادث غیر مترقبه هر سال زندگی یک میلیون و 500 هزار ایرانی را تحت تاثیر قرار می دهد. مهمترین حوادث غیر مترقبه در ایران زلزله، سیل و خشکسالی است که بر اساس میزان شدت و گستردگی آن تلفات و آسیب دیدگان این حوادث در سالهای مختلف متفاوت است.
وی گفت: در حادثه اخیر شمال غربی کشور در روز 25 فروردین شاهد سیل برق آسا بودیم، سازمان هواشناسی هشدارهایی درباره بارندگی شدید را داده بود اما سیل برق آسا پیش بینی نشده بود به همین علت در برخی شهرهای استان های آذربایجان شرقی و غربی و کردستان شاهد تلفات و مصدوم شدن تعدادی از هموطنان بودیم.


مدیر کل پیشگیری و کنترل حوادث غیر مترقبه وزارت بهداشت افزود: در زمان وقوع این حادثه هماهنگی های لازم برای انتقال مصدومان که تعدادی از آنان زنان باردار بودند به بیمارستان انجام شد و خدمات اورژانسی و انتقال مصدومان به صورت مطلوب انجام شد و بعد از آن نیز تیم های بهداشت آب و سلامت روان برای کمک به آسیب دیدگان این سیل در منطقه فعال شدند.


وی گفت: رویکرد وزارت بهداشت برای مقابله با این نوع حوادث رویکرد پیش فعال است و از قبل آمادگی های لازم برای رسیدگی به آسیب دیدگان حوادث غیر مرقبه در نظام سلامت کشور تعریف شده است اما مشکلی که وجود دارد سطح پایین آگاهی مردم برای مقابله با حوادث غیر مترقبه است.
اردلان افزود: برآورد وزارت بهداشت این است که آگاهی مردم برای اقدامات پس از حوادث 9.3 از 100 است که البته این میزان در سال 94 حدود 8.5 بود که اندکی افزایش یافته است.


مدیر کل پیشگیری و کنترل حوادث غیر مترقبه وزارت بهداشت گفت: برای بهبود خدمات وزارت بهداشت در مقابله با حوادث طبیعی به دنبال ایجاد کمیته های مرگ در بلایا در استانها هستیم، این کمیته هم اکنون در استان گلستان تشکیل شده و به زودی در سایر استان های کشور نیز ایجاد می شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha