سه‌شنبه ۱۸ آبان ۱۳۸۹ - ۱۵:۱۶
کد خبر: 21057

یك متخصص تغذیه گفت: شكر تأمین‌كننده انرژی در كوتاه‌مدت بوده موجب افزایش فعالیت‌ برخی غدد و تحریك‌پذیری، كاهش تمركز و افسردگی می‌شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس پریسا ترابی ، افزود: یك رژیم غذایی متعادل در حفظ سلامت و كمك به كاهش استرس اهمیت زیادی دارد.

وی گفت: برخی غذاها و نوشیدنی‌ها تحریكات قوی در بدن ایجاد می‌كنند و مستقیماً موجب بروز استرس می‌شوند. این تحریكات گر چه ممكن است در كوتاه‌مدت لذتبخش باشند ولی در درازمدت می‌توانندعوارض نامطلوبی داشته باشند.

یك متخصص تغذیه افزود: چای، قهوه، كاكائو و شكلات، نوشیدنی‌های حاوی جوش شیرین و نوشابه‌های كولا، غذاهای آماده و هله هوله‌ها، زرده تخم‌مرغ، كره، پنیر، میگو و گوشت، روغن نارگیل، بادام هندی و سایر مغزها مانند بادام، پسته، گردو موجب بروز استرس می‌شود.

ترابی اضافه كرد: كافئین موجود در چای، قهوه، شكلات و نوشابه‌های گازدار وجود دارد. كافئین موجب آزاد شدن هورمون آدرنالین در بدن و افزایش استرس می‌شود.

وی گفت: زمانی كه این ماده در حد متعادل مصرف شود، ‌هوشیاری افزایش یافته و فعالیت قلب، سیستم عصبی و عضلات نیز بالا می‌رود اما مصرف بیش از اندازه كافئین اثری مشابه استرس طولانی مدت در بدن ایجاد می‌كند.

یك متخصص تغذیه افزود: مصرف كافئین با افزایش كلسترول و فشار خون ارتباط دارد. اگر به مصرف زیاد این ماده عادت كرده‌اید باید مصرف‌ آن را به تدریج كاهش دهند.

ترابی اضافه كرد: شكر یك ماده غذایی اساسی محسوب نمی‌شود. این ماده تأمین‌كننده انرژی در كوتاه‌مدت است و موجب افزایش فعالیت‌ برخی غدد و تحریك‌پذیری، كاهش تمركز و افسردگی می‌شود.

وی گفت: مصرف زیاد شكر بار زیادی به غده لوزالمعده برای تولید انسولین نیز وارد می‌كند كه احتمال پیش‌روی به سوی دیابت را افزایش می‌دهد. افراد باید میزان قند خون را ثابت نگه‌دارند و در مصرف شكر احتیاط كنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha