سه‌شنبه ۲۹ فروردین ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۴
کد خبر: 210629

پزشک خانواده که سال‌هاست از بندهای اصلی برنامه‌های توسعه کشور است و ۵۵ سال از اجرای آزمایشی آن در ۲ استان فارس و مازندران می‌گذرد، با وجود فراهم شدن زیرساخت‌ها در سایر استان‌های کشور اجرایی نخواهد شد.

پزشک خانواده تا پایان ۹۶هم اجرایی نمی‌شود

سلامت نیوز:پزشک خانواده که سال‌هاست از بندهای اصلی برنامه‌های توسعه کشور است و ۵۵ سال از اجرای آزمایشی آن در ۲ استان فارس و مازندران می‌گذرد، با وجود فراهم شدن زیرساخت‌ها در سایر استان‌های کشور اجرایی نخواهد شد.

به گزارش سلامت نیوز،همشهری نوشت:درحالی‌كه علی‌اكبر سیاری، معاون بهداشت وزیر بهداشت طی روزهای گذشته تأكید كرد كه زیربنای اجرای برنامه پزشك خانواده و نظام ارجاع در كشور فراهم شده‌ و قرار است پزشك خانواده روستایی در ۱۰ دانشگاه علوم‌پزشكی اجرایی شود اما ایرج حریرچی در گفت‌وگو با همشهری گفت: پزشك خانواده تا انتهای سال 96 در سایر شهرهای كشور پیش‌بینی نمی‌شود چرا كه اجرای این موضوع بستگی به بودجه دارد و باید دید كه چه اندازه بودجه داده می‌شود و چه اندازه تعهد مدیران ارشد وزارتخانه‌ای و غیروزارتخانه‌ای برای این كار متعهد هستند. وی افزود: پزشك خانواده دراستان تهران و به‌خصوص در كلانشهرهای كشور به‌دلیل محدودیت جا و محدودیت پزشك امكان‌پذیر نیست.

سخنگوی وزارت بهداشت افزود: ما از همان ابتدا گفتیم كه برخورد گلخانه‌ای و فانتزی با پزشك خانواده امكان‌پذیر نیست. زیرساخت‌های لازم برای این موضوع مهم باید فراهم شود كه یكی از زیرساخت‌ها در عصر فعلی پرونده الكترونیك سلامت است. پزشك خانواده در شرایط فعلی بدون پرونده الكترونیك اصلا شوخی و غیرعملیاتی است.

حریرچی ادامه داد: از سال84 تا امروز چه در پزشك خانواده روستایی و چه پزشك خانواده استان فارس و مازندران قسمت عمده وقت مدیران وزارت بهداشت و بیمه‌ها به جروبحث با یكدیگر در این موضوع گذشته است و معمولا موضوعاتی‌كه تصویب شده كمتر پیش آمده كه به تصویب برسد و معمولا به تأخیر خورده و به نتیجه نرسیده است؛ مثلا سرانه استان فارس و مازندران برای سال 95 تازه در بهمن ماه تصویب شد. هر كسی یك دیدگاه و نظری دارد و با اینكه ما فكر می‌كنیم زیرساخت‌ها فراهم است اما تا انتهای سال تسری آن به سایر استان‌ها امكان‌پذیر نخواهد بود. وی افزود: البته با انتقال بیمه سلامت برای روستاییان و بیمه‌شدگان جدید كه یك جمعیت 35میلیونی است، كه كل حق بیمه آنها را دولت می‌دهد و همه آنها تحت پوشش بیمه سلامت است و شامل بیست و چند میلیون روستا و شهرهای زیر 20هزار نفر هستند و 9میلیون هم بیمه‌شده‌های جدید است كار سخت‌تر خواهد شد اما ما امیدواریم كه در این زمینه به نتیجه قابل توجهی دست یابیم.

حریرچی همچنین گفت: از اصلی‌ترین زیرساخت‌های مورد نیاز برای اجرایی شد پزشك خانواده قابلیت به اجرا درآوردن پرونده الكترونیك سلامت برای همه 80میلیون نفر جمعیت كشور است كه البته در این زمینه پیشرفت‌های قابل توجهی داشته‌ایم و تا امروز تا‌كنون برای 66میلیون و 243هزار نفر پرونده الكترونیك سلامت در كشور تشكیل شده است و همچنین برای 27میلیون و 290هزار و 513 نفر خدمت ارائه شده است.

دكتر كرم توانی، رئیس پزشك خانواده استان فارس هم در گذشته در گفت‌وگو با همشهری در مورد آموزش پزشك خانواده درباره مشكلات پزشك خانواه گفت: پزشك خانواده مصوب به‌نظر می‌رسد با وجود اسناد بالادستی مبنی بر اجرایی شدن پزشك خانواده در سراسر كشور، هنوز هیچ علاقه‌مندی برای گسترش آن در وزارت بهداشت وجود ندارد. در تمام این سال‌ها عدم‌گسترش پزشك خانواده عدول از قانون بوده است ولی كسی در این سال‌ها از نمایندگان پیگیر این نشده‌است كه چرا این برنامه اجرایی نمی‌شود. گذشت ۵ سال از اجرای آزمایشی آن در 2 استان كفایت می‌كند. وی با اعتراض به كاهش بودجه پزشك خانواده هم گفت: متولیان بگویند كه براساس كدام مستندات قانونی بودجه پزشك خانواده كم شده است.

مهم‌ترین مشكلی كه اجرای پزشك خانواده در استان فارس دارد این است كه به‌نظر می‌رسد این برنامه از اولویت‌های وزارت بهداشت خارج شده است. اگر قرار است پزشك خانواده را گسترش دهید الان زمان مناسبی است كه اصلاحیه‌های لازم را تدوین كنید و استان‌های دیگر را به برنامه اضافه كنید. اگر معتقدید پزشك خانواده خوب است و با دیگر كشور‌های پیشرفته مقایسه می‌كنید چرا بودجه آن را كاهش می‌دهید. آخرین دریافتی پزشكان خانواده در استان فارس مرداد‌ماه بوده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha