سه‌شنبه ۲۹ فروردین ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۸

کودکان کار، متکدی، فاقد شناسنامه و تبعه بیگانه با هر برچسبی که باشند وضعیتی نگران کننده دارند و احتمال تداخل آسیب‌ها در آنها فراوان است؛

کودکان کار، نیازمند چتر حمایتی

سلامت نیوز: کودکانی که بارها در طرح‌های ضربتی جمع‌آوری شده، اما بدون ساماندهی مستمر دوباره به جامعه باز گردانده و در انواع آسیب‌های اجتماعی غوطه ور می‌شوند.امروزه در کشور ما تکدی‌گری بسیار رواج یافته و غالبا دیده می‌شود اشخاصی که ظواهر آنها نشان از متکدی بودن آنها نیست، در خیابان‌ها پراکنده شده و دست نیاز به سوی افراد دراز می‌کنند.

به گزارش سلامت نیوز، آرمان نوشت: در واقع این امر معلول است و علت آن وضعیت بد اقتصادی و ناکافی بودن درآمدهای بسیاری از مردم است. هر چند ممکن است بعضی از کودکان را همچون کودکان گل‌فروش یا دستفروش در خیابان‌ها به صورت سازمان یافته به این کار وادار کنند، اما از سوی دیگر کودکانی که باید در این سن و سال در مدارس به تحصیل بپردازند و شادی کنند، نوعا یا مجبور به تکدی‌گری هستند یا آنها را به کار گرفته‌اند. به همین دلیل طرح سازمان بهزیستی درباره ساماندهی متکدیان هر چند می‌تواند مسکنی باشد، اما نمی‌تواند چاره کار و درمان درد به حساب آید. برای از بین بردن تکدی‌گری به صورت عام و به‌ویژه در میان اطفال توجه به وضعیت اقتصادی افراد در کشور ما ضروری است و این امر به این دلیل پر اهمیت است که سفره درآمد دولتی کشور ما اکنون نان خور فراوانی دارد.

کودکان کار مورد سوء استفاده باندهای تکدی‌گری

یک عضو کمیسیون اجتماعی مجلس با تاکید بر گسترش چتر حمایتی دستگاه‌های دولتی بر سر کودکان کار گفت: نبود انسجام عمل میان دستگاه‌ها مهم‌ترین دلیل ضعف در مقابله با آسیب‌های اجتماعی است. زهرا ساعی با اشاره به اینکه فعالیت کودکان کار طی سالیان گذشته به ویژه در یک دهه اخیر افزایش پیدا کرده است افزود: متاسفانه در کشور سازمان و متولی خاص برای رسیدگی به مسائل و مشکلات کودکان کار وجود ندارد، تنها سازمان بهزیستی زیر مجموعه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی درباره ساماندهی کودکان کار و حل مشکلات آنها تاکنون اقداماتی را انجام داده است. به گزارش دانا، این نماینده مجلس با بیان اینکه سازمان بهزیستی شرح وظایف گسترده‌ای دارد، افزود: پیگیری تمام آسیب‌ها به ویژه در حوزه معلولیت‌ها بر عهده سازمان بهزیستی بوده و این نهاد دایره وظایف گسترده‌ای دارد. بنابراین بهزیستی به تنهایی نمی‌تواند در ساماندهی کودکان کار اقدامات لازم را انجام دهد. او با بیان اینکه کودک کار هیچ تفاوتی به لحاظ حقوقی با کودکان عادی در جامعه ندارد، افزود: اغلب کودکان کار دارای یک والد هستند و در اغلب موارد والدین آنها به اعتیاد دچار هستند، بنابراین این دستگاه‌های دولتی هستند که باید چتر حمایتی خود را برای حمایت از کودکان کار گسترش دهند.

بازگرداندن ۹۵ درصد کودکان به خانواده

در روزهای اخیر معاون امور اجتماعی بهزیستی استان تهران از پذیرش ۱۹۸ کودک متکدی شامل ۱۵۱ پسر و ۴۷ دختر در دو مرکز «یاسر» و «بعثت» بهزیستی استان تهران طی سال گذشته خبر داد و گفت: در حال حاضر خانواده ۹۵ درصد این کودکان شناسایی شده‌اند. احمد خاکی با بیان آنکه در راستای جمع آوری کودکان متکدی در پایتخت با همکاری شهرداری تهران در سال گذشته ۱۹۸ کودک متکدی شامل ۱۵۱ پسر و ۴۷ دختر از سطح شهر جمع آوری و به مراکز یاسر و بعثت که تحت نظر سازمان بهزیستی هستند، معرفی شدند، افزود: هم اکنون خانواده ۹۵ درصد این کودکان شناسایی و نزد آنها بازگردانده شده‌اند، در حال حاضر تنها حدود پنج درصد این افراد در دو مرکز مذکور باقی مانده و تحت حمایت بهزیستی هستند. او تاکید کرد: کودکانی که به خانواده خود بازگردانده شده‌اند، حتما تحت حمایت طرح‌های حمایتی بهزیستی قرار می‌گیرند و به هیچ عنوان رها نمی‌شوند. معاون امور اجتماعی بهزیستی استان تهران اعتبار سال گذشته بهزیستی تهران را برای طرح‌های حمایتی از کودکان کار که با خانواده زندگی می‌کنند دو میلیارد تومان اعلام کرد و افزود: پیش‌بینی می‌شود این اعتبار در امسال به ۵/۳ تا چهار میلیارد تومان افزایش یابد. خاکی درباره طرح‌های حمایتی ویژه کودکان کاری که در خانواده خود حضور دارند، تصریح کرد: بهزیستی استان تهران با همکاری ۱۸ مرکز غیر دولتی و سازمان‌های مردم نهاد این کودکان را مورد حمایت‌های آموزشی، تربیتی و... قرار داده و به هیچ عنوان این کودکان پس از ارجاع مجدد به خانواده‌هایشان رها نمی‌شوند.

منعی برای تحویل کودک به‌خانواده وجود ندارد

اسفند سال گذشته رئیس سازمان بهزیستی کشور درباره اجرای طرح ضربتی ساماندهی متکدیان که با هماهنگی فرمانداری تهران و با همکاری شهرداری تهران انجام شد، عنوان کرد: در این طرح پوشش و ساماندهی افراد زیر ۱۵ سال بر عهده بهزیستی است، طوری که پس از شناسایی، جمع‌آوری و غربالگری به بهزیستی معرفی می‌شود. انوشیروان محسنی ‌بندپی اظهار کرد: اعلام آمادگی کرده‌ ایم که بهزیستی تهران آمادگی پذیرش و ساماندهی تمامی کودکان زیر ۱۵ سال شناسایی شده در این طرح را دارد. او خاطرنشان کرد: مشکل بهزیستی در طرح‌‌های ساماندهی این کودکان است. برای مثال اگر صبح کودک را شناسایی و پذیرش کنیم و عصر همان روز والدین آنها برای باز پس‌گیری کودکشان به مراکز بهزیستی مراجعه کنند، به لحاظ قانونی و حقوقی هیچ منعی برای عدم تحویل کودک به خانواده نداریم و نمی‌توانیم از این امر اجتناب کنیم. محسنی بندپی عنوان کرد: حداقل حدود ۷۰ درصد متکدیان در تهران، غیر ایرانی هستند. او عنوان کرد: از مرداد۹۵ طرح جمع‌آوری و ساماندهی متکدیان را اجرا کرده‌ایم و دو هزار ۴۶۰ کودک زیر ۱۵ سال را پذیرش کرده و همزمان برای والدین آنها نیز کلاس‌های مهارت ‌آموزی برگزار کردیم.

رئیس سازمان بهزیستی کشور ادامه داد: طی رایزنی‌‌های انجام شده با آموزش و پرورش بازماندگان از تحصیل را نیز به کلاس‌‌های درس برگرداندیم. او بر لزوم اجرای طرح‌های ساماندهی کودکان کار و خیابان و متکدیان تاکید کرد و گفت: باید این طرح‌‌های ساماندهی اجرایی شود، زیرا برخی از این کودکان متصل به باندهایی هستند که از آنها برای توزیع مواد مخدر، قاچاق یا سایر جرایم سوءاستفاده می‌‌کنند. این در حالی است که با این ساماندهی‌ها می‌توان از این مسائل تا حدی پیشگیری کرد. او اظهار کرد: فردی که از کودکی و از سنین پایین در مسیر تکدی‌گری قرار می‌‌گیرد، خود در آینده تهدیدی برای جامعه است، زیرا فرهنگ انجام اقدامات خلاف قانون در او رشد می‌کند. بنابراین چنانچه این شناسایی‌‌ها انجام شود و با توجه به آنکه بهترین زمان یادگیری کودکی است، آموزش‌‌های مهارتی زندگی نیز به آنها ارائه شود یا در صورت بازماندگی از تحصیل به مدارس برگردانده شوند و همچنین در صورت محدودیت مالی خانواده تحت پوشش حمایت‌های مالی خانواده قرار گیرند، به این شکل بسیاری از آسیب‌ها را می‌توان ساماندهی کرد. رئیس سازمان بهزیستی کشور ادامه داد: در حال حاضر سازمان بهزیستی با همکاری بیش از پنج سازمان مردم نهاد این طرح را پیگیری می‌‌کند. محسنی بندپی بیان کرد: هم اکنون در حال رایزنی با قوه قضائیه هستیم تا چنانچه کودک ایرانی و غیرایرانی بیش از دوبار در طرح‌های جمع‌آوری شناسایی شده به بهزیستی ارجاع داده شود، نسبت به پذیرش بلند مدت آنها در مراکز شبه‌ خانواده اقدام کنیم و در صورت مراجعه والدین نیز آنها را به خانواده تحویل نداده و رها نکنیم. رئیس سازمان بهزیستی کشور اعلام کرد: تامین محل نگهداری افراد در طرح ضربتی جمع‌آوری متکدیان بر عهده شهرداری تهران بوده، اما ارائه خدمات مددکاری، تربیتی، آموزشی، اجتماع ‌پذیری و... بر عهده سازمان بهزیستی است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha