عادات غذایی در سنین پائین شکل می گیرد و زیاده روی در مصرف هله هوله ها در این سن باعث پرفشاری خون، کلسترول بالا، پوکی استخوان، کم خونی و پوسیدگی دندان ها در بزرگسالی می شود.

پر فشاری خون، کلسترول بالا، پوکی استخوان، کم خونی و پوسیدگی دندان از عوارض مصرف هله هوله در کودکیست
به گزارش سلامت نیوز به نقل از وب دا دفتر آموزش و ارتقاء سلامت با اعلام این خبر گفت: از زمان کودکی باید مواد غذایی سالم را در اختیار کودک قرار داد و به تامین مواد مغذی مورد نیاز او در وعده های اصلی و میان وعده های غذایی توجه كرد.
بنا بر این گزارش، پدر و مادر باید توجه داشته باشند كه كودكان از رژیم غذائی آن ها الگوبرداری می كنند. بنابراین اولیاء باید سواد تغذیه ای خود را افزایش داده و الگوی غذائی خانواده را اصلاح کنند.
 
پُرفشاری خون، کلسترول بالا و پوکی استخوان
مصرف تنقلات تجاری کم ارزش به دلیل زیادی نمک، چربی و شکر باعث بروز بیماری های قلبی عروقی، چاقی، پُرفشاری خون، پوکی استخوان و افزایش کلسترول خون در دوران بزرگسالی می شوند.
بر پایه این گزارش این گونه تنقلات دارای افزودنی های رنگی، نگه دارنده ها و طعم دهنده های مصنوعی هستند که مصرف بی رویه آنان موجب پُرتحرکی و بیش فعالی کودکان می شود.
این گزارش حاکیست: میزان بالای نمک پفک و شوری آن باعث می‌شود که ذائقه کودکان به سمت شوری پیش رود و در نتیجه خطر ابتلا به بیماری فشارخون را افزایش می ‌دهد که در بزرگسالی زمینه‌ ساز بیماری‌های قلبی عروقی و سکته‌ های مغزی می‌ شود.
دفتر آموزش و ارتقاء سلامت در ادامه این گزارش تاکید کرد: برای ایجاد رنگ نارنجی پفک از مواد طبیعی مانند کاروتن و پودر نمک استفاده می ‌شود که ضرری به بدن نمی‌ رساند ولی اگر از رنگ‌ های مصنوعی تارتازین استفاده شود، می ‌تواند مُضر باشد و انباشته شدن این مواد مصنوعی در بدن باعث سرطان و بیماری شود.
بر اساس این گزارش، مصرف بی رویه نوشابه خصوصا همراه با غذا، علاوه بر سیری کاذب جذب مواد مغذی مانند کلسیم را کاهش داده و پوکی استخوان را به همراه خواهد داشت.
 
سوء تغذیه، کم خونی ناشی از فقر آهن و پوسیدگی دندان ها
بر پایه این گزارش مصرف مداوم هله هوله و تنقلاتی از قبیل چیپس و پفک قبل از غذا باعث محروم شدن کودکان از غذاهای اصلی و در نتیجه سوء ‌تغذیه آنان می‌ شود. مصرف چیپس و پفک کودکان را از تغذیه‌ ای سالم محروم می‌کند. در مراحل تهیه ی پفک، پودر ذرت پرس می ‌شود و در حرارت بسیار بالا قرار می ‌گیرد تا به صورت حجیم درآید. در چنین شرایطی روغن موجود در پُفک می ‌سوزد و تولید پراکسید می ‌کند که در حرارت و نور، مقدار آن بیشتر است و خوردن آن سلامت کودک را تهدید می ‌کند.
بر اساس این مطالعات، پفک 9 برابر حجم خود آب جذب می‌ کند و کودک با خوردن پفک و به دنبال آن آب، احساس سیری کاذب کرده و در نتیجه از خوردن غذای سفره محروم و دچار کمبود تغذیه‌ ای(از جمله کم خونی) و چاقی می‌ شود. مصرف چیپس به دلیل شوری و روغن زیاد، همان خطراتی مشابه پفک برای سلامت بدن در‌ بر دارد به همین علت کارشناسان تغذیه توصیه می‌ کنند در صورت مصرف این گونه تنقلات، بسیار کم و از انواع معتبر آن ها با بسته‌ بندی بهداشتی استفاده شود.
همچنین مصرف هله هوله میزان جذب غذا‌های مفید را کاهش می ‌دهد. در واقع مصرف هله هوله ها موجب سوء تغذیه و سوء جذب مواد غذایی مفید در بدن می ‌شود و میل افراد را به مصرف غذاهای مغذی کاهش می ‌دهد. اگر این مواد به صورت تنوعی مصرف شود، اشکالی ندارد ولی اگر مصرف آن ها به صورت مداوم و پشت سر هم باشد، عوارض منفی در بدن فرد ایجاد می ‌کند. بنابراین باید از مصرف زیاد چیپس و پفک در یک زمان کوتاه و به صورت مداوم و طولانی‌ مدت جداً خودداری کرد. همچنین مصرف بی رویه مواد غذایی شیرین مانند شیرینی، شکلات و آب نبات ذائقه کودک را به خوردن مواد شیرین عادت داده و باعث پوسیدگی دندان می شود.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha