عضو هیات رییس مجلس با تاکید بر لزوم مدیریت صحیح منابع حوزه سلامت گفت: دولت لایحه نحوه اجرای طرح تحول را برای تصویب به مجلس ارسال کند.

دست اندازهای اجرایی طرح تحول سلامت / ضرورت مدیریت منابع با اجرای راهنمای بالینی

سلامت نیوز:عضو هیات رییس مجلس با تاکید بر لزوم مدیریت صحیح منابع حوزه سلامت گفت: دولت لایحه نحوه اجرای طرح تحول را برای تصویب به مجلس ارسال کند.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از خانه ملت،اکبر رنجبرزاده ، با اشاره به اینکه منابع پایدار برای حوزه سلامت ایجاد شده است، گفت: باید برای تحقق منابع پایدار و اختصاص اعتبارات لازم به حوزه سلامت قوانین کافی تصویب شود، بخشی از منابع پایدار برای حوزه سلامت از محل ارزش افزوده تامین می شود، همچنین بخشی از منابع پایدار از محل هدفمندی یارانه ها اختصاص پیدا می کند که این موضوع درمجلس هشتم مورد تصویب نمایندگان قرار گرفت؛ اما درمرحله اجرا دچار مشکلات بسیاری شد.

نماینده مردم اسدآباد درمجلس شورای اسلامی با انتقاد از اینکه هدفمندی دردولت گذشته به درستی اجرا نشد، افزود: متاسفانه اولویت اول کشور دردوره گذشته رفع مشکلات و مسائل مربوط به حوزه سلامت نبود، اما در این دوره با پیگیری های وزیر بهداشت و همراهی دولت طرح تحول با هدف رفع مشکلات درمانی و بهداشتی مردم اجرا شد؛ بنابراین برای ادامه مسیر فعلی قوانین مصوب درمجلس درحوزه سلامت باید به طورکامل اجرایی شود.

وی با تاکید بر مدیریت منابع حوزه سلامت با هدف کاهش هزینه ها، تصریح کرد: برای کاهش هزینه های حوزه سلامت باید از مراجعه های غیرضرورمردم به مراکز بهداشتی و درمانی ، تجویز های بی دلیل پاراکلینیکی و بستری های طولانی مدت و بی اهمیت جلوگیری شود، بنابراین باید هزینه ها درحوزه درمان به هرطریق ممکن و با ایجاد ساز و کارهای مشخص مدیریت شود؛ به طور مشخص باید قواعد و قوانین مربوط به گایدلاین ها و راهنمای بالینی تدوین شده و نظارت دقیق براجرای قوانین صورت گیرد.

رنجبرزاده با بیان اینکه مدیریت و کاهش هزینه ها به معنای مخدوش شدن خدمات درمانی نیست، گفت: باید از ارایه خدمات غیرضروری و موازی کاری ها با اجرای پزشک خانواده و سیستم ارجاع درحوزه سلامت درجهت کاهش وکنترل هزینه ها اقدام کرد، بنابراین منابع پایدار درحوزه سلامت درمجلس با همفکری دولت تا حدودی مشخص شده و مشکلی دراین زمینه وجود ندارد؛ ضمن اینکه منابع بیمه ها نیز تقویت شده است.

این نماینده مردم درمجلس دهم با اشاره به اینکه خوشبختانه با دستور رییس جمهور مبنی بر ایجاد یک حساب مجزا برای واریز حق درمان کارگران اختلافات میان وزارتخانه بهداشت و رفاه نیز مرتفع شده است، تصریح کرد : اگر با منابع فعلی مدیریت هزینه ها به خوبی صورت گیرد، به طورحتم اجرای طرح تحول سلامت  ادامه پیدا می کند؛ البته دولت می تواند لایحه ای درخصوص نحوه اجرای طرح تحول به مجلس ارسال کند، زیرا منهای اعضاء کمیسیون بهداشت و درمان نمایندگان دیگر درصحن علنی ممکن است با طرح تحول آشنایی نداشته باشند.

عضو هیات رییسه مجلس با بیان اینکه شیوه و اجرای طرح تحول درمجلس تصویب نشده است، تصریح کرد: اجرای این طرح طبق تصمیم وزارت بهداشت صورت گرفته و تا حدودی تواسته رضایت مردم را در حوزه سلامت کسب کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha