مدیرکل مشارکت های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست نسبت به احتمال تکرار فاجعه سیل آذربایجان در پایتخت هشدار داد و گفت :در شهرهای دیگر نیز همچون اهواز، آبادان، خرمشهر، بهبهان و دزفول بستر رودخانه کرخه را محدود کرده اند و این مساله منجر به سیلاب خواهد شد و مناطق همجوار را متأثر می کند.

5شهر در معرض سیلاب/احتمال تکرار فاجعه سیل آذربایجان در پایتخت

سلامت نیوز:مدیرکل مشارکت های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست نسبت به احتمال تکرار فاجعه سیل آذربایجان در پایتخت هشدار داد و گفت :در شهرهای دیگر نیز همچون اهواز، آبادان، خرمشهر، بهبهان و دزفول بستر رودخانه کرخه را محدود کرده اند و این مساله منجر به سیلاب خواهد شد و مناطق همجوار را متأثر می کند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از پانا،محمد درویش با اشاره به اظهارات مدیرعامل آب منطقه ای تهران مبنی بر احتمال تکرار فاجعه سیل شمال غرب کشور در پایتخت اظهارداشت: در کشوری زندگی می کنیم که سازه هایی با قدمتی بیش از 3 هزار سال در آن وجود دارد و این سازه ها همچنان سالم باقی مانده اند که این نشان دهنده این است پدران و مادران ما می دانستند چگونه با واقعیت های اکولوژیکی و شرایط اقلیمی کشور روبرو شوند و سازه ها را چگونه جانمایی کنند تا در مسیر بستر آبرفتی رودخانه ها قرار نگیرد.

مدیرکل دفتر مشارکت های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست افزود: به مرور که دانش بشر بیشتر شد و توان نرم افزاری و سخت افزاری رشد کرد، خسارت ناشی از سیل هم رو به افزایش گذاشت. این نشان دهنده یک نوع غرور کاذب است که گویا با بدست آوردن تکنولوژی می توان بر قوانین طبیعت غلبه کرد. به دنبال آن به بستر رودخانه ها تجاوز و تغییر کاربری ایجاد کردیم و به حریم سیلابی رودخانه ها احترام نگذاشتیم. بخصوص در مقاطعی که رودها از شهرها و و مناطق گران قیمت عبور می کرد برای استفاده بیشتر از اراضی با ایجاد سازه های سیمانی رودخانه ها را محدود کردیم.

وی اضافه کرد: با اقداماتی که در مسیر آبرفتی رودها انجام داده ایم مشخص است که در سیلاب با برگشت پنجاه ساله، رودخانه ها جوابگو نیستند و فاجعه رخ می دهد و نمونه آن را در فاجعه ای که در شهر قم اتفاق افتاد به این دلیل که شهرداری قم بستر رودخانه را به پارکینگ تبدیل کرده بود. همچنین نمونه این فجایع را در شیراز و در سیل اخیر آذرشهر شاهد بودیم. در آذرشهر یک لاین در داخل رودخانه برای اینکه ترافیک کمتر شود تعبیه کرده بودند و با آمدن سیل، این ماشین ها گرفتار شدند.

درویش در ادامه خاطرنشان کرد: همچنین بستر رودخانه کرخه در مبادی که از شهرهای اهواز، آبادان، خرمشهر، بهبهان و دزفول عبور می کند را محدود کرده اند و این مساله منجر به سیلاب خواهد شد و مناطق همجوار را متأثر می کند. همچنین در سال های گذشته سیل در تجریش تهران را شاهد بودیم که چه فجایعی را به بار آورد.

این مقام مسئول در سازمان محیط زیست یادآور شد: کوهستان البرز دارای شرایطی است که حجم وسیعی از آب را به سمت دشت سوق می دهد و زمانی دشت چناران دشتی بسیار حاصل خیز و به قطب کشاورزی شهریار و ری مشهور بود اما در این مسیرها روددره هایی مانند کن، وردآورد و فرحزاد را مسدود کردیم و به آن شکلی زیبا دادیم بنابراین مشخص است که در برابر سیلاب با برگشت 50 ساله فاجعه های بزرگ به بارآورد.

وی تصریح کرد: آمدن سیلاب دلیلی بر این نیست که چون در مسیر سیل، سد به اندازه کافی ساخته نشده این حوادث رخ می دهد در حالی که وقوع سیل به این دلیل است که به قوانین طبیعت احترام نمی گذاریم اما متاسفانه برخی این بهانه را می آورند که اگر سد به اندازه کافی در مسیر دریاچه ارومیه ساخته شده بود این اتفاق نمی افتاد اما در این منطقه 72 سد ساخته شده است و نباید فراموش کنیم که کدام سد توانسته جلوی سیل را بگیرد.

درویش افزود: سیلاب ها در بسیاری از کشورهای دنیا نعمت هستند و موجب می شوند تا توازن اکولوژیک برقرار شود و تاب آوری دشت ها ارتقا یابد. در کشور ما هم باعث افزایش تنوع زیستی می شود لذا سیل ها مشکلی ندارند اما کافی است در بستر آبرفتی رودخانه ها ساخت و ساز صورت نگیرد و حریم رودخانه ها رعایت شود تا سیب جریان طبیعی خود را طی کند. چنانچه سیل ها جریان طبیعی خود را طی کنند هیچ خطری ندارد اما تا زمانی که وضعیت اینگونه است و به آبراه های سطحی احترام نمی گذاریم و جاده ها بدون رعایت دبی رودها ساخته می شود این فجایع تکرار می شود.

مدیرکل دفتر مشارکت های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست در پایان با اشاره به تأثیر سیل اخیر در آذربایجان غربی بر دریاچه ارومیه گفت: قطعا سیلاب اخیر در شمال غرب کشور رخداد خوشایندی برای دریاچه ارومیه است تا زمانی که به آبراه های سطحی احترام نمی گذاریم و ساخت و ساز  در حریم رودها بدون رعایت دبی ساخته می شود این فجایع تکرار می شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha