مدیر عامل انجمن اهدای عضو ایرانیان با تکذیب حضور و نقش دلالان در اهدای عضو از افراد مرگ مغزی، گفت: تأیید مرگ مغزی طبق قوانین و ضوابط خاصی توسط مسئولان ذی‌صلاح انجام می‌شود که در نهایت پس از تأیید و کسب رضایت خانواده متوفی برای اهدا، عمل اهدا و پیوند در بیمارستان‌های دولتی و دانشگاهی زیر نظر وزارت بهداشت انجام می‌شود بنابراین دلالان نمی‌توانند نقشی در این میان داشته باشند.

دلالان در اهدای عضو از افراد مرگ مغزی نقشی ندارند

سلامت نیوز:مدیر عامل انجمن اهدای عضو ایرانیان با تکذیب حضور و نقش دلالان در اهدای عضو از افراد مرگ مغزی، گفت: تأیید مرگ مغزی طبق قوانین و ضوابط خاصی توسط مسئولان ذی‌صلاح انجام می‌شود که در نهایت پس از تأیید و کسب رضایت خانواده متوفی برای اهدا، عمل اهدا و پیوند در بیمارستان‌های دولتی و دانشگاهی زیر نظر وزارت بهداشت انجام می‌شود بنابراین دلالان نمی‌توانند نقشی در این میان داشته باشند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از آنا،دکتر کتایون نجفی‌زاده، مدیر عامل انجمن اهدای عضو ایرانیان ، با بیان اینکه سالانه پنج تا هشت هزار نفر در کشور دچار مرگ مغزی می‌شوند، گفت: از این تعداد تنها حدود یک‌هزار نفر یعنی یک‌چهارم افرادی که دچار مرگ مغزی می‌شوند و اعضای مناسب اهدای عضو دارند، اهدای عضو انجام می‌دهند، که طبق آمارهای جهانی 50 درصد از کل افراد مرگ مغزی باید به اهدای عضو برسند.

وی افزود: یکی از علل اصلی پایین‌ بودن میزان اهدای عضو در کشور ما رضایت ندادن خانواده‌ها به اهدای عضو است که در این زمینه باید اقدامات فرهنگی بسیاری انجام شود.

نجفی‌زاده در ادامه در پاسخ به به اینکه آیا در روند اهدای عضو و پیوند اعضا دلالان می‌توانند نقش داشته باشند، خاطرنشان کرد: اهدا و پیوند در بیمارستان‌های دولتی و دانشگاهی زیر نظر وزارت بهداشت انجام می‌شود؛ بنابراین وجود دلالان در مورد اهدای عضو افراد مرگ مغزی امکان‌پذیر نیست.

مدیر عامل انجمن اهدای عضو ایرانیان در ادامه خاطرنشان کرد: در اهدای کلیه از افراد زنده به دلیل اینکه میان اهداکننده و دریافت‌کننده عضو ارتباط وجود دارد، احتمال تبادل مالی نیز وجود خواهد داشت. بنابراین در این حوزه ممکن است اطلاعیه و دلالانی را ببینیم، اما در سایر اعضای بدن مانند کبد، قلب و ریه نمی‌توان حضور دلال و یا اطلاعیه‌های فروش را پذیرفت؛ زیرا این اعضا باید از افراد مرگ مغزی دریافت شود و عضو تحت شرایط خاص نگهداری و عمل پیوند انجام شود و از آنجایی که مراحل تائید مرگ مغزی توسط مراجع ذی صلاح انجام می‌شود و در نهایت پیوند صورت می‌گیرد، نمی‌توان وجود دلال را پذیرفت.

نجفی‌زاده در پاسخ به سوال دیگر مبنی‌ بر اینکه درخصوص پیوند و اهدای کبد اطلاعیه و تبلیغات بسیاری در فضای مجازی صورت می‌گیرد، گفت: کبد از اعضایی است که پیوند آن بسیار پیچیده و برای بیماران بسیار بدحال انجام می‌شود که در کشور تنها 5 مرکز فعال برای پیوند وجود دارد و سایر مراکز قادر به انجام آن نیستند، زیرا پیوند کبد جزو جراحی‌های بسیار پیچیده و نیازمند تکنولوژی‌های پیشرفته است، بنابراین جز در این مراکز، امکان‌پذیر نیست.

مدیر عامل انجمن اهدای عضو ایرانیان تصریح کرد: پیوند کبد فقط از افراد مرگ مغزی انجام می‌شود و در موارد محدود برای نوزادان نیازمند به کبد، جراحی پیوند از والدین و یا اقوام درجه یک صورت می‌گیرد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: از مراجع ذیصلاح درخواست می‌شود با افرادی که در حوزه فروش اعضا و یا واسطه‌گری برای پیوند تبلیغات می‌کنند، برخورد داشته باشند و بررسی کنند که این صحبت‌ها براساس چه مستنداتی ارائه شده و آن را در اختیار ما قرار دهند تا با رفع ابهامات به ترویج فرهنگ اهدای عضو کمک کنیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha