معاونت فرهنگی دانشجویی وزارت بهداشت گفت: آمار خودکشی دانشجویان در محیط‌های دانشگاهی به صفر رسیده‌است.

آمار خودکشی دانشجویان به صفر رسیده‌است

سلامت نیوز:معاونت فرهنگی دانشجویی وزارت بهداشت گفت: آمار خودکشی دانشجویان در محیط‌های دانشگاهی به صفر رسیده‌است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایلنا،محمد رضا داودآبادی فراهانی، معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت، درمان و علوم پزشکی  با اشاره به وضعیت سلامت روانی دانشجویان گفت: آمار سال ۹۳ از ۸ خودکشی موفق و حدود ۶۰ خودکشی ناموفق حکایت داشت و در آن موقعیت زمانی وضعیت بسیار نگران‌کننده بود. پس از آن با اقداماتی نظیر آموزش ۲ هزار نفر از دانشجویان تحت عنوان همیاران سلامت و کمک گرفتن از آنها برای نظارت بر وضعیت روانی دانشجویان به نتایج خوبی دست یافتیم.

وی ادامه داد: برای شناخت و نزدیک شدن به وضعیت روحی و روانی دانشجویان از تست‌های جدیدی استفاده کردیم تا قبل از ورود به دانشگاه با گرفتن این تست‌ها وضعیت روانی‌ آنها برای ما مشخص شود. باتوجه به انجام این تست‌ها متوجه شدیم که ۲۰ درصد دانشجویان قبل از ورود به دانشگاه و خوابگاهای دانشجویی مشکلات روحی و روانی دارند، ولی باید به این نکته هم اشاره کنیم که اگر این تست‌ها به صورت رو در رو انجام شود، می‌توانیم شاهد کاهش این آمار باشیم.

معاونت فرهنگی دانشجویی وزارت بهداشت در مورد کاهش یا افزایش افسردگی و همچنین آمار خودکشی‌ها در خوابگاه‌های دانشجویی گفت: متاسفانه در خصوص افسردگی شاهد کاهش نبودیم، زیرا ۷۰ درصد از دانشجویان کشور برای ادامه تحصیل از محل زندگی خود مهاجرت می‌کنند و عواملی چون دوری از خانواده، فشار تحصیل (به‌خصوص در دانشجویان پزشکی)، وضعیت اقتصادی و فضای دانشگاه موجب افسردگی در دانشجویان می‌شود.

فراهانی به آمار خودکشی‌ها در سال گذشته اشاره و خاطرنشان کرد: در سه سال ۹۳،  ۸ مورد خودکشی موفق داشتیم، ولی خوشبختانه در سال گذشته این آمار به صفر رسید است، البته در سال گذشته متاسفانه یک دانشجو خودکشی موفق داشت که در خارج از محیط دانشگاه بود.

معاونت فرهنگی دانشجویی وزارت بهداشت در خصوص فشار محیط‌های خوابگاهی بر وضعیت روانی دانشجویان گفت: یکی دیگر از علل افسردگی دانشجویان خوابگاهی به وضعیت ساختمان‌های خوابگاه‌ها باز می‌گردد. ما توانایی دوباره ساخت این ساختمان‌های قدیمی را از نظر مالی نداریم، ولی خوشبختانه در برنامه بودجه سال جاری ۲۰ میلیارد تومان برای بهسازی این ساختمان‌ها تخصیص داده شده است که امیدواریم بتوانیم کمی به وضعیت خوابگاه‌ها رسیدگی کنیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha