چهارشنبه ۳۰ فروردین ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۱
کد خبر: 210749

چند سالی است ارائه آمارهای ضد‌ونقیض درباره ناباروری و کاهش رشد جمعیت همچنین بحث بر سر افزایش جمعیت بالا گرفته است.

سلامت نیوز:چند سالی است ارائه آمارهای ضد‌ونقیض درباره ناباروری و کاهش رشد جمعیت همچنین بحث بر سر افزایش جمعیت بالا گرفته است.

 به گزارش سلامت نیوز، همشهری نوشت: بسیاری از مسئولان دولتی و كارشناسان از نگرانی برای كشور به‌دلیل رشد منفی جمعیت می‌گویند و زوجین را به فرزندآوری تشویق می‌كنند. در همین میان اما بسیاری از زوجین كه خواهان داشتن فرزند هستند متوجه می‌شوند یكی از آنها یا گاهی هر دو دارای موانعی بیولوژیك برای باروری طبیعی هستند. آمارها نشان می‌دهد این قشر كم هم نیستند و این در حالی است كه داشتن فرزند نخستین خواسته هر زوج و حق هر خانواده است. حالا در سال‌جاری اما زنگ‌های خطر ناباروری با اعلام تعداد قریب به 5میلیون زوج نابارور در حالی در كشور توسط رئیس انجمن علمی جنین‌شناسی و بیولوژی تولیدمثل ایران به‌صدا درآمده است كه این انجمن برای دومین سال پیاپی كمپین كمك به بیماران نابارور را به‌مدت 3روز در هفته پایانی اردیبهشت‌ماه امسال برگزار خواهد كرد.

دكتر محمدمهدی آخوندی، رئیس انجمن علمی جنین‌شناسی و بیولوژی تولیدمثل ایران در گفت‌وگو با همشهری در این‌باره گفت: با استناد به آمار سال1395، سرشماری نفوس و مسكن و بررسی‌های حدود 24میلیون و 200هزار جمعیت خانوار كشور و آمار 20درصدی ناباروری، میزان زوج‌های نابارور كشور قریب به 5میلیون زوج است؛ درصورتی‌كه نیمی از آنها نیازمند خدمات پیشرفته لقاح خارج رحمی هستند، حداقل 5. 2میلیون زوج نابارور باید از این امكان استفاده كنند و این در حالی است كه ظرفیت مراكز درمان ناباروری كشور توان انجام بیش از 50هزار سیكل درمان ناباروری را ندارند.

آخوندی درباره برپایی كمپین حمایت از زوجین نابارور از سوی انجمن علمی جنین‌شناسی با بیان هدف برگزاری این كمپین افزود: اقدام ابتكاری انجمن علمی جنین‌شناسی و بیولوژی تولیدمثل ایران، همزمان با برگزاری كنگره تولیدمثل در سال1395، در برپایی كمپین كمك به زوجین نابارور، در دسترس قرار دادن امكانات تشخیصی و مشاوره‌ای مراكز پیشرفته لقاح خارج رحمی سراسر كشور به‌مدت یك روز برای زوج‌های ناباروری است كه تاكنون امكان بررسی علل و نحوه درمان خود را نداشته‌اند. همچنین در هفته پایانی اردیبهشت‌ماه امسال، انجمن علمی جنین شناسی مجددا كمپین كمك به بیماران نابارور را به‌مدت 3روز برگزار خواهد كرد.

رئیس كمپین كمك به زوجین نابارور در ادامه گفت: البته زوجین نابارور می‌توانند با مراجعه به سایت https://barvari.org امكان ثبت‌نام و بهره‌گیری از بررسی و مشاوره رایگان علت ناباروری و نحوه درمان خود را داشته باشند. متخصصان درمان ناباروری و سلامت باروری تلاش خواهند كرد در زمینه اطلاع‌رسانی در مورد درمان‌های پیشرفته ناباروری، حفظ بارداری و داشتن فرزند سالم به‌نحو شایسته‌ای همكاری كنند.

دکتر محمدرضا نوروزی، عضو هیات مدیره انجمن علمی تخصصی ناباروری هم در این باره گفت: ما هنوز مركز ثبت اطلاعات برای زوج‌های جوان نابارور نداریم این یكی از نقایص ماست و زوج‌های نابارور زمانی كه معمولا به مراكز درمان ناباروری مراجعه می‌كنند عموما مورد بررسی و ثبت اطلاعات قرار می‌گیرند . این در حالی است كه بسیاری از زوج‌های نابارور ما ممكن است امكان مراجعه به مراكز درمان ناباروری را نداشته باشند و این امر به‌خصوص با توجه به مسائل فرهنگی‌ای كه وجود دارد بسیار چشمگیر است. چرا كه این زوج‌ها معمولا سعی می‌كنند مسئله ناباروری را پنهان كنند. اما موضوع دیگر هزینه‌های بالای درمان ناباروری به نسبت درآمدهای افراد است كه باعث می‌شود موارد ناباروری هم ثبت نشود این امر موجب شده كه انجمن‌های علمی و پزشكانی كه در امر درمان ناباروری فعال هستند كمپین‌های متعددی را به‌وجود بیاورند كه زوج‌های نابارور را تشویق به پیشگیری و درمان كنند و در صورتی كه روش‌های درمانی در زوج‌های نابارور قدم به قدم و بطور صحیح اجرا شود قابلیت این را دارد كه تا حدود 90درصد زوج‌های نابارور برایشان امكان درمان ناباروری فراهم شود پس تشویق زوج‌های نابارور و فراهم‌آوردن امكان درمان اهمیت زیادی دارد.

  • ناباروری قابل درمان است

دکتر محمدرضا نوروزی، عضو هیات مدیره انجمن علمی تخصصی ناباروری: آمارهای جهانی‌ نشان می‌دهد 15درصد از زوج‌های جوان از مشكلی به نام ناباروری رنج می‌برند. تحقیقاتی كه در ایران انجام شده، شیوع ناباروری در ایران را بین15تا 20درصد اعلام كرده‌اند كه متوسط آن با آمارهای جهانی تطبیق دارد. یعنی در كشور ما كه سالانه یك میلیون ازدواج ثبت می‌شود، حدود 150هزار زوج، به زوج‌های نابارور اضافه می‌شود. تخمین‌ها از سوی وزارت بهداشت نشان می‌دهد حدود 3میلیون زوج نابارور در كشور وجود دارد و سالانه این عدد در حال افزایش است و اگرچه درمان‌های ناباروری باعث می‌شود كه بسیاری از زوج‌های نابارور بتوانند وارد مرحله درمان شوند اما هنوز در كشور ما میزان درمان و پاسخ به درمان از میزانی كه به جمعیت ناباروراضافه می‌شود از نسبت كمتری برخوردار است بنابراین ما شاهد افزایش زوج‌های نابارور هستیم. البته هم‌اكنون حدود 60مركز ناباروری در كشور به ارائه خدمات درمان ناباروری می‌پردازند كه این موضوع اعم از درمان‌های ساده و پیچیده مانند IVF و میكرو اینجكشن است و نكته این است كه درمان ناباروری با هزینه‌های بالایی همراه است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha