رییس انجمن روانپزشكان ایران با بیان این كه تعداد روانپزشكان و روانشناسان بالینی در كشور كافی نیست، گفت: متاسفانه در سال‌های اخیر روانشناسانی كه در زمینه بالینی تحصیلاتی نداشتند از نظام روانشناسی مدرك بالینی كسب كرده‌اند و اكنون به عنوان مشاور در سطح كشور مشغولند.

به گزارشسلامت نیوز به نقل از ایسنا ا، دكترسید احمد جلیلی در نشست خبری دهمین كنگره سالانه انجمن روانپزشكان ایران، با اشاره به تنزل جایگاه اداره سلامت روان در ساختار جدید وزارت بهداشت و تقسیم مسئولیت این حوزه در دو معاونت بهداشت و درمان، گفت: تجربه نشان داده زمانی كه مسائل مربوط به یك موضوع در یكجا متمركز شوند نتایج بهتری خواهند داشت. به محض تقسیم كار میان نهادهای مختلف كشمكش آغاز می‌شود؛ به طوری كه طی چند سال گذشته در مورد اعتیاد و تخت‌های روانپزشكی كشمكش میان سازمان بهزیستی و وزارت بهداشت را شاهد بودیم. این امر عملا به ضرر بهداشت روان كشور و بیماران است. هرچند در زمینه سلامت روان حسن نیت از طرف مسئولان وجود دارد، اما راه درست به این منظور انتخاب نشده است.

وی درباره شیوع بیماری‌های روانپزشكی در كشور، گفت: قرار بود هر پنج سال یكبار تحقیقاتی در این زمینه انجام شود اما از سال 1380 به بعد این كار صورت نگرفته و مستندی در سطح كشوری نداریم. این در حالی است كه لازمه برنامه‌ریزی برای سلامت روان جامعه اطلاع از شیوع بیماری‌های روانی است.

جلیلی تعداد روانپزشكان كشور را بسیار اندك ارزیابی كرد و گفت:‌ لازم است رشته روانپزشكی تقویت شود. در حال حاضر حدود هزار و 300 روانپزشك در كشور فعالند كه حداقل حدود 10 هزار روانپزشك دیگر باید در كشور ارایه خدمت دهند.

وی با اشاره به نقش روانشناسان بالینی در كمك به سلامت روان جامعه، گفت: ‌روانشناسان در سطوح مختلف به میزان زیادی در كشور تربیت شده‌اند. اما تعداد روانشناسان بالینی كافی نیست. همچنین باید بررسی به منظور مشخص شدن چگونگی كسب مدرك بالینی از سوی برخی روانشناسان صورت گیرد؛ چرا كه این امر مشكلاتی را به وجود می‌آورد.

رییس دهمین كنگره سالانه انجمن روانپزشكان ایران گفت: روانشناس بالینی نمی‌تواند به صورت مستقیم بیمار بپذیرد. برای اختلالات روانی ابتدا باید به روانپزشك مراجعه كرد نه روانشناس بالینی و غیر بالینی.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha