بوق زدن بیجا ممنوع! جمله و عبارتی آشنا که این بار اهالی ساختمان بهارستان، آن را تبدیل به مصوبه‌ای با جریمه‌های ریالی کردند.

جریمه‌های جالب خیابان بهارستان

سلامت نیوز:بوق زدن بیجا ممنوع! جمله و عبارتی آشنا که این بار اهالی ساختمان بهارستان، آن را تبدیل به مصوبه‌ای با جریمه‌های ریالی کردند. مصوبه‌ای که البته نمونه‌های مشابه دیگری هم دارد تا لابلای قوانین سنگین و ثقیل مجلس در حوزه‌های مختلف که کمتر دربرگیرنده روزمرگی‌های شهروندی است، قانون‌های جالبی هم با موضوع‌های شهروندی به صحن علنی بیاید. مصوبه‌هایی که مرور چندتایی از معروف‌ترین آنها خالی از لطف نیست.

به گزارش سلامت نیوز، روزنامه صبح نو نوشت: سه شنبه مجلس، با چاشنی «بوق» همراه بود. این بار اما، خبری از صدای بوق نبود بلکه نمایندگان مردم، قانونی را تصویب کردند که صدای بوق‌های بی مورد و مزاحم را کمتر کنند. دیروز، اهالی ساختمان بهارستان در جریان بررسی لایحه هوای پاک، ماده 29 این لایحه را هم تصویب کردند. ماده‌ای که متنی جالب دارد. بر اساس تصمیم نمایندگان مجلس، میزان جریمه ایجاد آلودگی صوتی از سوی منابع متحرک و ثابت مشخص شد. به این ترتیب و براساس ماده 29 لایحه هوای پاک، ایجاد هرگونه آلودگی صوتی توسط منابع ثابت و متحرک، ممنوع  و در مورد منابع‌ ثابت، فردی که مرتکب این تخلف شده باشد، به پرداخت جریمه نقدی از یک میلیون تا دو میلیون ریال محکوم می‌شود. این ماده، البته تبصره‌هایی هم دارد که میزان جریمه را تا سقف سه میلیون ریال هم بالا می‌برد:«نیروی انتظامی مکلف است راننده وسایل نقلیه موتوری را برای بار اول ملزم به جریمه نقدی معادل یک میلیون ریال، درصورت تکرار برای بار دوم دو برابر جریمه مذکور و درصورت تکرار بیش از دوبار به جریمه نقدی معادل سه میلیون ریال محکوم کند.» براساس تبصره2 این ماده نیز، آیین‌نامه اجرائی این ماده توسط سازمان و با همکاری دستگاه‌های مربوطه حداکثر ظرف مدت سه‌ماه از تاریخ ابلاغ این قانون تهیه می‌شود و به‌تصویب هیأت وزیران می‌رسد. به این ترتیب، می‌توان امیدوار بود که صدای گوشخراش بعضی بوق‌های بی محل و مزاحم، کمتر به گوش برسد یا دست کم، فرد متخلف با جریمه قانونی تنبیه شود، اما این، تنها مصوبه جالب مجلس در این سال‌ها نبود و نمایندگان مردم، مصوبه‌های کاربردی دیگری هم در ارتباط با حوزه حقوق شهروندی تصویب کرده‌اند.

500 هزار تومان جریمه برای سگ گردانی


۶سال پیش و در جلسه پنجم اردیبهشت ماه مجلس شورای اسلامی، نمایندگان مردم در کمیسیون شوراهای مجلس، طرحی را تصویب کردند که بر اساس آن نه فقط گرداندن حیواناتی مانند سگ در اماکن و معابرعمومی ممنوع و مرتکب شونده به ضبط حیوان و جزای نقدی بین ۱۰۰ تا ۵۰۰ هزار تومان محکوم می‌شود، نگهداری حیوانات مذکور در آپارتمان‌ها نیز ممنوع شد. این طرح، البته واکنش‌های مختلف و متعددی را برانگیخت که همان زمان نیز به موضوعی جدی برای مناقشه میان موافقان و مخالفان این طرح تبدیل شد. اما سه سال پس از آن، 32 نماینده طرح مشابهی به هیأت رئیسه مجلس فرستادند که طی آن با «گرداندن سگ و میمون در اماکن عمومی» برخورد شود. طبق این طرح، نه‌ فقط سگ‌گردانی در شهر که معامله و نگهداری این حیوان‌ها در خانه نیز مجازاتی چون 74 ضربه شلاق و جریمه نقدی از یک تا 10 میلیون تومان داشت.

 

رانندگی سخت و زیان آور شد


آبان‌ماه سال گذشته، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس از تصویب کلیات طرحی خبر داد که شغلی دیگر را به فهرست مشاغل سخت و زیان آور اضافه می‌کرد. آقای «عبدالرضا عزیزی» نماینده مردم شیروان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به جلسه کمیسیون اجتماعی مجلس درباره این طرح گفته بود: «در این جلسه طرح سختی کار رانندگان درون شهری و برون شهری در کمیسیون مطرح و کلیات آن به تصویب رسید.» وی افزود: براساس این طرح شغل رانندگان درون شهری و برون شهری اعم از مسافربری و باربری در لیست مشاغل سخت و زیان آور قرار خواهد گرفت. عضو کمیسیون اجتماعی مجلس این را هم گفته بود که نمایندگان سازمان تأمین اجتماعی و راهنمایی و رانندگی، با این طرح مخالف بودند، اما اعضای کمیسیون با اکثریت آرا به کلیات طرح مذکور رأی دادند.

زباله ریختی جریمه می‌شوی


این قانون، البته سال‌هاست که تصویب و اجرایی شده است؛ اما هرچند سال یک بار، دوباره توسط مدیران نیروی انتظامی تکرار  و هشدارهای لازم به رانندگان داده می‌شود.
بر این اساس و مطابق قانون، اگر ماموران پلیس راهنمایی و رانندگی خودرویی را مشاهده کنند که از داخل آن زباله‌‌ای به بیرون ریخته می‌شود، آنان حق جریمه و اعمال قانون این خودرو را دارند. بر این اساس ریختن هرگونه زباله، مایعات و اشیا از درون خودرو به معابر ممنوع است و طبق قانون 30 هزار تومان جریمه دارد. ضمن این که جریمه انداختن آب دهان از خودرو به معابر 30 هزار تومان تعیین شده است.

جریمه تصادف با نابینایان


حدود سه سال پیش و در فروردین 93، نمایندگان مجلس شورای اسلامی با یک فوریت طرح الحاق یک تبصره به ماده 26 قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی موافقت کردند. بر اساس این طرح، رانندگان در صورت تصادف با نابینایان مکلف به پرداخت کلیه هزینه‌های درمانی و جبرانی وی می‌شوند. طبق این طرح که در مجلس تصویب شد، عبور و مرور نابینایان دارای عصای سفید در سطح معابر برای رانندگان وسایل نقلیه، درحکم چراغ قرمز است و رانندگان ملزم به توقف کامل در برخورد با این افراد دارای معلولیت نابینایی هستند. در صورت تصادف وسایل نقلیه با این افراد، راننده مکلف به پرداخت خسارت‌های جانی و مالی مصدوم یا متوفی بوده و در صورت بروز هرگونه معلولیت جدید ناشی از تصادف، پرداخت کلیه هزینه‌های درمانی و جبرانی آن برعهده راننده وسیله نقلیه است. به هرحال و با مرور قوانین، مصوبات و طرح‌های گذشته، به نظر می‌رسد قوانین مرتبط با حوزه شهروندی، اگرچه جذاب و جالب‌اند، اما وقتی پای اجرا به میان می‌آید، اعمال قانون چندان جدی گرفته نمی‌شود. امری که البته بی‌ارتباط با ناشناخته بودن بسیاری از این قوانین در میان شهروندان هم نیست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha