رییس کنگره سراسری انجمن علمی جراحان عمومی ایراناز مهم ترین مشکلات پزشکان را عدم شناخت علایم بیماری عنوان کرد

به گزارش سلامت نیوز وی افزود: متاسفانه پزشکان بسیاری از بیماری‌های معده را سوءهاضمه می‌دانند و به سادگی از کنار آن می گذرند، حال آن كه دل درد، احساس تهوع و ضعف عمومی و کم خونی از  علایمی هستند که برای تشخیص به موقع سرطان‌های دستگاه گوارش باید پیگیری شوند.
 

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ستاد خبری پنجمین کنگره سراسری انجمن علمی جراحان عمومی ایران دکتر علی یعقوبی امروز در حاشیه برگزاری كنگره با بیان اینكه آمار دقیقی از شمار مبتلایان به سرطان در كشور وجود ندارد، افزود: برخی از آمارها توسط دانشگاه‌ها و مراكز تحقیقاتی جمع‌ آوری شده‌اند و نیز بسیاری از آمارها به استناد كتاب‌های مرجع عنوان می‌شود.

وی با بیان اینكه 3 سرطان مری،‌ معده و كولون از شایع‌ترین سرطان‌های دستگاه گوارش است، گفت: سایر اجزای دستگاه گوارش از نظر سرطان شیوع كمتری دارند اما در صورت بروز هر علامت حاد و یكباره،  بدون هرگونه پیشینه قبلی در سنین بالای 50 سال مانند تهوع و درد شكم در افراد كه  بیش از یك هفته  طول بكشد باید به پزشك مراجعه كرد.  
 

به گفته این متخصص جراحی عمومی افزود،‌ در سرطان معده علایم به صورت سوء‌ هاضمه، دل‌درد خفیف، احساس ناراحتی بعد از خوردن غذا، ضعف عمومی و خستگی ظاهر می‌شود.
 

استاد دانشگاه علوم پزشكی تهران در خصوص علایم سرطان "مری " نیز  اظهار كرد:‌نشانه و علامت سرطان این بخش از دستگاه گوارش با  گیر كردن غذا  حین خوردن است و این امر حاكی از آن است كه سه چهارم قطر مری را توده سرطانی گرفته و در این مرحله درمان به صورت قطعی نیست.

رییسکنگره سراسری انجمن علمی جراحان عمومی ایرانبا بیان اینكه سرطان سیستم عصبی و لنفاوی در كشور شیوع كمتری نسبت به سایر سرطان‌ها دارد،‌ گفت:‌ در بالغین و در زنان سرطان سینه  و در مردان سرطان پروستات شیوع  بیشتری دارند.
 

دكتر یعقوبی  با اشاره به شیوع سرطان در برخی از مناطق كشور در ادامه بر لزوم  برنامه‌ریزی‌ دقیق برای تشخیص سرطان تاكید كرد و افزود: غفلت، ناآگاهی و ترس مردم از بیماری از علل  تشخیص دیرهنگام سرطان است.
این متخصص جراحی عمومی با بیان اینكه در صورت ابتلای دو نفر از اعضای  درجه یك خانواده به سرطان شخص سوم باید نسبت به پیگیری‌های درمانی حساسیت بیشتری داشته باشد، گفت: تغذیه در ایجاد سرطان معده و مری  اهمیت خاصی دارد و مصرف بیش از حد غذاهای كنسرو شده مشكل‌ساز است.

یعقوبی یادآور شد: در درمان سرطان در كشور  مشكلی وجود ندارد و هم‌چنان شیمی درمانی، رادیوتراپی و درمان‌های جراحی توسط متخصصان كشور در داخل انجام می‌شود.

پنجمین كنگره سراسری انجمن علمی جراحان عمومی ایران امروز با حضور یك‌هزار نفر از جراحان عمومی و فوق تخصص و حضور یك‌صد نفر از اساتید برجسته علوم پزشكی با هدف بحث و تبادل نظر و ارایه آخرین دست‌آوردهای علمی در خصوص درمان و عوارض سرطان‌ها در ایران از جمله سرطان‌های دستگاه گوارش، كولون،‌ ركتوم، سینه و دیگر سرطان‌ها در هتل المپیك آغاز به كار كرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha