چهارشنبه ۳۰ فروردین ۱۳۹۶ - ۱۱:۳۵
کد خبر: 210760

سیل در آذربایجان‌شرقی ویرانی‌های زیادی به‌جا گذاشته است. بارش باران بی‌سابقه در 50 سال اخیر مردم را غافلگیر کرده و خسارت‌های زیادی روی دستشان گذاشته است.

مردم آذرشهر قربانی سلفی نبودند

سلامت نیوز:سیل در آذربایجان‌شرقی ویرانی‌های زیادی به‌جا گذاشته است. بارش باران بی‌سابقه در 50 سال اخیر مردم را غافلگیر کرده و خسارت‌های زیادی روی دستشان گذاشته است. جان‌باختن ۴۲ نفر از مردم آذرشهر و عجب‌شیر به‌همراه خسارت ۳۰۰ میلیارد تومانی، خسارت‌های جانی و مالی‌ای است که تاکنون برآورد شده است.

به گزارش سلامت نیوز، وقابع اتفاقیه نوشت: با گذشت پنج روز از وقوع سیل و اظهارات متفاوتی که درباره علت آمار بالای جانباختگان منتشر شده زوایای جدیدی از این موضوع روشن شده است. در روزهای نخست وقوع سیل برخی از مسئولان مدعی شده بودند که بیشتر جانباختگان سیل افرادی بودند که برای تماشا و گرفتن عکس و فیلم کنار رودخانه توقف کرده‌اند. اظهارات مسئولان به سرعت تیتر رسانه‌ها شد و جانباختگان سیل، سلفی‌گیران در دل بحران معرفی شدند. با گذشت چند روز از این حادثه و بررسی‌های انجام‌شده اما مشخص شد که جانباختگان نه‌تنها تماشاگر نبوده‌اند بلکه آنها قربانی مسیر‌های خطرناکی که برای عبور وسایل نقلیه در روستا وجود داشته، شده‌اند. در بررسی جانباختگان شهرستان آذرشهر اسم یک پل بیشتر به چشم می‌خورد، «پل غله‌زار»! کلیپی که در فضای مجازی به‌سرعت منتشر شد و گسترش یافت و در نگاه اول چنین به نظر رسید که سرنشین خودروهایی که در داخل سیل گیر کرده‌اند و آب آنها را می‌برد، افرادی بودند که در عصر جمعه در حال تماشای سیل بودند اما واقعیت چیز دیگری بود.

ساکنان روستا می‌گویند جانباختگان به‌دلیل استفاده از دهانه یکی از پل‌های رودخانه آذرشهر به‌عنوان زیرگذر قربانی سیل شده‌اند. در روز حادثه نیز طبق معمول خودروهای زیادی در حال عبور و مرور بودند که به جهت افزایش یکباره میزان آب سیل برخی از خودروها در آب ‌گیر می‌کنند و سیل آنها را با خود می‌برد و در نهایت سرنشینان بسیاری از این خودروها جان خود را از دست می‌دهند. گفته‌های اهالی روستای غله‌زار حاکی از آن است که از دهانه یکی از پل‌های رودخانه آذرشهر به‌عنوان زیرگذر این روستا استفاده می‌شد و حتی از ۱۰ سال قبل آسفالت شده بود و همه مردم از این مسیر استفاده می‌کردند. تابلوی نصب‌شده در این محل نیز گواهی این حرف مردم منطقه بوده که سالیان سال است از این راه خطرناک استفاده می‌کردند. تابلوی زیرگذر غله‌زار آذرشهر یا آسفالت‌کردن همان دهانه پل، تأییدی به حرف‌های اهالی است. مردم برای ورود به جاده اصلی آذرشهر از دهانه زیر پل غله‌زار تردد می‌کردند و در روز حادثه نیز با عبور از این محل شدت بالای سیل آنها را غافلگیر می‌کند و تعدادی از خودروها به‌همراه سرنشینان در داخل سیل غرق می‌شوند. این درحالی است که اللهیاری در روز پس از حادثه علت افزایش قربانیان را توقف آنها در حاشیه رودخانه اعلام کرده بود. یدالله اللهیاری، سرپرست جدید فرمانداری شهرستان آذرشهر، به ایسنا گفته بود: بیشتر افراد سیل‌زده و مفقود‌شده به علت قرارگیری در مجاورت سیل و تماشای آن، گرفتار سیل شده‌اند.

پورمهدی، معاون عمرانی استاندار آذربایجان‌شرقی، یکی دیگر از کسانی بود که جانباختگان را سلفی‌گیران معرفی کرده و گفته بود: متأسفانه در شهرستان‌های آذرشهر و عجب‌شیر برخی از مردم برای گرفتن عکس یادگاری کنار رودخانه‌ها جمع شده و سیل خودروی برخی از این افراد را با خود برده است. مدیرکل بحران آذربایجان‌شرقی به مهر می‌گوید: بیشترین جانباختگان حادثه سیل آذربایجان مربوط به پل غله‌زار آذرشهر است که خودروها به‌همراه سرنشینان آنها را آب با خود می‌برد.

خلیل ساعی گفت: تاکنون جسد ۳۶ نفر از جانباختگان سیل اخیر در استان پیدا شده است. شهرستان عجب‌شیر ۲۰ مفقودی داشت که جسد ۱۸ نفر از آنها پیدا شده است. او ادامه داد: شهرستان آذرشهر نیز ۲۲ مفقودی داشت که جسد ۱۸ نفر از آنها پیدا شده و تلاش‌ها برای یافتن اجساد دیگر ادامه دارد. او از خسارت سه هزار میلیارد ریالی سیل در آذربایجان‌شرقی خبر داد و گفت: سیل اخیر به ۱۲ شهرستان استان خسارت زد. معاون فرماندار شهرستان آذرشهر
در این‌باره گفت :این محل عبور و مرور موقت بود که در روز حادثه نیز توسط مأموران انتظامی هشدارهایی داده‌ شده بود ولی با بی‌اعتنایی مردم مواجه شد. احمد علیزاده گفت: متأسفانه برخی از خودروها از دهانه دوم پل تردد کرده‌اند که همین مسئله باعث بروز این حوادث شد.


وی گفت: سه ساعت قبل از شدت‌یافتن سیل تمامی نیروهای انتظامی شهرستان در این محل حضور داشتند و از تردد خودروها جلوگیری می‌کردند. این درحالی‌ است که به گفته برخی از اهالی در روز حادثه این مسیر بسته نشده بود و تردد در آن جاری بوده است. فرماندار شهرستان آذرشهر اطلاعات دقیق‌تری دراین‌باره دارد. او می‌گوید: اینجا مسیر راه نبوده است بلکه راه گذری اضطراری یک روستایی بود که متأسفانه با توجه به ممانعت‌هایی که مأموران انتظامی در روز حادثه انجام می‌دادند ولی مردم بی‌اعتنایی کرده بودند و از این مسیر استفاده می‌کردند. یدالله اللهیاری ادامه می‌دهد: عدم رعایت مردم و بی‌احتیاطی باعث بروز این حادثه تلخ شد. مردم از دوربرگردان جایگزین غله‌زار در آذرشهر استفاده نکرده بودند. معاون عمرانی استاندار آذربایجان‌شرقی نیز دراین‌باره گفت: مردم از دوربرگردان جایگزین غله‌زار در آذرشهر
استفاده نکرده بودند. محمدصادق پور‌مهدی با تأکید بر اینکه تردد‌نکردن از دوربرگردان جایگزین پل غله‌زار آذرشهر زمینه‌ساز افزایش شمار قربانیان بود، افزود: چند متر جلوتر از دوربرگردان قبلی، دوربرگردان جایگزین ‌قرار داده‌ شده بود. او ادامه داد: بااین‌حال، ساکنان روستای غله‌زار اصرار به تردد از مسیر قبلی داشتند که این موضوع باعث افزایش شمار قربانیان سیل شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha