چهارشنبه ۳۰ فروردین ۱۳۹۶ - ۱۵:۲۳
کد خبر: 210805

پیاده‌روی در بهار و تابستان می‌تواند بسیار لذتبخش باشد به‌ویژه در زمانی‌که هوا خیلی گرم نیست و کمی هم آفتاب می‌تابد.اما برای پیاده‌روی، باید حتما خود را از اشعه‌های مضر آفتاب، محافظت كنید. داشتن عینك آفتابی، كلاه و استفاده از كرم ضدآفتاب، برای بیرون‌رفتن در یك روز آفتابی ضروری است به همین دلیل باید حتما به فكر خرید این وسایل باشید.

مراقبت های بهاره از پوست در برابر آفتاب

سلامت نیوز: پیاده‌روی در بهار و تابستان می‌تواند بسیار لذتبخش باشد به‌ویژه در زمانی‌که هوا خیلی گرم نیست و کمی هم آفتاب می‌تابد.اما برای پیاده‌روی، باید حتما خود را از اشعه‌های مضر آفتاب، محافظت كنید. داشتن عینك آفتابی، كلاه و استفاده از كرم ضدآفتاب، برای بیرون‌رفتن در یك روز آفتابی ضروری است به همین دلیل باید حتما به فكر خرید این وسایل باشید.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از همشهری، البته برای خرید باید به برخی نكات دقت كنید وگرنه باید انتظار آسیب به پوست‌تان را داشته باشید.

    عینك

گول ظاهر را نخورید
تنوع عینك آفتابی در بازار زیاد است به همین دلیل بسیاری از افراد نمی‌دانند كه دقیقا چه نوع عینكی بخرند. بسیاری از افراد در زمان خرید عینك، صرفا به ظاهر آن توجه می‌كنند كه این مسئله برای محافظت از چشم‌ها كافی نیست. ظاهر عینك، یكی از مواردی است كه بعد از اطمینان از كیفیت، باید به آن توجه كرد.

خرید، از جای معتبر
اینكه عینك آفتابی خود را از كجا بخرید، شاید در نگاه اول چندان مهم به‌نظر نرسد ولی در حقیقت عینك‌هایی كه دست‌فروش‌ها عرضه می‌كنند، ممكن است بسیاری از استانداردهای عینك‌های آفتابی‌ای كه در مغازه‌ها موجود هستند، نداشته باشند به همین دلیل باید عینك آفتابی را حتما از جای معتبر خرید.

عینك‌های محافظت‌كننده
عینك آفتابی باید حتما از چشم در برابر اشعه‌های مضر خورشید محافظت كند به همین دلیل باید عینك‌های آنتی یو. وی (Anti U.V) را خریداری كرد. این عینك‌ها به نسبت سایر عینك‌ها قیمت بالاتری دارند اما تشخیص اینكه واقعا آنتی یو. وی هست یا نه، تنها با دستگاه یو.وی متر امكان‌پذیر است كه در برخی از عینك‌فروشی‌ها این دستگاه وجود دارد. اگر دستگاه یو.وی متر عدد 400را نشان بدهد، آن عینك آفتابی برای محافظت از چشم در برابر اشعه ماورای بنفش، مناسب است.

چه رنگی بخرید؟
شیشه‌های عینك آفتابی، با رنگ‌های مختلفی در بازار عرضه می‌شوند. بسیاری از پزشكان متخصص چشم به افراد توصیه می‌كنند كه از عینك‌های آفتابی‌‌ای كه رنگ شیشه آنها خاكستری یا مشكی است، استفاده كنند البته رنگ شیشه، بعد از آنتی‌‌یو.وی بودن حائز اهمیت خواهد بود.

بهترین عینك
هنگام خرید، سراغ آن دسته از عینك‌های آفتابی بروید كه قاب و شیشه بزرگ‌تری دارند چون می‌توانند محافظت بیشتری از چشم‌ها در برابر اشعه مضر آفتاب داشته باشند. حتی اطراف برخی از عینك‌های آفتابی كه در بازار به فروش می‌رسند بسته است كه به‌دلیل محافظت بیشتر، گزینه بهتری محسوب می‌شوند.

نگین‌دارهای گران قیمت
برخی از عینك‌های آفتابی را با قیمت بسیار بالایی می‌فروشند كه دلیل این مسئله مارك عینك و نگین‌ها یا نوع پلاستیكی است كه در ساخت آن به‌كار رفته؛ این باور كه یك عینك آفتابی هر چه گران‌تر باشد قدرت محافظت بیشتری در برابر اشعه مضر آفتاب دارد، باور نادرستی محسوب می‌شود.

    كلاه

كلاه روشن بر سرت بگذار
هنگام خرید كلاه، باید به رنگ آن توجه كافی داشت؛ كلاه‌هایی كه رنگ آنها روشن‌ است، گزینه بهتری محسوب می‌شوند.

اندازه كلاه چقدر باشد؟
برای خرید كلاه باید به اندازه آن‌توجه كافی داشت چون كلاه‌های تنگ می‌توانند باعث سردرد شوند. كلاه‌هایی كه قابلیت تنظیم دارند بهتر از كلاه‌های دیگر هستند و آن دسته از كلاه‌هایی كه با دكمه اندازه می‌شوند، بهتر از نوع چسبی هستند چون چسبی‌ها بعد از مدتی قابلیت چسبندگی خود را از دست می‌دهند. اندازه لبه كلاه می‌تواند متفاوت باشد، هر چه لبه كلاه بزرگ‌تر باشد، قدرت محافظت آن در برابر اشعه‌های مضر آفتاب بیشتر است. كلاه‌هایی كه با لبه كوچك‌تر به فروش می‌رسند، مخصوص ورزش هستند و برای آن دسته از افرادی كه می‌خواهند برای ساعت‌های طولانی در آفتاب تردد كنند، مناسب نیستند.

كتان بهتر است
كلاه‌ها به 2 صورت در بازار عرضه می‌شوند یا روباز هستند یا روی آنها بسته است. كلاه‌های روباز، به‌دلیل گردش هوا روی سر و عرق‌كردن كمتر، گزینه بهتری محسوب می‌شوند. اما اگر تمایل دارید كه حتما كلاه بسته بخرید، سراغ آن دسته از كلاه‌هایی بروید كه روی آنها توری است و هوا در آنها گردش دارد. كلاه‌هایی كه در بازار به فروش می‌رسند، بیشتر از جنس كتان و برزنت (ضدآب) هستند كه كلاه‌های جنس كتان برای تابستان و فصل گرم، گزینه بهتری به‌حساب می‌آیند.

راز كلاه‌های گران‌قیمت
بعضی از كلاه‌ها با قیمت بالایی به فروش می‌رسند كه دلیل این مسئله بیشتر به مارك كلاه برمی‌گردد. البته این نكته را نباید از یاد برد كه این دسته از كلاه‌ها روی سر بهتر قرار می‌گیرند و بسیاری از آنها را می‌توان داخل ماشین‌لباسشویی شست. كلاه‌های مارك، اگر اصل باشند به نسبت سایر كلاه‌های آفتاب‌گیر طول عمر بیشتری دارند. برخی از كلاه‌های آفتاب‌گیر كه با قیمت بالاتری به فروش می‌رسند، با فناوری نانو ساخته شده‌اند و مانع از تجمع باكتری، بوی عرق و... می‌شوند.

    ضدآفتاب

عیار چند بخریم؟
هنگام خرید كرم ضدآفتاب، باید به عیار حفاظتی (SPF)، توجه كرد. یك كرم ضدآفتاب خوب، باید عیار حفاظتی 30داشته باشد. دور ضدآفتاب‌هایی كه عیار حفاظتی آنها پایین‌تر است خط بكشید چون نمی‌توانند از پوست شما در برابر اشعه‌های مضر آفتاب محافظت كنند.

ضدآفتاب‌های رنگی
برخی از ضدآفتاب‌های موجود در بازار رنگی هستند كه معمولا با قیمت بیشتری به فروش می‌رسند. گران‌تر بودن ضدآفتاب‌های رنگی، به‌دلیل خاصیت آرایشی آن‌هاست و تأثیر چندانی در اثر حفاظتی آن ندارد.

بدون چربی بخریم؟
روی برخی از كرم‌‌های ضد‌آفتاب، عنوان بدون چربی (Oil Free) آمده است. این دسته از كرم‌های ضدآفتاب گزینه بسیار خوبی برای آن دسته از افرادی كه با مشكل چربی پوست و جوش صورت مواجه هستند، محسوب می‌شود. البته معمولا قیمت بیشتری نسبت به كرم‌های ضدآفتاب معمولی دارند.

با یك تیر 2 نشان
آن دسته از افرادی كه پوست آنها خشك است باید حتما سراغ ضدآفتاب‌هایی بروند كه در تركیبات آنها از مرطوب‌كننده بهره گرفته شده است. این نوع ضدآفتاب‌ها هم مانند ضدآفتاب‌های بدون چربی با قیمت بیشتری به فروش می‌رسند.

بهترین را انتخاب كن
از آن‌جایی كه ضدآفتاب باید هر 2تا 3 ساعت یك‌‌بار تمدید شود و برای مدت زیادی روی پوست می‌ماند، باید متناسب با نوع پوست افراد باشد. برای این منظور مشورت با پزشك متخصص پوست و مو ضروری است. آن دسته از افرادی كه پوست‌های بسیار حساس دارند، باید سراغ ضدآفتاب‌هایی بروند كه روی آنها ضد‌حساسیت بودن قید شده باشد.

اسپری بهتر است یا كرم؟
ضدآفتاب‌ها معمولا به 2 صورت كرمی و اسپری به فروش می‌رسند. ضدآفتاب‌هایی كه به‌صورت كرم هستند، معمولا مصرف كمتری دارند علاوه بر این، خطر ورود به چشم را ندارند. ضدآفتاب‌هایی كه به‌صورت اسپری تولید می‌شوند و به فروش می‌رسند، بیشتر مناسب پوست بدن هستند.

فیزیكی بخریم یا شیمیایی؟
كرم‌های ضدآفتاب به‌طور كلی به 2دسته دارای فیلتر فیزیكی و شیمیایی دسته‌بندی می‌شوند. ضدآفتاب‌های فیزیكی می‌توانند مانند یك سد در برابر اشعه آفتاب عمل كنند درحالی‌كه كرم‌های ضدآفتاب شیمیایی اشعه‌های مضر را به‌خود جذب می‌كنند و بدین شكل مانع از آسیب به پوست می‌شوند. بسیاری از متخصصان پوست بر این باورند كه استفاده از كرم‌های ضدآفتاب فیزیكی برای پوست بهتر از نوع شیمیایی است چون خود تركیبات شیمیایی می‌توانند اثرات نامطلوبی روی پوست بگذارند.

ضدآفتاب برای كودكان
بر خلاف تصور بسیاری از افراد كه فكر می‌‌كنند كودكان نیاز به كرم ضدآفتاب ندارند اما آنها نیز باید از 6 ماهگی به بعد از ضدآفتاب استفاده كنند. تنوع كرم‌های ضدآفتابی كه برای كودك تولید می‌شوند بسیار كم است به همین دلیل درصورت عدم‌دسترسی به كرم‌های مخصوص كودك، باید از ضدآفتاب‌هایی استفاده كرد كه از نوع فیزیكی و ضد‌حساسیت هستند.

ضدآفتاب مخصوص خانم‌های باردار
خانم‌های باردار هم مانند كودكان باید در زمان خرید كرم ضد‌آفتاب دقت كافی داشته باشند و كرم‌های ضدآفتابی را بخرند كه فیزیكی هستند و مواد شیمیایی در آنها به‌كار نرفته است. روی بسیاری از كرم‌های ضدآفتاب نوع آن ذكر شده و فقط كافی است با دقت روی كرم ضدآفتاب خوانده شود.

تركیب گیاهی را از یاد نبرید
برخی از كرم‌های ضدآفتاب با قیمت بالاتری به فروش می‌رسند این دسته از كرم‌های ضدآفتاب حاوی تركیبات گیاهی هستند و می‌توانند مانع از التهاب پوست در برابر آفتاب شوند. معمولا در كرم‌های ضدآفتابی كه چنین خاصیتی دارند، آلوئه‌ورا و بابونه به‌كار رفته است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha