مدیرکل دفتر حمایت و پشتیبانی امور پژوهش و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به اختصاص 300 میلیون یورو به وزارت علوم و 100 میلیون یورو به وزارت بهداشت برای تقویت آزمایشگاه‌ها گفت: از سوی شورای نگهبان یوروی آن به دلار تبدیل و در نهایت 40 هزار میلیارد ریال برای این امر تعیین شد.

کاهش بودجه به‌روزرسانی آزمایشگاه‌ها/رفع نیاز 50درصدی کشور با تعمیر تجهیزات آزمایشگاهی

سلامت نیوز:مدیرکل دفتر حمایت و پشتیبانی امور پژوهش و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به اختصاص 300 میلیون یورو به وزارت علوم و 100 میلیون یورو به وزارت بهداشت برای تقویت آزمایشگاه‌ها گفت: از سوی شورای نگهبان یوروی آن به دلار تبدیل و در نهایت 40 هزار میلیارد ریال برای این امر تعیین شد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، دکتر بختیاری امروز در دومین همایش تخصصی رؤسای آزمایشگاه‌های دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی که به مناسبت روز آزمایشگاه در پژوهشگاه پلیمر و پتروشیمی ایران برگزار شد، با انتقاد از ایجاد آزمایشگاه‌های پراکنده در دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی ابراز امیدواری کرد که با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته آزمایشگاه‌های کشور در جهت توانمندکردن کشور ساماندهی شوند.

وی با تاکید بر تلاش کشور برای ارتقای جایگاه آزمایشگاه‌ها اظهار کرد: در سال جاری و با توجه به شعار سال باید جهت‌گیری‌های خود را بر اساس نقشه راهی که مقام معظم رهبری ترسیم کرده‌اند، تعریف کنیم و استفاده از دستگاه‌هایی را که کمتر استفاده شده‌اند، در دستور کار خود قرار دهیم.

بختیاری با بیان اینکه آزمایشگاه‌های مرکزی ایجاد شده در حد توان کشور نبوده است، یادآور شد: با ساماندهی که در زمینه ایجاد شبکه شاعا کردیم، در حال حاضر 131 آزمایشگاه مرکزی را تجمیع و ساماندهی کرده‌ایم و امیدواریم سایر آزمایشگاه‌های کشور نیز ساختار منسجمی به خود بگیرند.

مدیر کل دفتر حمایت و پشتیبانی امور پژوهش و فناوری وزارت علوم با اشاره به برنامه‌های این وزارتخانه برای تقویت آزمایشگاه‌های مرکزی خاطرنشان کرد: بر این اساس همکاری با بخش خصوصی را در دستور کار قرار دادیم، به‌گونه‌ای که با مشارکت این آزمایشگاه‌ها فعالیت‌های تحقیقاتی را اجرا کنیم.

وی نبود نیروی متخصص در آزمایشگاه‌ها را از جمله عوامل عدم استفاده از تجهیزات آزمایشگاهی نام برد و گفت: بسیاری از دستگاه‌های آزمایشگاهی به دلیل نبود نیروی متخصص راه‌اندازی نشده‌اند که این امر توانمندی‌های آزمایشگاهی را کاهش می‌دهد.

بختیاری همچنین اضافه کرد: بسیاری از تجهیزات آزمایشگاهی به دلیل عدم استفاده دچار فرسودگی شده‌اند و این در حالی است که با مشقات زیاد بودجه تهیه و اقدام به خرید تجهیزات آزمایشگاهی شده‌ است و این وضعیت در هیچ کشوری حاکم نیست و باید مدیریت‌ها اصلاح شود.

وی با تاکید بر اینکه ما باید از ایجاد چنین وضعیت‌هایی پرهیز کنیم، گفت: در این راستا باید آزمایشگاه‌ها با حداکثر توان خود سرویس‌دهی کنند، ضمن آنکه ما نیز برنامه‌ریزی‌هایی برای ساماندهی آزمایشگاه‌ها اجرایی کردیم، ولی راضی نیستیم و باید تلاش خود را در این زمینه افزایش دهیم چراکه سرمایه‌های هنگفتی در آزمایشگاه‌های کشور نهفته است.

مدیر کل دفتر حمایت و پشتیبانی امور پژوهش و فناوری وزارت علوم با بیان اینکه وضعیت بهره‌برداری از تجهیزات آزمایشگاهی بخش دولتی مطلوب نیست، خاطرنشان کرد: بسیاری از امکانات آزمایشگاهی موجود در بخش‌های دولتی دو تا سه شیفت می‌توانند ارائه خدمت دهند که برای تحقق این امر می‌توانیم از فناوری‌های نوین مانند استفاده از سیستم‌های آنلاین و سهولت سرویس‌دهی به دانشگاه‌ها و خارج دانشگاه‌ها بهره‌مند شویم.

وی تجمیع آزمایشگاه‌های پراکنده را از سیاست‌های وزارت علوم نام برد و یادآور شد: برای این امر نیز بودجه‌هایی برای خرید تجهیزات در نظر گرفته شد؛ ولی تاکنون در دریافت این بودجه ناموفق بوده‌ایم.

بختیاری، با تاکید بر ضرورت شناسنامه‌دار شدن همه آزمایشگاه‌ها، افزود: با بین‌المللی شدن آزمایشگاه‌ها و ایمن شدن آنها، شناسنامه آزمایشگاه‌ها اصیل‌تر خواهد شد.

مدیر کل دفتر حمایت و پشتیبانی امور پژوهش و فناوری وزارت علوم، تعمیر و نگهداری تجهیزات آزمایشگاهی را از دیگر اقدامات ضروری عنوان کرد و ادامه داد: بسیاری از دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی با بودجه‌های اندک در این زمینه اقدام کرده‌اند و با این اقدام 50 درصد نیاز دانشگاه‌ها به تجهیزات آزمایشگاهی رفع شده است.

بختیاری با تاکید بر اینکه برای جذب بودجه تجهیز آزمایشگاهی از 3 سال قبل اقدام کردیم، اظهار کرد: ولی تلاش‌های ما به نتیجه نرسید، چراکه درخواست‌های ما در این زمینه در هیات دولت به تصویب رسیده است؛ ولی زمانی که این درخواست‌ها به مجلس شورای اسلامی می‌رسد، اتفاقات ناخوشایندی برای آن رخ می‌دهد.

به گفته وی، کشورهایی مانند کره‌جنوبی که از نظر علمی از ایران عقب‌تر بوده است، در حال حاضر 4 درصد از تولید ناخالص داخلی خود را به امر تحقیقات اختصاص داده‌اند؛ این در حالی است که در ایران در حالی که تا سال گذشته 47 صدم درصد جی‌دی‌پی به امر پژوهش اختصاص یافته بود، این میزان در سال 95 کاهش یافته است.

بختیاری تاکید کرد: در صورتی که ما نتوانیم به این مشکل فائق آییم، به تدریج از فعالیت‌های تحقیقاتی باز می‌مانیم.

مدیر کل دفتر حمایت و پشتیبانی امور پژوهش و فناوری وزارت علوم خاطرنشان کرد: در بودجه سال 96 حدود 50 میلیارد دلار در قالب فاینانس پیش‌بینی شده است که در خوشبینانه‌ترین حالت از این میزان 5 میلیارد دلار برای طرح‌های اولویت‌دار وزارتخانه‌های علوم، ارشاد و فرهنگ اسلامی و جهاد کشاورزی در قالب تسهیلات اختصاص می‌یابد.

وی همچنین اضافه کرد: در تبصره 4 بند هـ قانون بودجه دولت مقرر شد که 300 میلیون یورو به وزارت علوم و 100 میلیون یورو به وزارت بهداشت برای تقویت آزمایشگاه‌ها و به‌روز رسانی آنها اختصاص یابد؛ ولی در آخرین لحظه از سوی شورای نگهبان این بند تغییر کرد، به‌گونه‌ای که یوروی آن به دلار تبدیل شد و در نهایت این میزان به 40 هزار میلیارد ریال رسید.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha