چهارشنبه ۳۰ فروردین ۱۳۹۶ - ۱۵:۵۳

بسیاری از ما به خوبی علائم سرماخوردگی را می شناسیم و به محض مواجه شدن با آن ها در "گوگل" به دنبال راه درمان می گردیم. اما گاهی علائم به چیزی فراتر از یک سرماخوردگی ساده مربوط هستند و در صورت عدم پیگیری جدی، مشکلات متعددی را به دنبال می آورند. پس بهتر است توسط کسی متخصص تر از گوگل بررسی شوند.

چرا باید سرماخوردگی را جدی بگیریم؟

سلامت نیوز:بسیاری از ما به خوبی علائم سرماخوردگی را می شناسیم و به محض مواجه شدن با آن ها در "گوگل" به دنبال راه درمان می گردیم. اما گاهی علائم به چیزی فراتر از یک سرماخوردگی ساده مربوط هستند و در صورت عدم پیگیری جدی، مشکلات متعددی را به دنبال می آورند. پس بهتر است توسط کسی متخصص تر از گوگل بررسی شوند.

علائمی که بیش از سه هفته طول می کشد

به گزارش سلامت نیوز به نقل از تبیان، حتی اگر سه هفته به نظر زمان طولانی ای می آید، اما به طول انجامیدن سرماخوردگی تا 21 روز امری عادی است. سرفه هایی که بیش از سه هفته ادامه دارند، معمولا نگران کننده خواهند بود. این علائم طولانی مدت می توانند نشانه ی مشکلاتی نظیر آسم، ذات الریه و یا یک نوع آسیب متناوب ریه ها باشند. باید متوجه باشید که در طول این سه هفته علائم نه تنها نباید ثابت باشند، بلکه باید رو به بهبودی باشند.


بهبودی علائم پسرفت کرده و بدتر از قبل می شوند

گاهی اوقات شما احساس بهتری دارید تا اینکه علائم بیماری برمی گردند و بدتر می شوند. برخی از علائم اضطراری نیاز به مراقبت پزشکی فوری دارند، مانند علائم شبیه آنفلوانزا که به نظر می رسد بهبود پیدا کرده اند، اما دوباره با تب و سرفه های شدیدتر برمی گردند. در این حالت می توان گفت فرد دچار عفونت ثانویه شده است که می تواند هر چیزی از برونشیت تا ذات الریه باشد. هرچه که باشد، باید نزد یک پزشک بروید.


خلط رنگی می شود

خلط غلیظ در یک سرماخوردگی معمول است، اما اگر خلط رنگ عجیبی داشته باشد، نشان از آن دارد که چیزی عجیب در بدن تان در حال رخ دادن است. سلول های سفید خون برای مبارزه با عفونت در حال تلاش هستند. بنابراین اگر شما رنگی مثل زرد، قهوه ای، سبز، و یا حتی خون مشاهده کنید، باید نگران شوید.


چشم دچار خارش و اشک ریزش می شود

اگر اشک ریزش چشم تان متوقف نمی شود، در حالی که می دانید چشم هایتان دچار مشکل جدی نیستند، پس این احتمال وجود دارد که شما دچار آلرژی هستید نه سرماخوردگی. گاهی اوقات تمایز این دو از هم مشکل است.

اگر پیوسته در حال از دست دادن وزن باشید، در حالی که غذای کافی می خورید، نشان می دهد بدن تان دچار اشکال شده است

بیش از صد گونه ویروس سرماخوردگی وجود دارد که هر کدام تمایل دارند در زمان مشخصی از سال گسترش پیدا کنند. به همین دلیل است که تمایز آلرژی فصلی از سرماخوردگی کمی مشکل است.

سایر نشانه های واکنش های آلرژیک می تواند شامل کهیر، ورم زبان، احساس سبکی سر، درد معده و غیره باشد.


وزن بدون هیچ دلیلی کاهش می یابد

کاهش بدون دلیل وزن، نگران کننده است. اگر شما غذا نخورید و وزنتان کم شود، عادی است. اما اگر پیوسته در حال از دست دادن وزن باشید، در حالی که غذای کافی می خورید، نشان می دهد بدن تان دچار اشکال شده است. کاهش وزن بدون دلیل همراه با علائمی شبیه سرماخوردگی می تواند نشانه پرکاری تیروئید، سرطان، یک عفونت باکتریایی و یا حتی ایدز باشد.


سینه خس خس می کند

در حالی که سرفه از علائم شایع سرماخوردگی است، اما اگر سرفه با خس خس سینه یا تنگی قفسه سینه همراه گردد، در واقع ممکن است فرد دچار حمله آسم شود. در طول حملات آسم، راه های هوایی متورم و ملتهب می شوند، توسط مخاط گرفته، و در نهایت به خاطر سفتی ماهیچه ها تنگ می شوند. پس از آن تنفس مشکل می شود، طوری که انگار فرد می خواهد از طریق یک نی پر شده با پنبه نفس بکشد. اگر از این حالت رنج می برید، با پزشک صحبت کنید.


فشار شدیدی احساس می شود

اگر درد یا فشاری در یک بخش خاص از بدن تان دارید، باید احتیاط کنید، به عنوان مثال گلودرد استرپتوکوکی به وضوح باعث درد گلو می شود. عفونت های سینوس می تواند به بینی و یا حتی دندان هایتان صدمه بزند. البته احتمال عفونت گوش نیز وجود دارد، اگر شما تجربه هر گونه از دست دادن شنوایی، درد شدید در گوش (به طوریکه آن را به لمس حساس می کند) و هر نوع ترشح از گوش را دارید. این ها همه دلایل کافی جهت مراجعه به پزشک هستند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha