پنجشنبه ۳۱ فروردین ۱۳۹۶ - ۰۹:۱۷
کد خبر: 210888

فرقی نمی‌کند کدام نقطه از کره زمین باشد، ابرهای خروشان می‌آیند و می‌بارند و می‌روند. آن چه از آن به جا می‌ماند،خسارت‌های مالی و جانی است.

خطر سیل بیخ گوش تهران

سلامت نیوز:فرقی نمی‌کند کدام نقطه از کره زمین باشد، ابرهای خروشان می‌آیند و می‌بارند و می‌روند. آن چه از آن به جا می‌ماند،خسارت‌های مالی و جانی است. سیل از جمله پدیده‌های طبیعی است که پیش از وقوع با بررسی نقشه های هواشناسی قابل پیش بینی بوده؛ با این وجود در کشورمان علی‌الخصوص در فصل بهار و پاییز بارش سیل با خسارت‌های جانی و مالی زیادی همراه است. وقوع آخرین سیل در کشور که 4 استان کشور را در بر گرفت، بیش از 40 کشته بر جای گذاشت.

به گزارش سلامت نیوز، روزنامه ابتکار نوشت: تهران به عنوان پایتخت ایران و با داشتن جمعیت 15.6 میلیون نفره از جمله مناطقی است که وقوع سیل در آن می‌تواند خسارت های جبران ناپذیری را وارد کند.


 هیچ اثری از مریم نیست!


 مریم زنی 47 ساله در یکی از روزهای آبان ماه سال گذشته در یکی از کانال‌های خروشان تهران پس از وقوع سیل ناپدید شد و پس از گذشت بیش از 4 ماه هیچ اطلاعاتی در ارتباط با زنده بودن و یا کشف جسد او در دست نیست!
 معصومه آباد،رئیس کمیته ایمنی و مدیریت بحران شورای شهر در ارتباط با گزارش نهایی حادثه گفته بود: « ارائه گزارش منوط به گزارش نهایی سازمان آتش نشانی است. اگر چه این سازمان عملیات جستجو را برای کمیته شرح 
 داده اند اما تا زمانی که این سازمان پایان قطعی عملیات را برای ما اعلام نکند و گزارش ندهد کمیته ایمنی و بحران نمی تواند در این خصوص گزارش نهایی ارائه بدهد.»
گفتنی است سازمان آتش نشانی نیز پاسخی در ارتباط با وقوع این حادثه و پیدا شدن «مریم» ارائه نداده است.


تهران در مسیر سیلاب


شهردار تهران در آخرین اظهارات مربوط به کانال های روباز آب در تهران گفته بود، این کانال ها از 1700 مورد به 150 مورد کاهش پیدا کرده است. سخنانی که با مخالفت اعضای شورا شهر نیز همراه بوده است.
جمعیت تهران اینک حدود 16 میلیون نفر است و مساحت کلان شهر تهران به 7000 کیلومتر مربع می‌رسد. تهران را کوه‌های بلند احاطه کرده و علاوه بر آب‌های سطحی در گسترده شهری،رواناب‌های ناشی از بارش در کوهستان‌های شمالی و شرقی تهران نیز توسط رودخانه‌ها و مسیل‌هایی وارد محدوده شهری تهران می‌شود. احمد صادقی، رئیس سازمان مدیریت بحران شهرداری تهران یکی از مخاطرات مهمی که همیشه شهر تهران را تهدید می‌کند بارش سیل می‌داند. احمد صادقی در آخرین اظهارات خود به مهر گفته بود: «سیستم زهکشی آب‌های سطحی در شهر تهران دارای پیچیدگی‌های فراوانی است که بیشتر تحت‌ تاثیر توسعه ناهمگون شهر بدون توجه به معیارهای جامع شهرسازی و برنامه‌ریزی شهری و همچنین لحاظ محدودیت‌های طبیعی آن در دهه‌های گذشته بوده است.»


همیشه در مخاطره!


احمد صادقی درخصوص برخی اظهارنظرها مبنی بر احتمال تکرار سیل آذربایجان شرقی در تهران گفته بود: «چنین موضوعی از سوی نهادهای رسمی مطرح نشده است اما یکی از مخاطرات مهمی که همیشه شهر تهران را تهدید می کند سیل است.»
به گفته صادقی بعد از ایام نوروز به دلیل افزایش تدریجی دما و آب شدن برف های زمستان و بارندگی های فصلی، شاهد سیل هستیم و در این ایام باید شهروندان به توصیه سازمان های مسئول توجه کرده و هشدارها را جدی بگیرند. وی در خصوص آخرین وضعیت سامانه هشدار سریع سیل تاکید کرد: «مطالعات این کار انجام شده و پروژه مشترکی بین سازمان هواشناسی و شهرداری در حال انجام است که فعالیت های عملیاتی آن را در سال ۹۶ خواهید دید.»
چرا این کار را انجام دادید؟
محمد حقانی، رئیس کمیته محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر در فروردین ماه 93 در ارتباط با مشکل پوشش کانال ها و نهرهای آب شهر تهران گفته بود: «از ابتدا با پوشاندن روی رودها در سطح شهر مخالف بودم. ولی اکنون می بینیم شهرداری مناطق به راحتی بخشی از نهر و جوی سطح شهر را برای عریض کردن خیابان خها اختصاص می دهند و در کنار آن هم 3 تابلو توقف ممنوع و حمل با جرثقیل می زنند، ولی کسی توجه نمی کند و مسیرهای آبرو در تهران، پارکینگ خودروها شده. وقتی هم می‌پرسی چرا این کار انجام می شود، جواب منطقی نمی دهند. مثلا وقتی روی نهر بلوار شهرزاد را پوشاندند، از شهرداری منطقه پرسیدم چرا این کار را انجام دادید؟ گفتند چون آب در این قسمت بو می دهد. گفتم چرا جلوی بو گرفتن آب را نمی گیرید؟ چرا مردم را از دیدن آب محروم می کنید؟»


با این حال هنوز وضعیت طرح ساماندهی کانال ها و نهرهای آب تهران مشخص نیست و به گفته معصومه آباد این طرح قرار است به زودی تصویب شود. حال باید دید در مراحل تصویب طرح چندبار سیل گریبان شهر تهران را بگیرد!
گفتنی است از نمونه های سیل در شهر تهران می‌توان به سیل تجریش در سال 1366، سیلاب در مترو در سال 1391 و سیل در منطقه کن و سولقان که 6 کشته برجای گذاشت، اشاره کرد. درنتیجه مقوله سیل همیشه یکی از مخاطرات اصلی شهر تهران بوده و خواهد بود.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha