پنجشنبه ۳۱ فروردین ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۵
کد خبر: 210897

چند سالی است که به مواد مخدر اعتیاد دارم و به دنبال ترک هستم. این روزها در فضای مجازی داروهایی برای ترک اعتیاد تبلیغ می‌شود که ادعا دارند منشأ گیاهی دارند و در تهیه آنها از عصاره چندین گیاه استفاده شده است.

داروی ترک اعتیاد گیاهی؟! کدام گیاه؟

سلامت نیوز_*دکتر علی فاطمی:  چند سالی است که به مواد مخدر اعتیاد دارم و به دنبال ترک هستم. این روزها در فضای مجازی داروهایی برای ترک اعتیاد تبلیغ می‌شود که ادعا دارند منشأ گیاهی دارند و در تهیه آنها از عصاره چندین گیاه استفاده شده است. همچنین همه روزه با آگهی داروهای ترک اعتیادی مواجه می‌شوم که می‌گویند می‌توان از آنها در منزل و بدون نیاز به پزشک بهره برد. آیا این داروها واقعاً مؤثر و بی‌خطر هستند؟

مهم‌ترین مواد اعتیاد زا و مخدر منشأ گیاهی دارند. مورفین به‌عنوان یکی از معروف‌ترین مواد مخدر چندین هزار سال است که از گیاه خشخاش استخراج می‌شود. اما تقریباً همه داروهایی که برای ترک اعتیاد استفاده می‌شوند شیمیایی هستند. این مواد که خود نیز مخدر هستند باید دوام و اثری طولانی مدت در بدن داشته باشند تا فرصت ترک اعتیاد به مواد مخدر را برای فرد ایجاد کنند.

در حال حاضر نه در طب سنتی و نه در میان گیاهان دارویی، هیچ دارو یا گیاهی وجود ندارد که بتواند با سرعت و بدون هیچ عارضه‌ای فرآیند ترک اعتیاد به مواد مخدر را انجام دهد.

متأسفانه داروهایی که به‌عنوان داروی گیاهی و ترک اعتیاد فوری، در بازار تبلیغ می‌شوند یا فاقد مواد مؤثره هستند یا حاوی مقادیری مواد مخدرند که به صورت کنترل نشده وارد بدن می‌شوند. در موارد این چنینی معمولاً سم زدایی و ترک اعتیاد که یک فرآیند علمی است بدرستی رعایت نمی‌شود و فرد استفاده‌کننده بعد از دوران مصرف بلافاصله به سمت مواد برمی گردد و در آینده نیز با عوارض بیشتری مواجه خواهد شد.

نکته دیگری که باید در بحث داروهای ترک اعتیاد به آنها توجه کرد این است که نخست این داروها باید به تأیید وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی ایران رسیده باشند و در فهرست دارویی کشور قرار بگیرند. هر کشوری در دنیا یک فهرست دارویی رسمی دارد. هرچند فهرست دارویی در امریکا، اروپا و ایران کاملاً یکسان نیستند اما بسیار نزدیک به هم هستند. براساس این فهرست‌های دارویی، داروها وارد کشور می‌شوند و مجوز لازم برای استفاده را دریافت می‌کنند. چگونه ممکن است داروهایی با چنین نتایج شگفت انگیزی وجود داشته باشند اما در فهرست دارویی هیچ کشوری اثری از آنها نباشد.

  از سوی دیگر باید بدانید که تبلیغ استفاده داروی ترک اعتیاد در خانه نیز کذب محض است. هنگامی که شما برای نخستین بار مواد مخدر مصرف کردید مغز به طور طبیعی فرمان عدم ترشح مواد مخدر طبیعی به نام مورفینان را دریافت کرد به همین دلیل با ترک غیراصولی بدنتان دچارعوارض ترک مواد مخدر خواهد شد. زمانی که شما تحت نظر پزشکان ترک اعتیاد از داروهای رسمی و استاندارد جایگزین استفاده می‌کنید به مغز خود تمرین می‌دهید که آرام آرام مواد طبیعی یا همان مورفینان را ترشح کند و بدنتان دیگر نیازی به مواد مخدر خارجی نداشته باشد. این روند می‌تواند با عوارضی جدی نظیر تپش قلب، افزایش فشار خون یا مشکلات گوارشی همراه باشد که تحت نظر پزشک و با تجویز دارو به شما کمک می‌شود این عوارض را براحتی پشت سر بگذارید. این کار بسیار پیچیده و فنی است و گروهی که ادعا می‌کنند داروهای گیاهی دارند که این کار را سریع و بدون عارضه انجام می‌دهد، شیاد و کلاهبردار هستند.

*عضو هیات مدیره انجمن داروسازان

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha