یکی از داروهای معمول کنترل دیابت در بیماران دیابت نوع 2، قرص متفورمین است که بسیاری از پزشکان به دلیل عوارض کم آن و این مطلب که باعث افت قند خون شدید نمی شود به آن اعتماد دارند.

مصرف داروهای دیابت منجر به کمبود ویتامین B12 میشود
به گزارش سلامت نیوز  به تازگی یکی از عوارض متفورمین، مجدداً متفورمین را در کانون توجهات قرار داده است. متفورمین می تواند باعث کمبود ویتامین B12 در بدن افراد دیابتی شود. این دارو می تواند یکی از مواد نشان دهنده التهاب در بدن به نام هموسیستئین را هم افزایش دهد.
براساس نتایج تحقیقات دانشمندان مرکز پزشکی دانشگاهی آمستردام، باید به صورت منظم مقدار ویتامین B12 خون بیماران دیابتی را که در دراز مدت از قرص متفورمین استفاده می کنند، اندازه گیری کرد. در این تحقیق دانشمندان 390 بیمار را که تحت درمان با انسولین بررسی کردند، این بیماران در 2 گروه، 850 میلی گرم متفورمین یا دارونما را به صورت 3 بار در روز به مدت متوسط 3/4  سال دریافت کردند. در نهایت متوسط میزان ویتامین B12 خون دریافت کننده حدود 19% و اسیدفولیک خون آنها 5% کاهش یافت. قبلاً ثابت شده بود که متفورمین باعث اختلال جذب B12، در اثر اختلال جذب فاکتور داخلی
می شود ولی با این تحقیقات کاملاً دقیق اثرات آن مشخص شد.
متفورمین 90 سال قبل کشف شد ولی از 16 سال قبل تأئیدیه لازم برای درمان دیابت را بدست آورد. متفورمین باید در بیمارانی که قرار است رادیوگرافی با ماده رنگی حاجب در آنها انجام شود قطع شود. اسیدوزلاکتیک هم موجب قطع این دارو می شود. متفورمین می تواند باعث تهوع، اسهال، استفراغ، نفخ شکم و حتی تغییر در هورمن های تیروئیدی و تستوسترون شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha